REKLAMA

We wtorek rząd m.in. o projekcie nowelizacji ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym

  • Autor: PAP/JS
  • 20 listopada 2017 22:36
We wtorek rząd m.in. o projekcie nowelizacji ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym Rząd zajmie się także projektem nowelizacji ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. (fot. twitter.com / KPRM)

We wtorek (21 listopada) rząd zajmie się m.in. projektem nowelizacji ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, zgodnie z którym Poczta Polska, PERN i Polskie Koleje Państwowe trafią na listę spółek, których akcje nie będą mogły być zbyte przez Skarb Państwa.

• Rząd zajmie się także projektem nowelizacji ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

• Ministrowie omówią też projekt nowelizacji ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska.

• Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, obecnie jednym z głównych problemów jest brak jednolitego, systemowego rozwiązania na poziomie krajowym, polegającym na modelowaniu matematycznym przemieszczania się i zmian zanieczyszczeń w powietrzu, które stanowią wsparcie ocen jakości powietrza na poziomie wojewódzkim.

Nowelizowaną ustawę o zarządzaniu mieniem państwowym oraz przepisy ją wprowadzające uchwalono w grudniu ub.r., a weszły w życie od 1 stycznia 2017 r. w związku z reformą sytemu zarządzania mieniem państwowym. Na ich mocy zlikwidowano Ministerstwo Skarbu Państwa. Rolę koordynatora polityki właścicielskiej zaczęła pełnić prezes Rady Ministrów. Tym samym przyznano premierowi kompetencje do wykonywania praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa. Nadzór nad spółkami przekazano zaś poszczególnym ministrom. Jednak wiosną premier Beata Szydło przejęła bezpośredni nadzór nad PZU, który sprawował wcześniej minister rozwoju.

W uzasadnieniu projektu podkreślono, że wprowadzane zmiany pozwolą na usunięcie wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiły się od czasu wejścia w życie nowelizowanej ustawy.

W ustawie właściwej stworzono listę 24 spółek, których akcje należące do Skarbu Państwa nie mogą być zbyte. Chodzi m.in. o Agencję Rozwoju Przemysłu SA, Eneę SA, Energę SA, Giełdę Papierów Wartościowych SA, Grupę Azoty SA, Grupę LOTOS SA, KGHM Polska Miedź SA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Cargo SA, PKO BP, PZU czy Totalizator Sportowy Sp. z o.o.

W projekcie nowelizacji rozszerzono listę tych spółek o: PERN Spółkę Akcyjną z siedzibą w Płocku, Pocztę Polską Spółkę Akcyjną z siedzibą w Warszawie, Polskie Koleje Państwowe Spółkę Akcyjną z siedzibą w Warszawie.

Wprowadzono także dodatkowy zapis mający na celu umożliwienie, w ściśle określonych i wyjątkowych przypadkach, zbycie akcji albo udziałów spółek umieszczonych na liście. Takie zbycie będzie możliwe jedynie po uprzednim wyrażeniu zgody przez Radę Ministrów, poprzez wniesienie do spółki, której akcjonariuszem jest wyłącznie Skarb Państwa, lub do innej spółki, o której mowa w tym przepisie, w zamian za objęcie przez Skarb Państwa akcji w podwyższonym kapitale zakładowym.

Projekt przewiduje podwyższenie procentowego wskaźnika, od którego zależy wysokość wynagrodzenia dla członków Rady do spraw spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych, czyli ciała doradczego premiera.

Oznacza to, że przewodniczący Rady będzie otrzymywał miesięczne wynagrodzenie w wysokości 250 proc. (teraz jest to 130 proc.) przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Pozostali członkowie Rady mają otrzymywać miesięczne wynagrodzenie w wysokości 200 proc. (teraz jest to 100 proc.).

W projekcie przewidziano także korektę przepisów dotyczących wymogów, jakie musi spełniać członek organu nadzorczego danej spółki z udziałem Skarbu Państwa. I tak ukończenie studiów podyplomowych Master of Business Administration będzie dawało możliwość spełnienia wymogu umożliwiającego zasiadanie w organach nadzorczych. Ponadto projekt przewiduje, że osoby wybrane do organu nadzorczego przez pracowników nie będą musiały spełniać wymogu otrzymania pozytywnej opinii Rady do spraw spółek i posiadać wykształcenia wyższego.

Zaproponowano także, że jedna osoba może być członkiem rady nadzorczej tylko w jednej spółce, w której udział Skarbu Państwa, czy jednostek samorządu terytorialnego przekracza 50 proc. kapitału zakładowego lub 50 proc. liczby akcji.

Rząd zajmie się także projektem nowelizacji ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, który wprowadza przepisy zawierające definicje wewnętrznych zakładów ubezpieczeń i reasekuracji, określające wymogi informacyjne wobec nadzoru oraz wysokość dolnego progu minimalnego wymogu kapitałowego.

Przedkładany przez ministra rozwoju i finansów projekt, jak wynika z uzasadnienia, to implementacja do polskiego prawa niektórych zapisów unijnych dyrektyw Wypłacalność II i Omnibus II dotyczących ubezpieczeń.

Dyrektywy te, jak wskazują autorzy projektu w uzasadnieniu, zostały już co prawda implementowane do polskiego prawa na mocy ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej z 11 września 2015 roku i kilku rozporządzeń, ale w swojej opinii "Komisja Europejska wskazała na brak implementacji poszczególnych przepisów obu dyrektyw do krajowych przepisów dotyczących działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej".

Zapisy projektu odnoszą się do tzw. "wewnętrznych zakładów ubezpieczeń i wewnętrznych zakładów reasekuracji (tzw. captives)", których właścicielami mogą być instytucje niebędące instytucjami finansowymi, a które ubezpieczają np. wyłącznie ryzyka swoich właścicieli.

Projekt, śladem unijnych dyrektyw, ustala np., że wysokość dolnego progu minimalnego wymogu kapitałowego dla wewnętrznych zakładów reasekuracji może być niższa niż dla towarzystw reasekuracji wzajemnej (wysokość dolnego progu minimalnego wymogu kapitałowego dla wewnętrznych zakładów ubezpieczeń ma jednak pozostać taka sama jak dla zakładów ubezpieczeń niebędących wewnętrznymi zakładami ubezpieczeń).

W projekcie proponuje się też m.in. dodanie definicji wewnętrznego zakładu ubezpieczeń, jako zakładu ubezpieczeń, którego akcjonariuszem lub udziałowcem jest "podmiot finansowy niebędący zakładem ubezpieczeń albo zakładem reasekuracji" albo niewchodzący w skład grupy zakładów ubezpieczeń lub reasekuracji, albo "podmiot niebędący podmiotem finansowym".

Ministrowie omówią też projekt nowelizacji ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska.

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, obecnie jednym z głównych problemów jest brak jednolitego, systemowego rozwiązania na poziomie krajowym, polegającym na modelowaniu matematycznym przemieszczania się i zmian zanieczyszczeń w powietrzu, które stanowią wsparcie ocen jakości powietrza na poziomie wojewódzkim.

Zgodnie z projektem ma powstać jeden model matematyczny, wspólny dla całego kraju, dot. przemieszczania się i zmian zanieczyszczeń w powietrzu. Projektowane zmiany rozszerzą też kompetencje i zadania działającego przy Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska - Krajowego Laboratorium Referencyjnego i Wzorcującego (KLRiW).

Jak przekonują autorzy, ma to pozwolić na zapewnienie odpowiedniej jakości badań powietrza atmosferycznego, wykonywanych przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska oraz przekazywanie rzetelnych informacji o aktualnym stanie jakości powietrza na obszarze Polski. Ma to pozwolić na realizację skuteczniejszych działań mających na celu poprawę jakości powietrza.

Ustawa nakazywać będzie m.in. dokonywanie regularnych przeglądów instalacji mierzących zanieczyszczenia powietrza (co najmniej raz na 5 lat), czy udziału KLRiW przynajmniej raz na 3 lata w programach zapewniania jakości powietrza organizowanych przez Komisję Europejską.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA