XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Sejm uchwalił przepisy o uzupełnieniu zakresu rejestru spadkowego

Sejm uchwalił przepisy o uzupełnieniu zakresu rejestru spadkowego
Rejestr spadkowy, czyli publiczny rejestr prowadzony przez Krajową Radę Notarialną, ma gromadzić informacje o sądowych postanowieniach stwierdzających nabycie spadku (fot. sejm/twitter)

Uzupełnienie zakresu dokumentów gromadzonych w elektronicznym rejestrze spadkowym o Europejskie Poświadczenia Spadkowe (EPU) przewiduje nowelizacja przepisów cywilnych i Prawa o notariacie, którą jednogłośnie uchwalił Sejm.

Rejestr spadkowy, czyli publiczny rejestr prowadzony przez Krajową Radę Notarialną, ma gromadzić informacje o sądowych postanowieniach stwierdzających nabycie spadku i wydawanych przez notariuszy aktach poświadczeniach dziedziczenia potwierdzających prawa do spadku. Uchwalone latem zeszłego roku przepisy wprowadzające ten prowadzony w systemie teleinformatycznym rejestr mają wejść w życie 8 września.

Rejestr spadkowy będzie kolejnym etapem informatyzacji kwestii spadkowych. Od 2009 r. w formie elektronicznej działa już rejestr aktów poświadczenia dziedziczenia, który zawiera informacje o miejscu przechowywania sporządzonych notarialnych aktów poświadczenia dziedziczenia.

Tymczasem na mocy nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego, która weszła w życie 17 sierpnia zeszłego roku, m.in. dostosowano polskie prawo do unijnego rozporządzenia o Europejskim Poświadczeniu Spadkowym (EPS). EPS potwierdza dla spadkobiercy, czy np. wykonawcy testamentu, tytuł prawny do spadku, uznawany i wykonywany na jednolitych zasadach we wszystkich krajach członkowskich UE. Dokument ten pozwala w związku z tym na szybkie i skuteczne załatwienie transgranicznej sprawy spadkowej, gdyż jest on przeznaczony przede wszystkim na potrzeby wykazywania prawa do spadku za granicą.

Czytaj też: Ekspert ds. ratownictwa: Polska nie jest przygotowana na wielkie zamachy

W praktyce oznacza to, że wszystkie kwestie dotyczące spadku po osobie mającej majątek lub krewnych w różnych państwach UE są rozstrzygane przez jeden sąd, według zasad prawnych tylko jednego z państw. Wcześniej zdarzało się, że prowadzono w poszczególnych państwach oddzielne postępowania, co mogło prowadzić do sporów prawnych i kłopotów w wykonaniu takich orzeczeń.

Tym samym EPS stał się kolejnym - obok postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku i wydawanego przez notariuszy aktu poświadczenia dziedziczenia - dokumentem służącym wykazywaniu praw do spadku. W związku z tym - jak wskazano w uzasadnieniu uchwalonej w piątek nowelizacji - również EPS powinien być objęty rejestrem, gdyż zwiększy to skuteczność poświadczeń wydawanych przez polskie sądy i polskich notariuszy. Wpisania EPS do rejestru dokona z urzędu sąd albo notariusz wydający to poświadczenie.

Planowany termin wejścia w życie nowelizacji - czyli 8 września - został skorelowany z datą wejścia w życie zmian wprowadzających rejestr spadkowy.

W 2014 r. - jak wynika z danych MS - do wydziałów cywilnych sądów rejonowych wpłynęło około 155 tys. spraw o stwierdzenie nabycia spadku, zaś do wydziałów cywilnych sądów okręgowych wpłynęło około 1,2 tys. takich spraw. Z kolei notariusze w 2014 r. wydali 76 tys. 524 akty poświadczenia dziedziczenia.

Zobacz: Propozycja legislacyjna Ministerstwa Sprawiedliwości storpedowana przez prawników premiera

W piątek posłowie przed uchwaleniem ustawy przyjęli trzy poprawki zgłoszone przez PiS na etapie drugiego czytania. Wszystkie poprawki odnosiły się do nowelizacji K.p.c. z lipca zeszłego roku, nie dotyczyły kwestii EPU i nie wzbudziły obiekcji klubów opozycyjnych.

W poprawkach tych zdecydowano m.in., aby zażalenia na postanowienie wydane w elektronicznym postępowaniu upominawczym rozpatrywano w składzie jednego sędziego oraz przesunięto o pół roku - do 1 marca 2017 r. - wejście w życie regulacji o tzw. licytacji elektronicznej, gdyż cały czas trwa przygotowywanie systemu informatycznego.

Projekt nowelizacji w sprawie uzupełnienia zakresu rejestru spadkowego przed czterema miesiącami przygotował resort sprawiedliwości. Rząd przyjął go w drugiej połowie czerwca. Po uchwaleniu przez Sejm nowelizacja trafi teraz do Senatu.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sejm uchwalił przepisy o uzupełnieniu zakresu rejestru spadkowego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!