XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Media publiczne rozpoczynają nadawanie audycji przed referendum

Media publiczne rozpoczynają nadawanie audycji przed referendum
Kampania referendalna, która formalnie rozpoczęła się 19 czerwca zakończy się na 24 godziny przed dniem głosowania, czyli o północy z piątku 4 września na sobotę 5 września. Fot. Fotolia

W piątek na trzech antenach telewizji publicznej - TVP1, TVP2 i TVP Polonia oraz programach pierwszym drugim, trzecim i czwartym Polskiego Radia, a także w Polskim Radiu dla Zagranicy rozpocznie się nadawanie audycji związanych z referendum. Akcja potrwa do 4 września.

TVP wyemituje 25 godzin, a Polskie Radio 30 godzin audycji w ramach nieodpłatnej kampanii referendalnej; w kampanii telewizyjnej wezmą udział 74 podmioty, a w radiowej 40.

W ramach kampanii poprzedzającej wrześniowe referendum na trzech antenach telewizji publicznej - TVP1, TVP2 i TVP Polonia zostanie wyemitowanych łącznie 15 godzin nieodpłatnych audycji referendalnych (po sześć godzin w telewizyjnej jedynce i dwójce, trzy - w TVP Polonia); prowadzona będzie również kampania na antenach każdego z oddziałów terenowych TVP (10 godzin audycji).

Do udziału w kampanii referendalnej zgodnie z decyzją Państwowej Komisji Wyborczej były uprawnione łącznie 133 stowarzyszenia, fundacje i partie polityczne. Wnioski o udział w kampanii złożyło 76 spośród nich, jednak jedna fundacja i jedno stowarzyszenie nie spełniło wymogów formalnych. Wśród uczestników kampanii referendalnej na antenach TVP1, TVP2 i TVP Polonia wezmą udział 44 stowarzyszenia i organizacje społeczne, 26 fundacji oraz 4 partie polityczne: SLD, PSL, PO i Twój Ruch - dodaje TVP.

Klipy referendalne będą emitowane w wyznaczonych blokach według wylosowanej kolejności; wszyscy, którzy zgłosili wnioski o czas antenowy otrzymają jednakową liczbę emisji, czyli takie same możliwości zaprezentowania swoich audycji referendalnych. Każdy podmiot otrzyma możliwość emisji klipu kilka razy w trakcie całej kampanii, nie codziennie, w każdym z pasm czasowych, na każdej z anten.

Z kolei z informacji Polskiego Radia wynika, że udział w radiowej kampanii referendalnej weźmie udział 40 uprawnionych do tego podmiotów, z których każdy otrzyma między 2 minuty i 5 sekund a 2,5 minuty (w zależności od programu). Spoty będą nadawane w programach pierwszym, drugim, trzecim i czwartym Polskiego Radia, a także w Polskim Radiu dla Zagranicy. Łącznie w ramach nieodpłatnej kampanii referendalnej PR wyemituje 30 godzin audycji.

6 września zgodnie z inicjatywą prezydenta Bronisława Komorowskiego Polacy mają odpowiadać na trzy pytania: czy są "za wprowadzeniem jednomandatowych okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu"; czy są "za utrzymaniem dotychczasowego sposobu finansowania partii politycznych z budżetu państwa" i czy są "za wprowadzeniem zasady ogólnej rozstrzygania wątpliwości, co do wykładni przepisów prawa podatkowego na korzyść podatnika".

Kampania referendalna, która formalnie rozpoczęła się 19 czerwca zakończy się na 24 godziny przed dniem głosowania, czyli o północy z piątku 4 września na sobotę 5 września, gdy zacznie obowiązywać - podobnie jak przy wyborach - cisza wyborcza.

Zgodnie z ustawą o referendum ogólnopolskim prawo do bezpłatnego rozpowszechniania audycji referendalnych mają: partie polityczne, które otrzymały co najmniej 3 proc. poparcia w wyborach do Sejmu, koalicje partii politycznych, które uzyskały co najmniej 6 proc. poparcia, kluby posłów i senatorów, kluby parlamentarne, które na rok przed zarządzeniem referendum zrzeszały posłów lub senatorów zgłoszonych przez komitet wyborczy wyborców (posłowie i senatorowie muszą stanowić więcej niż połowę składu tych klubów). Do bezpłatnej kampanii w telewizji i radiu mają też prawo m.in. stowarzyszenia i fundacje, które zarejestrowały się nie później niż na rok przed zarządzeniem referendum, działają na terenie całego kraju (nie dot. fundacji), w obszarze związanym z przedmiotem referendum - działalność ta musi mieścić się w zakresie celów statutowych. Uprawnione podmioty, aby mieć prawo do bezpłatnego rozpowszechniania audycji referendalnych, muszą otrzymać zaświadczenie od PKW. Na zawiadomienie jej o zamiarze uczestniczenia w kampanii referendalnej w programach radiowych i telewizyjnych nadawców publicznych miały czas do 28 lipca.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Media publiczne rozpoczynają nadawanie audycji przed referendum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!