Odejście od kontradyktoryjnego modelu procesu karnego i powrót do modelu sprzed reformy wprowadzonej 1 lipca 2015 r. zakłada rządowy projekt, nad którym prace zaczął we wtorek (9 lutego) Sejm. Projekt popiera PiS i Kukiz'15; PO, N i PSL są za odrzuceniem go w I czytaniu.
W lipcu 2015 r. w życie weszła nowa procedura karna, zmieniająca filozofię prowadzenia procesu. Uczyniła ona sędziego bezstronnym arbitrem rozsądzającym spór między oskarżycielem a obroną - nosi to nazwę kontradyktoryjności, w miejsce wcześniejszego modelu tzw. inkwizycyjności, gdy na sądzie ciąży inicjatywa dowodowa w postaci przesłuchiwania świadków i zbierania dowodów.
Resort Zbigniewa Ziobry od początku krytycznie oceniał wprowadzoną reformę. Zapowiadał odejście od tej koncepcji i powrót do najważniejszych zasad sprzed zmian; pojawiło się też kilka nowych propozycji. W uzasadnieniu projektu zmian w Kodeksie postępowania karnego i niektórych innych ustawach MS napisało, że obecna reforma nie stanowi całkowitego odwrócenia zmian z ub.r. Np. sąd apelacyjny będzie nadal miał prawo zmieniać wyrok sądu I instancji, a nie odsyłać mu całą sprawę z powrotem, nawet przy stwierdzeniu jego drobnych nieprawidłowości.
Ponadto projekt usuwa art. 168a Kpk, który dziś stanowi, że niedopuszczalne jest przeprowadzenie i wykorzystanie dowodu uzyskanego do celów postępowania karnego za pomocą czynu zabronionego (tzw. owoce z zatrutego drzewa, czyli np. nielegalne podsłuchy lub dowody zebrane w operacji specjalnej tajnych służb z naruszeniem przepisów). Według MS, bardzo szeroki zakres zakazu dowodowego i możliwość uznawania wszelkich uchybień organów procesowych za przestępstwo urzędnicze mogłyby być wykorzystywane do celowego tamowania biegu postępowań.
- W tym stanie rzeczy celowe jest ocenianie każdej sytuacji z uwzględnieniem wszystkich aspektów sprawy, w oparciu o ogólnie przyjęte zasady w dorobku orzecznictwa i doktryny w perspektywie ostatnich kilkudziesięciu lat - napisano w uzasadnieniu.
Jak przekonywał we wtorek wieczorem w Sejmie wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł, nowa procedura spowodowała, że nastąpił spadek siły ofensywnej wymiaru sprawiedliwości, spadek dynamiki oskarżania i dziś prawie o połowę mniej jest aktów oskarżenia.
- Ten model wprowadzono w sposób arefleksyjny, irracjonalny. Zaproponowano sędziowanie zamiast sądzenia. Ryzyko pomyłki - w każdą stronę - jest ogromne. Rozwodniono pojęcie prawdy - dodał. Uznał, że cofnięcie reformy jest nakazem prawnym i moralnym, który uczyni zadość wymiarowi sprawiedliwości. Zauważył, że we Włoszech wdrażanie kontradyktoryjnej reformy procesu karnego trwało kilkadziesiąt lat (podczas gdy u nas 3 lata).
- I właśnie Włosi się z tej reformy wycofują - dodał.
Uzasadniał, że należy odejść od wprowadzonej w obecnych przepisach zasady zakazu używania dowodów zdobytych nielegalnie.
- Może się przecież zdarzyć, że organa ścigania będą miały dowód zdobyty nie do końca legalnie, z pewnymi uchybieniami formalnymi, np. podsłuch, na który nie będzie zgody sądu. I na tym podsłuchu pewna osoba przyznaje się do popełnienia przestępstwa - a kto inny jest o to przestępstwo oskarżony. I co się stanie? Osoba niewinna zostanie skazana, a winna przestępstwa pójdzie wolna - przekonywał.
Projekt popiera klub PiS. Jak mówił poseł Andrzej Matusiewicz, należy powrócić do klasycznego, mieszanego modelu procedury, w którym to sąd aktywnie prowadzi proces, bo nowo wprowadzony model się nie sprawdził. Dlatego - mówił - trzeba wrócić do zasady, zgodnie z którą sąd ma przede wszystkim dążyć do wyjaśnienia wszystkich istotnych okoliczności sprawy, a dopiero w przypadku niemożności usunięcia wątpliwości - rozstrzygnąć je na korzyść oskarżonego.
Barbara Chrobak i Jerzy Jachnik (Kukiz'15) opowiedzieli się za dalszymi pracami nad projektem. Jachnik uznał, że projekt nie odpowiada na zapotrzebowanie społeczne, bo nie działa na rzecz przyśpieszenia postępowań - a to jest największy problem sądownictwa. Wyraził nadzieję, że to - oraz inne jego postulaty - znajdą wyraz w projekcie po pracach nad nim w sejmowej komisji. Chrobak uznała, że zeszłoroczna reforma wprowadzała zasadę nierówności obywateli wobec prawa i dlatego należy od niej odejść.
Arkadiusz Myrcha (PO) wniósł o odrzucenie projektu w I czytaniu.
- Cofnięcie reformy będzie krokiem wstecz. Wymiar sprawiedliwości to nie jest plac zabaw, na którym można przestawiać zabawki - mówił dodając, że to co dla PiS jest uzasadnieniem do zmian, w istocie jest sukcesem reformy, bo właśnie dzięki niej więcej spraw może się kończyć poza sądem, w trybie konsensualnym.
- PiS funduje nam chaos, przez który ucierpią obywatele. Do starych rozwiązań przywiązana jest jedynie spora część prokuratorów - mówił wskazując, że prace nad zmianami wprowadzonymi w poprzedniej kadencji trwały długo. - A vacatio legis - co dziś może się nie mieścić w głowie - trwało dwa i pół roku. Dodał, że proponowane zmiany niepokoją jego partię szczególnie dlatego, iż na cele służb stosujących techniki operacyjne stoi ułaskawiony Mariusz Kamiński, a prokuraturą kierować ma Zbigniew Ziobro.
Klub Nowoczesna także jest za odrzuceniem projektu w pierwszym czytaniu. Jak mówił Mirosław Pampuch - minęło zbyt mało czasu, by oceniać skutki reformy. Istnieje ryzyko, że to obywatel poniesie koszty kolejnej reformy. Czy po próbie paraliżu konstytucyjnego PiS zamierza teraz doprowadzić do paraliżu w procesie karnym? - pytał, dodając, że reforma to zamaskowane wprowadzenie populistycznych zmian.
- Zaskakujący jest moment, w którym trójpak ministra Ziobro dopełni się w całości: ustawa o policji i inwigilacji, ustawa o prokuraturze, która upolityczni prokuraturę i pozwoli każdego oskarżyć, a teraz ta reforma - mówił drugi reprezentant Nowoczesnej Witold Zembaczyński.
Krzysztof Paszyk (PSL) także jest za odrzuceniem projektu w I czytaniu. Uważa on, że projekt obniża standardy praw człowieka, a wprowadzane korekty doprowadzą do wielu niespójności w tej wersji procedury jaka powstanie po zmianach, bo wiele zapisów nowej procedury, które teraz nie są zmieniane, pozostanie dostosowane do kontradyktoryjności, a nie będzie przystawać do modelu po reformie.
- Będzie taki moment, że będą obowiązywać trzy reżimy prawne: ten sprzed zmian, ten kontradyktoryjny i ten po reformie - zauważył.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kluby sejmowe zajęły stanowisko wobec reformy procedury karnej