Ustawa o efektywności energetycznej: Białe certyfikaty niezagrożone

Ustawa o efektywności energetycznej: Białe certyfikaty niezagrożone
Dyrektywa KE wymaga by państwa członkowskie osiągały każdego roku nowe oszczędności energii w wysokości 1,5 proc. sprzedaży odbiorcom końcowym /fot.fotolia/

Póki co nie wejdzie w życie zapowiadany zapis dotyczący uszczelnienia katalogu podmiotów zobowiązanych do efektywności energetycznej. Rząd deklaruje jednak, że zostanie on przywrócony w projekcie tzw. „dużej” ustawy w 2016 r. Teraz ważniejsze było dalsze wspieranie tzw. białych certyfikatów.

Sejm przyjął nowelę Senatu ustawy o efektywności energetyczne odrzucającą zapis dotyczący uszczelnienia katalogu podmiotów zobowiązanych do efektywności energetycznej.  - Z przyczyn terminowych - tłumaczył 29 grudnia podczas posiedzenia sejmowej Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa Grzegorz Tobiszowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Energii.

Zdążyć przed 1 stycznia

Wiceminister wyjaśnił, że pośpiech związany jest z faktem, że Sejm musiał zdążyć przed końcem roku, by przedłużyć możliwość funkcjonowania ustawy o efektywności energetycznej.

Obecnie obowiązująca wygasa z końcem 2016 r. Wcześniej jednak, 31 grudnia 2015 r. kończą się uprawnienia prezesa Urzędu Regulacji Energetyki do wydawania świadectw efektywności energetycznej podmiotom, które wygrały przetargi na zasadach starej ustawy. Dzięki temu jeszcze przez rok będą obowiązywały przepisy dotyczące wsparcia dla działań proefektywnościowych. 

Cenna poprawka nie teraz

Różnicę zdań w komisji spowodowało odrzucenie przez Senat poprawki dotyczącej uszczelnienia katalogu podmiotów zobowiązanych do efektywności energetycznej. Czyli, jak wyjaśniał poseł sprawozdawca Maciej Małecki (PiS), uzyskiwania i umarzania certyfikatów czy wnoszenia opłaty zastępczej. Mamy na terenie kraju przedsiębiorstwa, które ponoszą ciężary związane z poprawianiem efektywności energetycznej i takie, które kupują gaz za granicą omijając krajowe opłaty.

- To niesprawiedliwe, gdyż spółki prowadzące obrót na terenie kraju są mniej konkurencyjne. Wprowadzając te zapisy można uszczelnić system poboru opłat i uzyskiwania certyfikatów efektywnościowych (tzw. białych certyfikatów) – twierdził Małecki.

Rząd deklaruje że zapis dotyczący uszczelnienia katalogu podmiotów zobowiązanych do efektywności energetycznej zostanie przywrócony w projekcie tzw. „dużej” ustawy, która będzie procedowana w Sejmie na przełomie luty – marzec 2016 r.

Systemy wspomagania efektywności

Dyrektywa o efektywności energetycznej miała zostać implementowana do prawa krajowego już w czerwcu 2014 r. Komisja Europejska wzywała Polskę do szybkiego wdrożenia przepisów dyrektywy w tej sprawie. Zgodnie z nią państwa członkowskie muszą do 2020 r. osiągnąć 20 proc. poziom oszczędności energii. KE wymaga też, aby państwa członkowskie osiągały każdego roku nowe oszczędności energii, w wysokości 1,5% rocznej sprzedaży jej odbiorcom końcowym.

Pomóc w tym mają systemy wspomagające osiągnięcie efektywności w gospodarstwach domowych, transporcie, a zwłaszcza w przemyśle. Mechanizmami wymuszającymi prooszczędne działania są tzw. białe certyfikaty. Przedsiębiorstwa, które sprzedają prąd, ciepło lub gaz odbiorcom końcowym, muszą pozyskać i przedstawić do umorzenia prezesowi URE określoną liczbę białych certyfikatów. Jeśli ich nie mają, wnoszą opłatę zastępczą. 

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Ustawa o efektywności energetycznej: Białe certyfikaty niezagrożone

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!