Zanim rozpoczęto przedstawianie opinii przez Biuro Legislacyjne Sejmu, reprezentująca je Katarzyna Konieczko zastrzegła, że ich celem nie jest reprezentowanie czyichkolwiek interesów. - Chodzi nam o obiektywne przedstawienie problemu, z jakimi państwu przyszło się mierzyć - powiedziała.
Konieczko dodała również, że ich rolą jest służenie państwu pomocą. W związku z tym "uwagi do ustawy, jakkolwiek z racji niedostatku czasu są niekompletne i w wielu miejscach nie do końca idealnie sformułowane, na pewno mają na celu obiektywne i rzetelne przedstawienie problemów".
Już na samym początku Biuro Legislacyjne Senatu potwierdziło, że w trakcie prac nad ustawą wprowadzono dość duże zmiany, które wywołują poważne zastrzeżenia natury konstytucyjnej. - W związku z tym w takim wypadku zarzut naruszenia zasady trzech czytań może mieć istotne znaczenie.
Najcięższym zarzutem wobec ustawy autorstwa PiS to przepisy, które określają, w jakiej procedurze następuje stwierdzenie wygaśnięcia mandatu sędziego TK. Zgodnie z konstytucją trybunał jest niezależny od innych władz i nie można powierzyć procedury odwoływania sędziów Sejmowi.
- W świetle przedstawionych tez za niedającą się pogodzić z konstytucyjną gwarancją niezawisłości sędziego Trybunału należy uznać regułę, według której to Sejm ma ostatecznie decydować o złożeniu sędziego Trybunału - powiedziała Konieczko.
Konieczko nadmienia także, że praca sędziów może zostać sparaliżowana. Chodzi o zapis według którego Zgromadzenie Ogólne może podejmować decyzje tylko wówczas, gdy będzie kworum 13 sędziów. Problem pojawi się w momencie, gdy jeden członek Trybunału zachoruje. - Zgromadzenie Ogólne nie będzie w stanie podjąć uchwały, i tym samym proces uchwały stanowiska zwolnionego, choćby w przypadku śmierci członka Trybunału, będzie wstrzymany - argumentowała.
Misją Rządowego Centrum Legislacji jest dbanie o spójność systemu polskiego prawa i prawidłowy przebieg procesu legislacyjnego. Do zasadniczych zadań Rządowego Centrum Legislacji należy koordynowanie działalności legislacyjnej Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i podległych mu organów administracji rządowej, opracowywanie pod względem legislacyjnym rządowych projektów aktów prawnych i innych dokumentów rządowych, analizowanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego oraz redagowanie Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego.
KOMENTARZE (1)
Do artykułu: Biuro Legislacyjne Sejmu "rozjeżdża" ustawę o TK