NIK: Ministerstwo Skarbu Państwa źle ratowało Eurolot

• NIK oceniła jak Ministerstwo Skarbu Państwa ratowało dwie spółki mu podległe.
• Izba źle oceniła działania resortu wobec spółki lotniczej Eurolot.
• Kontrolujących zadowoliły posunięcia ministerstwa wobec spółki ZC Bolesławiec.

Według raportu NIK, który Izba opublikowała w czwartek (16 czerwca), resort Skarbu Państwa nie dał rady odratować spółki Eurolot. Co ciekawe odmiennego zdania są kontrolerzy w sprawie spółki ZC Bolesławiec. Kontrola dotyczy dwóch spółek z udziałem Skarbu Państwa, które z powodu trudności finansowych próbowano ratować ingerencją ministerstwa.

- Z ustaleń kontroli NIK wynika, że minister Skarbu Państwa dysponując bieżącymi informacjami o systematycznie pogarszającej się sytuacji finansowej Eurolotu, podejmował działania naprawcze, jednak nie przyniosły one oczekiwanych efektów - piszą o sprawie na swoich stronach urzędnicy NIK. - Skutecznie procesu naprawczego nie przeprowadził także zarząd spółki.

O tym jak działało kierownictwo Eurolotu pisała też czwartkowa "Rzeczpospolita". Gazeta idzie dalej w ocenach niż NIK i sugeruje, że spółkę doprowadzono do tragicznego stanu celowo. Możliwe, że sprawą zainteresuje się wymiar sprawiedliwości.

NIK oceniając sytuację Eurolotu, gdy już próbowano ratować przedsięwzięcie, zwraca uwagę na niestworzenie zakładanej, własnej siatki połączeń (z powodu braku doświadczenia Eurolotu w tym zakresie). Podkreśla się, że na rynku lotniczym już wtedy, gdy Eurolot wchodził na rynek (przełom wieków), istniała silna konkurencja przewozowa. Wówczas działało na rynku lotniczym już wielu przewoźników niskokosztowych. Dodatkowo w 2014 r. Eurolot stracił wsparcie w postaci współpracy z głównym partnerem, to jest PLL LOT.

Czytaj: Będzie proces byłej premier wobec gazety

Spółka Eurolot rozpoczęła działalność w 1997 r. Była operatorem lotniczym świadczącym usługę wynajmu samolotów wraz z załogami. Przekazano jej obsługę deficytowych przewozów pasażerskich na liniach krajowych realizowanych przez PLL LOT. W 2000 r. Eurolot zaczął obsługiwać także przewozy na trasach międzynarodowych. Stał się operatorem samolotów o pojemności do 100 miejsc w grupie LOT.

Do 2010 r. Eurolot współpracował tylko z PLL LOT. Jednak problemy finansowe LOT-u oraz ograniczenie liczby połączeń spowodowały również zmianę celów działalności spółki, w ramach których miała być rozwijana także własna siatka połączeń oraz rozwój segmentu rejsów czarterowych.

W kwestii ZC Bloesławiec NIK ma o wiele bardziej pozytywne informacje.

Czytaj: PO oskarża PiS o instrumentalizowanie polityczne wojska

NIK oceniła, że minister skarbu państwa rzetelnie sprawował nadzór właścicielski nad Zakładami Ceramicznymi Bolesławiec. Monitorował sytuację spółki, analizował jej efektywność i wskazał potrzebę restrukturyzacji.

- Po trzech latach słabych wyników gospodarczych, od 2014 r. Zakłady Bolesławiec konsekwentnie realizowały program restrukturyzacyjny - pisze NIK w ocenie pokontolnej. - Poprawiono sprzedaż i wynik finansowy (w roku 2014 uzyskano zysk 237,2 tys. zł), zmniejszono zatrudnienie, zakończono produkcję nierentownej kamionki budowlanej. Sprzedano zbędną nieruchomość i zlikwidowano Zakład 2. Na rok 2015 i styczeń 2016 r. spółka posiadała pełen portfel zamówień na ceramikę stołową.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: NIK: Ministerstwo Skarbu Państwa źle ratowało Eurolot

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!