REKLAMA

Okupacja w Sejmie top tematem w mediach. Kaczyński i Petru gwiazdami

  • Autor: GP
  • 25 stycznia 2017 10:33
Okupacja w Sejmie top tematem w mediach. Kaczyński i Petru gwiazdami Sejm w grudniu (od 16) i styczniu nie pracował. Posłowie wrócili na obrady 25 stycznia. To co działo się w Sejmie jednak i tak wszystkich interesowało. (fot.:Kancelaria Sejmu/flickr.com/CC BY 2.0)

• Gdy trwał kryzys parlamentarny najczęściej w mediach pojawiali się Jarosław Kaczyński (PiS) i Ryszard Petru (Nowoczesna).
• Grudzień w mediach obfitował ponadto w publikacje związane z obecnością dziennikarzy w Sejmie i ich pracą na Wiejskiej.

Patowa sytuacja w polskim Sejmie, która zakończyła się 11 stycznia, stała się przedmiotem badania PRESS-SERVICE Monitoring Mediów z Poznania. Raport pn. "Scena Polityczna" skupia się na publikacjach w mediach i pokazuje, że kilka osób - zwłaszcza liderzy polityczni, zdominowało artykuły i audycje. Nazwiska Kaczyński  Petru pokazywały się często na czołówkach dzienników i w mediach elektronicznych.

Na temat partii i stowarzyszeń oraz ich liderów w grudniu pojawiło się ponad 111 tys. informacji. To był jedyny raz w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, kiedy słupki w rankingach raportu powędrowały tak wysoko. Z pewnością przyczyniły się do tego planowane przez Prawo i Sprawiedliwość zmiany w zasadach funkcjonowania mediów w Sejmie oraz późniejsze burzliwe głosowanie nad ustawą budżetową.

Dziennikarze głównie wspominali w swoich materiałach o PiS (59 663), Platformie Obywatelskiej (19 440) i Nowoczesnej, która podwoiła wynik z listopada (15 586). Oczko niżej uplasowało się pod względem medialnych informacji PSL (9 970).

Najwięcej wzmianek o partiach pojawiło się w internecie, prasie i telewizji.

Wykres 1. Liczba przekazów medialnych, w których wystąpiły analizowane partie polityczne i stowarzyszenia – grudzień 2016 r., źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Wśród liderów ugrupowań w zestawieniu znów bryluje Jarosław Kaczyński. Tym razem nie tylko zajął pierwsze miejsce, ale osiągnął również znacznie lepszy wynik (16 966). W materiałach prasowych jego nazwisko pojawiało się dwa razy częściej niż w listopadzie.

Tuż za prezesem PiS uplasował się Ryszard Petru z Nowoczesnej. Jeszcze w ubiegłym miesiącu nikt nie spodziewałby się, że to właśnie on wyprzedzi Grzegorza Schetynę (5599). Wzmianek o Petru opublikowano trzy razy więcej niż miesiąc wcześniej.

W dalszej części rankingu medialnych publikacji bez niespodzianek. Kolejne lokaty zajęli: Władysław Kosiniak- KamyszPaweł Kukiz i Ryszard Galla.

Wykres 2. Liczba przekazów medialnych, w których wystąpili liderzy analizowanych partii politycznych i stowarzyszeń w mediach tradycyjnych – grudzień 2016 r., źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

W zestawieniu liczby informacji o liderach partii w social media, numerem jeden nadal jest Jarosław Kaczyński. Stało się tak, mimo że o szefie PiS pojawiło się o 60 tys. publikacji mniej. Tam gdzie jeden stracił, korzystał drugi. Co prawda Ryszardowi Petru nie udało się wskoczyć na drugą lokatę i zdetronizować Pawła Kukiza, ale i tak zyskał zaskakująco dobry wynik. W listopadzie wspomniano o nim w mediach społecznościowych zaledwie 44 tys. razy, a w grudniu ten wskaźnik wzrósł do prawie 117 tys. W rankingu odbił się też lider PO, choć nie uzyskał tak spektakularnego wyniku jak lider Nowoczesnej.

Wykres 3. Liczba informacji na temat liderów analizowanych partii politycznych i stowarzyszeń w social media – grudzień 2016 r., źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

W grudniu trzy razy odnotowano nagły wzrost zainteresowania mediów politykami. Wskaźniki poszybowały w górę 4, 11 i 17 grudnia. W tym ostatnim przypadku iskrą zapalną był wspomniany wcześniej protest dziennikarzy. Sytuację zaostrzyło wykluczenie z obrad posła PO - Michała Szczerby.

Wykres 4. Zmiany w czasie ukazywania się przekazów medialnych na temat analizowanych partii politycznych i stowarzyszeń – grudzień 2016 r., źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Analizie dokonanej przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów poddano materiał pochodzący z monitoringu ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Przekaz determinowały TVN24, Polsat News i TVP Info. Ekwiwalent reklamowy dla PiS wyniósł ponad 613 mln zł, a dla PO 277 mln zł.

Skomentuj (1 komentarzy)

  • wszyscywszystkowiedzą 2017-01-30 12:35:58
    O jakich "rankingach" piszecie ? Czy poseł ma pajacować i popisywać się w Sejmie, czy rzetelnie pracować dla Narodu i Rzeczypospolitej ? Prawdę Piłsudski powiedział swego czasu do zidiociałych, tak jak dziś, większości posłów: "Wam kury szczać prowadzać a nie politykę robić". Dzisiaj, to samo, na pewno powiedziałby do takich posłów jak: Schetyna, Petru, Niemieckie nazwisko, Niemieckie nazwisko, Niemieckie nazwisko i wielu innym z "platformy" i "nowoczesnej". Tylko PSL i ugrupowanie Pawła Kukiza, zachowują się, jak dotąd, należycie. PiS zaś, mimo, że jest cały czas "pod pistoletem" wszelkiej maści zdrajców Polski, oszustów, złodziei, karierowiczów i innych prowokatorów oraz sprzedawczyków, zachowuje się godnie i z honorem. Mimo, że do tego jeszcze zajmuje się cały czas bezpieczeństwem Państwa, gospodarką i rozwojem Polski. Zaś tacy "politykierzy" jak Schetyna i Petru, rzucają kłody pod nogi Polsce i Polakom a udają, że "tylko" PiS-owi. Będziecie panowie smażyć się w piekle za swoje grzechy przeciwko Polsce.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA