Nowe przepisy ws. zakupów sprzętu i uzbrojenia dla WOT. Co zmieniają?

Nowe przepisy ws. zakupów sprzętu i uzbrojenia dla WOT. Co zmieniają?
Minister był przy podpisaniu kontraktu ze spółką Jelcz na dostawę ciężarówek dla Wojsk Obrony Terytorialnej, za 500 pojazdów zapłacimy 440 mln zł/Fot.CO MON/

Dowódca WOT praktycznie sam będzie decydował, co chce kupić dla swego wojska i nie będzie musiał się w tej sprawie konsultować z dowództwami wojsk operacyjnych. Projekty oceniane będą w SG WP. Jeśli nawet okazałoby się, że komórki sztabowe negatywnie oceniły projekt, to MON może tej oceny nie uznać i podjąć własną decyzję.

• Nowe procedury zakupów dla Wojsk Obrony Terytorialnej odmienne od obowiązujących w pozostałych rodzajach Sił Zbrojnych.

• Dowódca WOT nie musi konsultować swoich sprzętowych priorytetów z Dowódcą Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych.

• Jeśli w sytuacji wyjątkowej zaistnieje potrzeba pozyskania sprzętu wojskowego w trybie pilnej potrzeby operacyjnej, proces ten inicjuje również dowódca WOT.

 

W gorącym klimacie, jaki ostatnio zapanował wokół MON, niemal niezauważenie przeszło wprowadzenie 5 maja 2017 r. w życie decyzji Nr 92/MON Ministra Obrony Narodowej z 28 kwietnia 2017 r. w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego Wojsk Obrony Terytorialnej (Dz. Urz. MON 2017 poz. 89).

Wprowadzenie nowych przepisów zmienia procedury nabywania sprzętu tylko dla WOT. Będą one teraz odmienne od procedur obowiązujących w innych rodzajach sił zbrojnych.

Zasadniczy cel tych zmian wymienia ustawodawca w art. 1 dokumentu, gdzie zapisano, iż „Decyzja określa proces pozyskiwania dla WOT sprzętu wojskowego oraz wszelkich jego części (…) dostaw i usług bezpośrednio związanych z tym sprzętem, dla którego gestorem jest Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej”. Ustawodawca podkreśla też, że „zapewnienie jakości pozyskiwanego sprzętu wojskowego realizowane jest zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami”.

Ważne i zaskakujące uprawnienia dowódcy WOT

Omijając dywagacje, czy rzeczywiście tak jest w sytuacji, kiedy o potrzebie i jakości potrzebnego uzbrojenia oraz o zgodności jego jakości z założeniami decyduje ten sam rodzaj sił zbrojnych, przyznać należy, że Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej zyskał nowe, ważne uprawnienia. Niektóre mogą zaskakiwać, inne dziwić. Dla krytyków budowanego przez ministra Macierewicza modelu WOT i jego struktur będą kontrowersyjne. Może jednak, są też takie głosy, zamiast szukać w zapisach dziury na siłę, warto spokojnie poczekać, aż nowe rozwiązania sprawdzą się w praktyce?

Jednym z rozwiązań, obok którego trudno przejść obojętnie, jest prawo dowódcy WOT do niekonsultowania swoich sprzętowych priorytetów z Dowódcą Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych. Nie trzeba być ekspertem, by zdawać sobie sprawę, że dowódca na tak wysokim i ważnym dla obronności stanowisku powinien mieć wpływ na zaopiniowanie pod kątem poprawności przyjętych wymagań operacyjnych, możliwości sfinansowania i prawidłowego zrealizowania zakupu.

Nowe rozwiązania uszczuplą też kompetencje Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON, który odpowiada za pozyskiwanie sprzętu wojskowego, monitorowanie programów uzbrojenia i ich wykonanie. Eksperci są zdania, że takie rozwiązanie jest również jednoznaczne z uszczupleniem kompetencji szefa SG WP na rzecz Dowódcy WOT.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowe przepisy ws. zakupów sprzętu i uzbrojenia dla WOT. Co zmieniają?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!