XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wojciech Kaczmarczyk o mediach i zaangażowaniu społecznym Polaków

Wojciech Kaczmarczyk o mediach i zaangażowaniu społecznym Polaków
Wojciech Kaczmarczyk na pierwszym planie. (fot. flickr.com/domena publiczna)

• Wojciech Kaczmarczyk, pełnomocnik rządu ds. równego traktowania stwierdził, że media narodowe będą miejscem dialogu między różnymi środowiskami w Polsce.
• Skrytykował Polaków za niesienie pomocy potrzebującym w dużych, corocznych akcjach, gdy w jego ocenie obywatele nie wykazują zaangażowania na co dzień.
• Kaczmarczyk zapowiedział także program Polskiego Korpusu Solidarności.

- Obowiązkiem mediów narodowych jest edukacja obywatelska; powinny być miejscem dialogu na tematy społeczne, z udziałem instytucji obywatelskich i ruchów nieformalnych - uważa pełnomocnik rządu ds. społeczeństwa obywatelskiego i równego traktowania Wojciech Kaczmarczyk.

Według pełnomocnika Polacy często angażują się w doraźne akcje społeczne, a za mało jest zaangażowania w stały, odpowiedzialny wolontariat. Za istotną uważa edukację obywatelską i historyczną - prowadzoną w szkołach i za pośrednictwem mediów narodowych.

- Polacy angażują się w zbiórki, w pomoc doraźną, czego przykładem jest Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, przedświąteczne akcje Caritas czy Szlachetna Paczka. Tymczasem w dojrzałych demokracjach mamy do czynienia także z wolontariatem stałym. Wolontariusze poświęcają komuś lub czemuś pewną stałą liczbę godzin w tygodniu, ale to zobowiązanie trwa dłużej. Taka forma zaangażowania buduje zobowiązanie, kapitał społeczny, tworzy więzi, powoduje, że wzrasta poziom zaufania. Zatem i rezultaty są lepsze - w sensie zmiany społecznej - powiedział Kaczmarczyk.

Pytany, jak osiągnąć taką zmianę, wskazał m.in. na konieczność przywrócenia właściwej rangi edukacji historycznej.

Przeczytaj o celach jakie nowy pełnomocnik rządu sobie stawia.

- Chodzi o pokazywanie tego, z czego możemy być dumni w swojej przeszłości, i opierania tego, co dzisiaj i w przyszłości, na dobrych doświadczeniach z historii. Myślimy, że obecna w dyskursie publicznym kwestia edukacji historycznej została w ostatnim czasie zaniedbana. Chcemy do tego wrócić - powiedział.

Drugą kwestią - jak poinformował - jest edukacja obywatelska rozumiana jako wychowywanie Polaków, aby świadomie korzystali ze swoich praw i obowiązków.

- Myślimy o dużym programie Polskiego Korpusu Solidarności, który byłby cyklem działań wspierających wolontariat stały, a nie akcyjny. Chcielibyśmy, żeby ten wolontariat oparty był przynajmniej na dwóch filarach - młodzieży, która jeszcze nie weszła na rynek pracy i ma trochę czasu wolnego, i na wczesnych emerytach. Myśląc o filarze młodzieżowym, chcielibyśmy dać im możliwość uczestniczenia w przedsięwzięciach edukacyjnych zwiększających ich umiejętności angażowania się w kwestie społeczne - wyjaśnił Kaczmarczyk.

Poinformował, że kolejną platformą do edukacji obywatelskiej powinny być media narodowe.

- O tym, w jaki sposób ją prowadzić, chcemy rozmawiać z szefami publicznej telewizji i radia publicznego. Przedstawiciele trzeciego sektora, którzy zajmują się informacją, komunikacją, powinni być aktywnymi uczestnikami tego procesu - powiedział.

Dopytywany, jak to miałoby wyglądać, pełnomocnik wyjaśnił, że media w znacznie większej mierze niż do tej pory powinny być przestrzenią dialogu obywatelskiego.

- Według rządu jest to pewien rodzaj publicznego zobowiązania mediów. W ramówce musi się znaleźć czas na takie tematy - podkreślił.

- Media, przez to, jak szeroko docierają do obywateli, mogłyby być takim miejscem, gdzie - także z udziałem ruchów nieformalnych, miejskich, innych instytucji obywatelskich - taki dialog będzie prowadzony. Jak, w jaki sposób, jaki kształt to przybierze - o tym powinni zdecydować eksperci. Rolą pełnomocnika i szefów mediów publicznych będzie stworzenie takiej platformy do rozmowy i udostępnienie jej profesjonalistom czy dziennikarzom - dodał.

Kaczmarczyk przyznał, że tematy dotyczące trzeciego sektora, społeczeństwa obywatelskiego są często trudne do sprzedaży medialnej.

- Ale trzeba próbować je ukazywać, docierając do tych organizacji, tych miejsc w kraju, gdzie dokonują się czasem rzeczy fantastyczne - powiedział.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wojciech Kaczmarczyk o mediach i zaangażowaniu społecznym Polaków

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!