• Utworzenie Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego zakłada projekt noweli ustawy o transporcie drogowym, który pozytywnie zaopiniowała komisja infrastruktury.
• Rejestr ma poprawić bezpieczeństwo i konkurencję w transporcie drogowym.
Nowelę przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
"Dostęp do aktualnych danych przedsiębiorców transportu drogowego poprawi bezpieczeństwo transportu drogowego i obrotu transportowego poprzez wyeliminowanie nieuczciwych przedsiębiorców oraz stworzy warunki do uczciwej konkurencji przewoźników" - wskazano w ocenie skutków regulacji.
Jak wyjaśnił podczas posiedzenia sejmowej komisji wiceminister Jerzy Szmit, utworzenie elektronicznego rejestru ma na celu wypełnienie przez Polskę zobowiązań wobec Unii Europejskiej. - Mamy już cztery lata opóźnienia we wdrażaniu tych przepisów - zaznaczył. Termin wdrożenia unijnych przepisów minął 31 grudnia 2012 r.
Wiceminister poinformował, że 5 października br. ma zapaść w tej sprawie wyrok w Trybunale Sprawiedliwości UE w Strasburgu. - Nie miejmy wątpliwości, jaki ten wyrok będzie. No, bo skoro nie ma rejestru, to wyrok dla Polski może być negatywny - powiedział Szmit. Jak jednak zaznaczył Polska będzie się odwoływać od wyroku. - A jednym z podstawowych argumentów, który nam umożliwi skuteczną obroną to będzie fakt przyjęcia tej ustawy (...) do polskiego systemu prawnego - podkreślił wiceminister.
Czytaj też: Kownacki: W PGZ liczą się kwalifikacje
W trakcie prac posłowie wprowadzili do projektu noweli kilka poprawek o charakterze legislacyjnym i porządkującym.
Jak zakłada projekt rejestr zostanie zbudowany na bazie rejestrów funkcjonujących w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (GITD) oraz ewidencji przewoźników drogowych prowadzonych w starostwach oraz miastach na prawach powiatu.
Ma on być prowadzony w systemie teleinformatycznym przez GITD i ma się składać z trzech ewidencji: przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego; poważnych naruszeń przepisów dotyczących obowiązków lub warunków przewozów drogowych; osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi - do czasu przywrócenia dobrej reputacji.
Utworzony rejestr przez punkt kontaktowy zostanie połączony z rejestrami innych państw członkowskich UE, co ma umożliwić wymianę danych między krajami unijnymi.
Dane gromadzone w ewidencji przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, będą jawne i publicznie dostępne, z wyjątkiem m.in. danych dotyczących daty i miejsca urodzenia oraz adresu zamieszkania przedsiębiorcy.
Natomiast dane gromadzone w ewidencji poważnych naruszeń oraz ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi będą udostępniane na wniosek - w niezbędnym zakresie - upoważnionym organom: starostom, wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, wojewódzkim komendantom policji, komendantowi głównemu Straży Granicznej, komendantom oddziałów Straży Granicznej, dyrektorom izb celnych, Głównemu Inspektorowi Pracy, zarządcom dróg i sądom oraz szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Komisja infrastruktury opowiedziała się za nowelą o transporcie drogowym