Usamorządowienie Przewozów Regionalnych okazało się niewypałem. Spółka wraca pod parasol państwa

Usamorządowienie Przewozów Regionalnych okazało się niewypałem. Spółka wraca pod parasol państwa
Koleje Mazowieckie wyjechały już nawet poza granice regionu. Latem pociągi tej spółki docierają nad morze i do Krakowa (fot. : www.mazowieckie.com.pl)

• Małopolska, jak Mazowsze i Śląskie, za trzy lata chce zakończyć współpracę z Przewozami Regionalnymi.
• Największy przewoźnik w kraju dzieli dziś rynek z samorządowymi spółkami w sześciu województwach.

Utworzenie Związku Samorządowych Pracodawców Kolejowych pokazało, jak wielką część rynku przewozów pasażerskich opanowały powołane przez samorządy wojewódzkie regionalne spółki kolejowe. Do podpisanego 13 czerwca porozumienia przystąpiło w sumie jedenaście spółek z ośmiu województw Polski (m.in. samorządowe Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie, Szybka Kolej Miejska, Łódzka Kolej Aglomeracyjna czy prywatna Arriva).

Dawny potentat traci pasażerów i całe regiony

Nie jest sprawą przypadku, że w tym gronie zabrakło największego na polskim rynku operatora, czyli Przewozów Regionalnych, mimo że jest on przecież spółką samorządową (aczkolwiek po przejęciu jesienią ubiegłego roku pakietu większościowego w spółce przez Agencję Rozwoju Przemysłu rola samorządów wojewódzkich uległa dużemu ograniczeniu, a sama spółka de facto wraca pod parasol państwa). Postępujący od kilku lat rozwój marszałkowskich spółek kolejowych odbywa się właśnie kosztem Przewozów Regionalnych. Choć sami marszałkowie unikają słowa „konkurencja” i wolą dyplomatycznie mówić o uzupełnianiu oferty, to rozbieżność interesów jest aż nadto widoczna.

Czytaj też: Powstaje ostateczna koncepcja e-dowodu. Pierwsze dokumenty w nowej odsłonie już za rok

Dane Urzędu Transportu Kolejowego nie pozostawiają zresztą złudzeń – o ile jeszcze w roku 2010 Przewozy Regionalne miały ponad 43,6 procent udziałów w rynku przewozów pasażerskich w Polsce (samorządowe Koleje Mazowieckie miały 20,3 proc. udziałów), a liczba potencjalnych konkurentów nie była jeszcze znacząca, to w ubiegłym roku udział Przewozów Regionalnych w rynku spadł już do 27,41 procent, Koleje Mazowieckie coraz wyraźniej depczą liderowi po piętach (22,56 proc. udziałów), zaś w regionach namnożyło się samorządowych spółek, które choć same nie mogą się równać z Przewozami Regionalnymi, to jednak w sumie zabierają im niemałą część klientów. Największy polski przewoźnik traci zresztą nie tylko udziały w rynku, ale nawet możliwość konkurowania na nich, gdyż już dziś praktycznie nie istnieje w województwie mazowieckim i śląskim (obsługuje wyłącznie tzw. stykówki, czyli połączenia międzyregionalne), a za trzy lata ma zniknąć także z Małopolski.

Czytaj cały tekst tutaj.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Usamorządowienie Przewozów Regionalnych okazało się niewypałem. Spółka wraca pod parasol państwa

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!