Wszystkie kluby zgodne w sprawie nowych zasad dystrybucji ubezpieczeń

Wszystkie kluby zgodne w sprawie nowych zasad dystrybucji ubezpieczeń
Projekt, w ślad za unijną dyrektywą, ma przede wszystkim wzmocnić ochronę klienta zawierającego umowę ubezpieczenia (fot. pixabay.com)

Wszystkie kuby opowiedziały się za skierowaniem do dalszych prac w komisji rządowego projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, którego celem ma być zwiększenie ochrony klientów zawierających umowy ubezpieczenia.

• Projekt zobowiązuje pracowników zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, agentów ubezpieczeniowych oraz brokerów ubezpieczeniowych do odbywania 15 godzin szkoleń zawodowych rocznie.

• Klient ma otrzymywać odpowiednie informacje o produkcie ubezpieczeniowym i dystrybutorze ubezpieczenia.

• Przed zawarciem umowy ubezpieczenia (lub umowy gwarancji) dystrybutor ubezpieczeń określał - na podstawie uzyskanych od klienta informacji - jego wymagania i potrzeby oraz podawał mu w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym.

Projekt, jak mówił w Sejmie podczas pierwszego czytania wiceminister finansów Piotr Nowak, jest wypełnieniem dyrektywy unijnej, dotyczącej dystrybucji ubezpieczeń. Zapisy tej dyrektywy powinny być implementowane do polskiego systemu prawnego do 23 lutego 2018 roku - informował.

"To nowa kompleksowa regulacja, dotycząca dystrybucji ubezpieczeń" - podkreślał. Ma zastąpić obowiązującą dziś ustawę z 2003 roku o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

Projekt, w ślad za unijną dyrektywą, ma przede wszystkim wzmocnić ochronę klienta zawierającego umowę ubezpieczenia. Zakłada, mówił Nowak, że klienci będą korzystać z jednakowej ochrony niezależnie od różnic między kanałami dystrybucji ubezpieczeń. Dystrybutorami ubezpieczeń będą pośrednicy ubezpieczeniowi, jak i zakłady ubezpieczeń.

"Celem ustawy jest zapewnienie też niezakłóconej konkurencji" - podkreślał wiceminister finansów.

Klient ma zatem np. otrzymywać odpowiednie informacje o produkcie ubezpieczeniowym i dystrybutorze ubezpieczenia. Ponadto, projekt ustawy zobowiązuje dystrybutorów ubezpieczeń do uczciwego, rzetelnego i profesjonalnego postępowania, zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów. Wszystkie informacje mają być klientom "przekazywane w sposób prosty i zrozumiały".

W projekcie, relacjonował Nowak, uregulowano m.in. kwestie ujawniania przez dystrybutorów ubezpieczeń charakteru ich wynagrodzenia. W rezultacie dystrybutor ubezpieczeń będzie musiał ujawnić, czy za swoją pracę otrzymuje honorarium (płacone bezpośrednio przez klienta), prowizję (uwzględnioną w kwocie składki ubezpieczeniowej), czy jakiś inny rodzaj wynagrodzenia. Klient otrzyma również podstawowe informacje o produkcie ubezpieczeniowym, jeśli dystrybutorem będzie zakład ubezpieczeń.

Nowa kategoria to agenci oferujący ubezpieczenia uzupełniające. Agent taki będzie zobowiązany do powiadamiania klienta (tak jak robi to agent ubezpieczeniowy), czy działa na rzecz jednego czy wielu zakładów ubezpieczeń i jakich.

Z uwagi na "występujące w przeszłości nieprawidłowości", podkreślał Nowak, w projekcie są szczególne regulacje, dotyczące ubezpieczeń o charakterze inwestycyjnym. Wprowadzony zakaz tzw. sprzedaży krzyżowej (kilka produktów jednocześnie - red).

W przypadku umów ubezpieczenia na życie o charakterze inwestycyjnym zobowiązano też agentów ubezpieczeniowych, zakłady ubezpieczeń i brokerów ubezpieczeniowych do informowania klientów o wysokości wskaźnika kosztów dystrybucji oraz wskaźnika kosztów prowizji, związanych z proponowaną umową ubezpieczenia.

Zaproponowano także, aby przed zawarciem umowy ubezpieczenia (lub umowy gwarancji) dystrybutor ubezpieczeń określał - na podstawie uzyskanych od klienta informacji - jego wymagania i potrzeby oraz podawał mu w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wszystkie kluby zgodne w sprawie nowych zasad dystrybucji ubezpieczeń

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!