• Będzie subwencja na sześciolatków, obojętne czy uczą się w przedszkolu, czy szkole - zapewniła szefowa MEN Anna Zalewska.
• Minister zapowiedziała też spotkanie koordynatorów zajmujących się podstawami programowymi, które mają być gotowe pod koniec listopada.
"Przypominam, że sześciolatek, obojętnie gdzie jest - czy w przedszkolu, czy w szkole - uczy się i będzie na to subwencja, czyli bardzo dobre, duże pieniądze dla samorządu" - podkreśliła minister, która w TVN24 odpowiadała na pytania o reformę edukacji
Przed tygodniem wiceminister edukacji Marzenna Drab zapewniała w Sejmie, że w MEN trwają prace nad projektem rozporządzenia ws. podziału subwencji oświatowej, który uwzględnia możliwość finansowania ze środków subwencji edukacji dzieci sześcioletnich w przedszkolach.
Zgodnie z obecnie obowiązującym systemem finansowania edukacji środki na prowadzenie szkół samorządy otrzymują w subwencji oświatowej. Wychowanie przedszkolne nie jest objęte subwencją. Finansowane jest ono przez samorządy ze środków własnych, głównie z odpisów od podatków PIT, CIT, podatku od czynności cywilno-prawnych czy podatków miejscowych.
Czytaj też: Anna Zalewska o reformie oświatowej: Gimnazja wygasiły się same
1 września tego roku zniesiono obowiązek szkolny dla sześciolatków. W efekcie - według szacunków MEN - rodzice 82 proc. dzieci w tym wieku zdecydowali o pozostawieniu ich w wychowaniu przedszkolnym. Resort edukacji informuje, że dokładne dane dotyczące liczby dzieci w I klasach szkoły podstawowej i zerówkach przedszkolnych poda pod koniec września. w związku ze zniesieniem obowiązku szkolnego dla sześciolatków zdecydowano o zwiększeniu w tym roku dotacji na wychowanie przedszkolne poprzez przesunięcie tam części środków z subwencji oświatowej
Minister Zalewska powiedziała też, że podstawy programowe "będą gotowe pod koniec listopada". "Przede wszystkim myślimy o wydawnictwach i o trzech rocznikach: klasie pierwszej, klasie czwartej i klasie siódmej - ta jest najtrudniejsza, bo będzie łączyła stare z nowym" - zauważyła. Jej zdaniem ten rocznik będzie się uczyć "w sposób bardziej odpowiedzialny, przedmiotowo i przygotowywać się do czteroletniego liceum".
Wskazała też, że na stronach internetowych ministerstwa edukacji są już podane liczby godzin przedmiotowych. "Dbamy, aby to była maksymalna liczba godzin w trosce również o dziecko. Dziecko nie może mieć 40 godzin zajęć" - wyjaśniła.
"Dzisiaj jest spotkanie z szefami, którzy będą zajmować się podstawami programowymi i będą organizować pracę całych grup i całych zespołów, którzy (...) dostaną analizę, bo przez ostatnie miesiące również w ministerstwie spotykali się eksperci, którzy przygotowywali analizy podstaw programowych, (prace już trwają) od kilku miesięcy" - mówiła minister.