XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

MSWiA i PWPW promują nowy polski paszport

MSWiA i PWPW promują nowy polski paszport
Wybór wzorów graficznych nowego paszportu był związany z konsultacjami historycznymi, z pracami zespołu ekspertów, a później z głosowaniem Polaków (fot.shutterstock)

Delegacje MSWiA oraz Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych rozpoczęły w USA promocję nowego polskiego paszportu.

• Wybór wzorów graficznych nowego paszportu był związany z konsultacjami historycznymi, z pracami zespołu ekspertów, a później z głosowaniem Polaków - powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Zdzikot.

• Paszport ma być świetnie zabezpieczony i zawierać motywy związane z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.

• Zdzikot przypomniał, że dotychczasowy paszport ma ponad 10 lat, a jego grafika zawiera elementy związane z podróżowaniem

"Jesteśmy bardzo na czasie, ponieważ prezentacja nowego wzoru książeczki paszportowej była przeprowadzona przez ministra Mariusza Błaszczaka w drugiej połowie listopada, czyli całkiem niedawno. Wybór wzorów graficznych w tym roku był związany z konsultacjami historycznymi, z pracami zespołu ekspertów, a później z głosowaniem Polaków. Dzisiaj prezentujemy ten wzór po raz drugi na Greenpoincie" - powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Zdzikot.

Na spotkaniu ze społecznością polonijną w siedzibie Centrum Polsko-Słowiańskiego w nowojorskiej dzielnicy Greenpoint (CPS) Zdzikot przypomniał, że dotychczasowy paszport ma ponad 10 lat, a jego grafika zawiera elementy związane z podróżowaniem. Podkreślił, że nowy paszport stanowi też funkcję polityki historycznej. Najnowszy nawiązuje do przypadającej w 2018 roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Według wiceministra władze po raz pierwszy postanowiły oddać głos obywatelom w sprawie szaty graficznej paszportu. Spośród wyselekcjonowanych wcześniej przez ekspertów wizerunków z motywami niepodległościowymi ponad 750 tys. uczestników publicznego głosowania wybrało sześć. Są to: Mogiła Mogił - kopiec Józefa Piłsudskiego, Gabriel Narutowicz, Orzełek Legionowy, mauzoleum Matka i Serce Syna, Eugeniusz Kwiatkowski oraz obraz Jacka Malczewskiego "Polonia".

"Chcemy, żeby to był dokument, z którym będziemy podróżować z dumą. Będzie mówił także o naszych wartościach" - wskazał przedstawiciel polskiego resortu.

W spotkaniu z Polonią uczestniczył też Jakub Skiba, prezes Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, która rozpoczęła już proces produkcji nowego paszportu. Ma zostać udostępniony w przyszłym roku.

Prezes wyjaśnił, że dokument będzie gotowy 31 marca. Później z nowym paszportem zapozna inne kraje MSZ, co może potrwać kilka miesięcy.

Skiba szacował, że skoro w normalnym trybie wydaje się ok. 1,35 mln paszportów rocznie (w USA 30 tys.), to w przyszłym roku odbiorców dokumentu przybędzie jego zdaniem o 30-40 proc.

Prezes PWPW zwrócił uwagę na zainteresowanie paszportem wśród społeczności polsko-amerykańskiej, czego dowodzi m.in. stosunkowo liczny udział amerykańskiej Polonii w głosowaniu. Wzięło w nim udział ok. 15 tys. osób, z czego najwięcej w stanie Nowy Jork.

Szef PWPW tłumaczył, że w trakcie promocji w USA uczestnicy delegacji będą mówić o ideowym przekazie paszportu. Przedstawiciele Polonii dowiedzą się też o zabezpieczeniach zastosowanych w produkcji dokumentu.

Swoją wizytę w Nowym Jorku, a później w Chicago uzasadniał docenieniem przez Polskę roli Polonii. "To także jest dla nas, dla PWPW, bardzo istotny rynek" - podkreślił Skiba.

Głosowanie, do którego zaproszono internautów, uznał za wyraz przekonania, że paszport jest własnością całego narodu polskiego. Motywy zawarte w paszporcie - zaznaczył - odzwierciedlają zbiorową wyobraźnię Polaków i ich świadomość dotyczącą odzyskania niepodległości. "Chodzi o to, żebyśmy byli dumni z dokumentu, którym będziemy się legitymować na świecie" - akcentował.

Uczestnicy spotkania w CPS jako pierwsi otrzymali wydrukowaną w ostatnich dniach w Polsce okolicznościową broszurę przedstawiającą zawartość nowego paszportu, w tym strony, które będą widoczne tylko w promieniach ultrafioletowych. Ilustruje ona także przykłady zabezpieczeń, w tym element Safel widoczny pod różnymi kątami oraz w świetle przechodzącym.

Zdaniem zastępcy komendanta głównego policji Andrzeja Szymczyka, który przybył z polską delegacją do Nowego Jorku, dla organów ścigania nowy paszport stanie się jednym z najlepiej zabezpieczonych na świecie. Bardzo ciężko będzie go podrobić - podkreślił.

Prezes CPS Bożena Kamińska zapraszała przedstawiciel polskich władz na kolejne spotkania informacyjne dla Polonii.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: MSWiA i PWPW promują nowy polski paszport

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!