REKLAMA

Przekopanie Mierzei Wiślanej konieczne dla rozwoju północno-wschodniej Polski

  • wnp.pl
  • Autor: WNP.pl
  • 08 czerwca 2016 07:57
Przekopanie Mierzei Wiślanej konieczne dla rozwoju północno-wschodniej Polski Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną to inwestycja o charakterze strategicznym - i dla gospodarki, i dla bezpieczeństwa narodowego - uważa wiceminister Kozłowski (fot. Krzysztof Kozłowski/gospodarkamorska.bip.gov.pl)

- Mam pewność, że przekopanie Mierzei Wiślanej przyczyni się do rozwoju północno-wschodniej Polski, a zarazem w niczym nie pogorszy walorów turystycznych tamtego regionu - mówi Krzysztof Kozłowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Czy przekopanie Mierzei Wiślanej jest inwestycją o charakterze gospodarczym czy spełnieniem deklaracji przedstawicieli obecnego rządu z okresu kampanii wyborczej?

- Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną to inwestycja o charakterze strategicznym - i dla gospodarki, i dla bezpieczeństwa narodowego.

Patrzymy na nią jako istotny element wzmocnienia pozycji gospodarczej północno-wschodniej części Polski, ale również jako element uczynienia z Polski ważnego węzła transportowego na poziomie międzynarodowym, również dla naszych wschodnich sąsiadów.

Jakie ma znaczenie gospodarcze?

- Po pierwsze, otwieramy port w Elblągu na pełne jego operacyjne wykorzystanie.

W ostatnich latach przeładowywał, w zależności od roku, od 200 do 250 tys. ton towarów. Istniejąca już tam infrastruktura pozwala jednak, bez wydania dodatkowej złotówki, na przeładunek 1 mln ton rocznie. Efekt z tej inwestycji jest natychmiastowy.

Po drugie, północno-wschodnia część Polski zyskuje przeładunkowy hub, usprawni m.in. transport kontenerów z trójmiejskich portów, co pociągnie za sobą rozwój aktywności gospodarczej w regionie.

Pamiętajmy, że to nie tylko koniunktura dla samego portu, ale konieczność rozwoju infrastruktury dostępowej oraz przedsiębiorstw logistycznych. Miejsca pracy są generowane nie tylko w samym porcie, lecz również w całym jego otoczeniu biznesowym.

Szacujemy, że w efekcie pozwoli to stworzyć ok. 2000 nowych miejsc pracy. Niebagatelny zysk ekonomiczny i społeczny dla regionu.

Jak ta inwestycja wpłynie na poprawę bezpieczeństwa narodowego?

- Dziś zainteresowani armatorzy bardzo krytycznie odnoszą się do sytuacji, w której każdy statek transportowy lub pasażerski, który chce wpłynąć na Zalew Wiślany, musi uzyskać zgodę odpowiednich władz Federacji Rosyjskiej. Taka zgoda jest zaś zawsze obarczona pewnym ryzykiem administracyjnym, co w naturalny sposób podraża koszty frachtu. W transporcie morskim ryzyko kosztuje, i to dużo.

Zatoka Gdańska jest częścią wewnętrznych wód terytorialnych i Polska, jak każde inne suwerenne państwo, powinna dysponować instrumentami do zapewnienia tej suwerenności. Chodzi tu również o kwestie otwartości i bezpieczeństwa żeglugi. Mamy w tym względzie zobowiązania sojusznicze, nasza północno-wschodnia granica morska jest również częściowo granicą NATO.

Czytaj całość tutaj.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA