• Pomysły edukacyjne Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) nie są dobrze postrzegane przez Rzecznika Praw Dziecka. Marka Michalaka zastanawia brak analiz propozycji MEN.
• W piśmie Rzecznika Praw Dziecka (RPD) pojawia się też zarzut pośpiechu w przeprowadzaniu nowej zmiany.
• Michalak argumentował, że udało się wiele błędów poprzedniej reformy poprawić.
Marek Michalak wystosował w środę (5 października) pismo do Ministerstwa Edukacji Narodowej. W dokumencie można przeczytać, że RPD nie jest entuzjastycznie nastawiony do podejmowanej przez MEN próby reformy polskiej szkoły. Michalak interesuje się tematem i ma prawo opiniować projekty w konsultacjach społecznych, jeśli dotyczą dzieci.
- Wszelkie zmiany dotyczące ustroju szkolnego powinny być przeprowadzone z niezwykłą rozwagą oraz w tempie umożliwiającym dokonanie pogłębionej analizy skutków proponowanych rozwiązań - pisze RPD. - Z niepokojeniem obserwuję, że działania resortu w tym zakresie nie pozwalają na rzetelną ocenę następstw proponowanych rozwiązań systemowych.
Czytaj: Doceniono pracę polonijnych nauczycieli
Dalej Michalak podkreśla, że propozycje edukacyjne MEN nie były badane, co tym bardziej wzbudza jego ostrożność. Rzecznik zwraca uwagę, że sytuacja edukacji poprawiała się z roku na rok, od ostatniej wielkiej rewolucji w polskiej szkole.
- Uprzednia tak daleko idąca przebudowa systemu edukacji miała miejsce 17 lat temu. Tak jak przy każdej znaczącej zmianie również i wtedy nie udało się uniknąć błędów, które jednak przez te lata były konsekwentnie eliminowane - czytamy w piśmie do MEN. - Gimnazja wypracowały metody pracy z dorastającą młodzieżą. Z raportu PISA (międzynarodowe badanie edukacyjne koordynowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju - red.) badającego kompetencje 15-latków wynika, że Polska osiągnęła jedną z najwyższych pozycji na świecie, jeśli chodzi o przyrost liczby uczniów z najlepszymi wynikami edukacyjnymi.
Ministerstwo nie odpowiedziało jeszcze na pismo RPD.
Więcej o reformie edukacji przeczytasz tutaj.
KOMENTARZE (2)
Do artykułu: Reforma oświaty: Rzecznik Praw Dziecka pisze krytycznie do MEN