XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Przekopanie Mierzei Wiślanej konieczne dla rozwoju północno-wschodniej Polski

Przekopanie Mierzei Wiślanej konieczne dla rozwoju północno-wschodniej Polski
Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną to inwestycja o charakterze strategicznym - i dla gospodarki, i dla bezpieczeństwa narodowego - uważa wiceminister Kozłowski (fot. Krzysztof Kozłowski/gospodarkamorska.bip.gov.pl)

- Mam pewność, że przekopanie Mierzei Wiślanej przyczyni się do rozwoju północno-wschodniej Polski, a zarazem w niczym nie pogorszy walorów turystycznych tamtego regionu - mówi Krzysztof Kozłowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Czy przekopanie Mierzei Wiślanej jest inwestycją o charakterze gospodarczym czy spełnieniem deklaracji przedstawicieli obecnego rządu z okresu kampanii wyborczej?

- Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną to inwestycja o charakterze strategicznym - i dla gospodarki, i dla bezpieczeństwa narodowego.

Patrzymy na nią jako istotny element wzmocnienia pozycji gospodarczej północno-wschodniej części Polski, ale również jako element uczynienia z Polski ważnego węzła transportowego na poziomie międzynarodowym, również dla naszych wschodnich sąsiadów.

Jakie ma znaczenie gospodarcze?

- Po pierwsze, otwieramy port w Elblągu na pełne jego operacyjne wykorzystanie.

W ostatnich latach przeładowywał, w zależności od roku, od 200 do 250 tys. ton towarów. Istniejąca już tam infrastruktura pozwala jednak, bez wydania dodatkowej złotówki, na przeładunek 1 mln ton rocznie. Efekt z tej inwestycji jest natychmiastowy.

Po drugie, północno-wschodnia część Polski zyskuje przeładunkowy hub, usprawni m.in. transport kontenerów z trójmiejskich portów, co pociągnie za sobą rozwój aktywności gospodarczej w regionie.

Pamiętajmy, że to nie tylko koniunktura dla samego portu, ale konieczność rozwoju infrastruktury dostępowej oraz przedsiębiorstw logistycznych. Miejsca pracy są generowane nie tylko w samym porcie, lecz również w całym jego otoczeniu biznesowym.

Szacujemy, że w efekcie pozwoli to stworzyć ok. 2000 nowych miejsc pracy. Niebagatelny zysk ekonomiczny i społeczny dla regionu.

Jak ta inwestycja wpłynie na poprawę bezpieczeństwa narodowego?

- Dziś zainteresowani armatorzy bardzo krytycznie odnoszą się do sytuacji, w której każdy statek transportowy lub pasażerski, który chce wpłynąć na Zalew Wiślany, musi uzyskać zgodę odpowiednich władz Federacji Rosyjskiej. Taka zgoda jest zaś zawsze obarczona pewnym ryzykiem administracyjnym, co w naturalny sposób podraża koszty frachtu. W transporcie morskim ryzyko kosztuje, i to dużo.

Zatoka Gdańska jest częścią wewnętrznych wód terytorialnych i Polska, jak każde inne suwerenne państwo, powinna dysponować instrumentami do zapewnienia tej suwerenności. Chodzi tu również o kwestie otwartości i bezpieczeństwa żeglugi. Mamy w tym względzie zobowiązania sojusznicze, nasza północno-wschodnia granica morska jest również częściowo granicą NATO.

Czytaj całość tutaj.

 

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przekopanie Mierzei Wiślanej konieczne dla rozwoju północno-wschodniej Polski

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!