Samoloty dla VIP-ów: Rząd podjął dobrą decyzję?

Samoloty dla VIP-ów: Rząd podjął dobrą decyzję?
Generalnie to wybór dość rozsądny, nie ma tu niespodzianki - oceniają eksperci (Fot. John Murphy/wikimedia, licencja Creative Commons)

Obie maszyny uczestniczące w przetargu na mały rządowy samolot dyspozycyjny są znane i sprawdzone, o wyborze mogła zdecydować data dostawy – oceniają wybór Gulfstreama eksperci specjalistycznych czasopism lotniczych.

MON poinformowało, że w przetargu na dwa małe samoloty dla VIP-ów wybrało maszynę Gulfstream G550 produkcji amerykańskiej; podano, że wymogom formalnym nie sprostała oferta francuskiego Dassault Falcon 7X.

"To porównywalne produkty, i Dassault, i Gulfstream są w biznesie odrzutowych samolotów vipowskich od dawna" - powiedział PAP Bartosz Głowacki ze "Skrzydlatej Polki". "Obaj konkurenci oferują porównywalne produkty, chodzi nie tylko o samolot, ale też o jego wyposażenie i usługi posprzedażne, np. o to, że producent zobowiązuje się, że w razie usterki natychmiast wyśle części zamienne, ekipę naprawczą i zastępczy samolot" - dodał Głowacki, według którego pod tym względem obaj konkurenci byli tacy sami.

"Gulftstream i Falcon to najwyższa światowa półka. Gulfstreamami latają rządy kilku krajów, możemy się tylko cieszyć, że oprócz Bombadiera w przetargu wzięli udział sami najwięksi" - zaznaczył.

Zdaniem Głowackiego decydującym powodem było to, że Gulfstream zaoferował dostawę obu samolotów w przyszłym roku.

Również Paweł Bondaryk z miesięcznika "Lotnictwo - Aviation International" stwierdził, że Gulfstream G550 to "popularny i sprawdzony samolot dyspozycyjny, używany do transportu przez biznesmenów, ale i osobistości na wysokich stanowiskach państwowych". "W tym charakterze wykorzystują go m.in. Turcja, Szwecja, USA i kilka państw afrykańskich" - dodał. Zwrócił uwagę, że na podstawie tego samolotu zbudowano też w Izraelu samolot rozpoznania radioelektronicznego i wczesnego ostrzegania.

"Generalnie to wybór dość rozsądny, nie ma tu niespodzianki" - ocenił Bondaryk. "Główna różnica między G550 i Falconem 7X polega na tym, że 7X ma trzy silniki, a nie dwa, co mimo wszystko wpływa na bezpieczeństwo, choć przy dzisiejszym stanie rozwoju i niezawodności konstrukcji lotniczych w niewielkim stopniu" - zauważył.

Dodał, że poza tym oba samoloty są podobne, mają podobne osiągi. "Być może zaważyły terminy - Gulfstream zadeklarował dostawę obu maszyn 15 sierpnia 2017 r. Nie wiem, czy to zbieg okoliczności, czy specjalnie wybrano taką datę" - powiedział Bondaryk. 15 sierpnia jest obchodzony jako święto Wojska Polskiego.

Przed tygodniem Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że w ogłoszonym na przełomie sierpnia i września przetargu na dwa małe samoloty do przewozu osób na najwyższych stanowiskach w państwie wpłynęły dwie oferty - na 16-miejscowe samoloty Dassault 7X i Gulfstream G550. W informacji z otwarcia ofert Inspektorat podał, że francuska Dassault Aviation jako walutę umowy i płatności podała USD, a Gulfstream Aerospace Corporation, będąca własnością koncernu General Dynamics, - w złotych, zgodnie z wymaganiami przetargu.

Francuzi oferowali dostawy w kwietniu i sierpniu 2018, Amerykanie 15 sierpnia 2017.

Według wiceministra obrony Bartosza Kownackiego cena obu G550 to ok. 450 mln zł.

W MON trwa także przetarg na dwa nowe i jeden używany samoloty średniej wielkości.

Po katastrofie smoleńskiej w 2010 r. i rozformowaniu specpułku odpowiedzialnego za transport VIP-ów w gestii wojska pozostaje transport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami. Należą one do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego.

Transport na większe odległości odbywa się dwoma czarterowanymi od PLL Lot samolotami średniej wielkości Embraer 175; umowa w tej sprawie wygaśnie w 2017 r. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportu cywilnego - np. w rejonie działań wojennych - wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Samoloty dla VIP-ów: Rząd podjął dobrą decyzję?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!