Partnerzy portalu

Nowe podstawy programowe w szkole podstawowej, przedmioty: Jak będzie wyglądać nauczanie?

Nowe podstawy programowe w szkole podstawowej, przedmioty: Jak będzie wyglądać nauczanie?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
• Język polski, matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, informatyka, język obcy, muzyka, plastyka, WOS, technika, wychowanie fizyczne, edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna, wychowanie do życia w rodzinie, edukacja dla bezpieczeństwa - Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło nowe podstawy programowe dla szkół podstawowych.
• W ramach zajęć od roku szkolnego 2017/2018 znajdą się elementy gier strategicznych oraz programowania.
• Do szkół wprowadzone zostaną nowe przedmioty.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało nowe podstawy programowe kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych ze wszystkich przedmiotów, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

W 8-letniej szkole podstawowej, tak jak dotąd, w klasach I-III będzie edukacja wczesnoszkolna. Od I klasy uczniowie będą się także uczyć języka obcego.

W IV klasie rozpocznie się nauczanie przedmiotowe. Uczniowie będą mieli: język polski, język obcy nowożytny, matematykę, informatykę, historię, przyrodę, muzykę, plastykę, technikę i wychowanie fizyczne. Naukę prawie wszystkich tych przedmiotów będą kontynuować do końca szkoły podstawowej. Od V klasy w miejsce przyrody wprowadzone zostaną geografia i biologia. W klasie VII dojdzie drugi język obcy, chemia i fizyka, a w klasie VIII - wiedza o społeczeństwie i edukacja dla bezpieczeństwa. Zajęcia z techniki uczniowie będą mieli do VI klasy włącznie, a z muzyki i plastyki - do VII klasy włącznie.

- Zachęcamy ekspertów, nauczycieli, rodziców, uczniów do przesyłania opinii. Czekamy na opinie do 9 grudnia - informuje resort.

Po zakończeniu prekonsultacji projekty będą skierowane do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. - Przewidujemy, że projekty rozporządzeń będą podpisane przez ministra edukacji w drugiej połowie lutego - wyjaśnia MEN.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego, jak i przygotowywane podręczniki są docelowe.

Etapy edukacyjne w szkole podstawowej

Kształcenie w szkole podstawowej będzie trwało osiem lat i będzie podzielone na dwa etapy edukacyjne:

* I etap obejmujący klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna – kształcenie zintegrowane;

Kształcenie wczesnoszkolne nie powinno być procesem nazbyt szybkim, aby aktywności dzieci nie dostosowywać do edukacji, ale odwrotnie – edukację ukierunkować na rozwój dziecka i realizację naturalnych potrzeb rozwojowych każdego ucznia, respektując jego podmiotowość i autonomię na drodze budowy indywidualnej wiedzy, stopniowego przejścia od dzieciństwa do początków okresu dorastania.

Edukacja na tym etapie wymaga niezwykłej staranności w doborze treści nauczania, środków, strategii, metod i technik nauczania, aby ukazać dzieciom scalony obraz świata i ułatwić jego rozumienie.

* II etap obejmujący klasy IV–VIII szkoły podstawowej - nauczanie przedmiotowe. Na tym etapie będą realizowane następujące przedmioty:

- Język polski

Cele kształcenia (wymagania ogólne) i treści nauczania (wymagania szczegółowe) przedmiotu język polski zostały sformułowane dla czterech obszarów, tj.: kształcenie literackie i kulturowe, kształcenie językowe, tworzenie wypowiedzi i samokształcenie, których realizacja w klasach IV ‒ VIII szkoły podstawowej ma służyć osiągnięciu przez ucznia szkoły podstawowej umiejętności celowego i świadomego posługiwania się językiem polskim.

Wykaz lektur dla uczniów klas IV ‒ VIII szkoły podstawowej, złożony z pozycji obowiązkowych i uzupełniających (do wyboru przez nauczyciela), którego trzon stanowi literatura dla dzieci i młodzieży, obejmuje również dostosowane do wieku uczniów dzieła klasyki literatury polskiej i światowej.

Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i w piśmie, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów należy do obowiązków nauczycieli wszystkich przedmiotów.

- Język obcy nowożytny

Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie języka obcego nowożytnego jest wspólna dla wszystkich języków obcych i obejmuje następujące etapy edukacyjne: I etap edukacyjny – klasy I–III szkoły podstawowej, II etap edukacyjny – klasy IV–VIII szkoły podstawowej, III etap edukacyjny – szkoła ponadpodstawowa (liceum ogólnokształcące, technikum, szkoła branżowa I i II stopnia).

Na pierwszym etapie edukacyjnym każdy uczeń obowiązkowo uczy się jednego języka obcego, natomiast od klasy VII na etapie drugim – dwóch języków obcych.

W 8-letniej szkole podstawowej, tak jak dotąd, w klasach I-III będzie edukacja wczesnoszkolna. Od I klasy uczniowie będą się także uczyć języka obcego (fot.pixabay)
W 8-letniej szkole podstawowej, tak jak dotąd, w klasach I-III będzie edukacja wczesnoszkolna. Od I klasy uczniowie będą się także uczyć języka obcego (fot.pixabay)

Dodatkowo – również od klasy VII szkoły podstawowej – przewidziano możliwość nauczania jednego z dwóch obowiązkowych języków w zwiększonej liczbie godzin w szkołach lub oddziałach dwujęzycznych. Ze względu na powyższe stworzonych zostało kilka wariantów podstawy programowej odpowiadających sytuacjom wynikającym z rozpoczynania lub kontynuacji nauki danego języka na kolejnych etapach edukacyjnych, z zastrzeżeniem że zasadą powinno stać się zapewnienie uczniowi możliwości kontynuacji nauki tego samego języka obcego jako pierwszego na wszystkich etapach edukacyjnych, od I klasy szkoły podstawowej do ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej (czyli przez 12 albo 13 lat).

W nowej podstawie programowej utrzymane zostaną dotychczasowe rozwiązania dotyczące podziału na grupy. Podział będzie obowiązkowy, jeśli w klasie będzie powyżej 24 uczniów.

- Muzyka

Powszechna edukacja muzyczna adresowana jest do wszystkich uczestników procesu edukacyjnego niezależnie od poziomu zdolności i umiejętności muzycznych, postaw, zainteresowań czy przekonań. Znaczącą rolę w tym procesie pełni nauczyciel muzyki. Wyjątkowe znaczenie w nauczaniu i uczeniu się przedmiotu, posiada muzyczna aktywność własna nauczyciela, który poprzez kompetencje warsztatowe (specjalistyczne), kreatywne, osobowościowe, dydaktyczne i wychowawcze, a także indywidualny rodzaj pasji, wchodzi w specyficzną interakcję z uczniami opartą na humanistycznych intencjach edukacji.

- Plastyka

Zajęcia plastyki mają przede wszystkim rozwijać wyobraźnię i kreatywność, niezbędną w rozwoju osobowości młodego człowieka. Mają także aspekt poznawczy i wychowawczy. Należy pamiętać, że zagadnienia teoretyczne nie mogą dominować nad ćwiczeniami praktycznymi. Plastyka w szkole podstawowej nie powinna zamienić się w regularną historię sztuki. Wszelkie wiadomości dotyczące teorii sztuki oraz jej historii stanowią jedynie uzupełnienie i bazę poznawczą do podejmowanych działań artystycznych.

Ważną kwestią w nauczaniu plastyki jest takie planowanie pracy, aby było zgodne z psychofizycznym rozwojem dziecka. Nauczyciele plastyki mają obowiązek dostosowywania wymagań do indywidualnych potrzeb, możliwości i predyspozycji uczniów.

- Historia

Celem przedmiotu jest poznanie ważnych wydarzeń z dziejów narodu polskiego, zwłaszcza przez dokonania wybitnych postaci historycznych, zapoznanie z symbolami narodowymi, państwowymi i religijnymi, a także wyjaśnienie ich znaczenia oraz kształtowanie szacunku wobec nich.

- Wiedza o społeczeństwie (WOS)

Celem kształcenia jest zrozumienie podstawowych prawidłowości życia społecznego, w tym funkcjonowania grup społecznych oraz społeczności lokalnej i regionalnej oraz wspólnoty etnicznej i państwowej. Dzięki nauce uczeń rozumie demokratyczne procedury i stosuje je w życiu szkoły oraz grup, w których uczestniczy oraz potrafi wyjaśnić znaczenie aktywności obywatelskiej, zna zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej i podstawowe organy władz publicznych. Ma podstawową wiedzę na temat praw człowieka, środków masowego przekazu oraz wybranych spraw międzynarodowych. Umie ponadto wykorzystać swą wiedzę do interpretacji wydarzeń życia społecznego, w tym publicznego.

- Przyroda

Na lekcjach uczeń (klasa I-VI) zostaje stopniowo wprowadzany w kształcenie geograficzne i biologiczne. Zdobywa wiedzę o najważniejszych składnikach, cechach i zależnościach dotyczących środowiska najbliższej okolicy szkoły i miejsca zamieszkania. Odbywa się to przez obserwację, badanie, doświadczanie i komunikowanie się z innymi. Podczas zajęć - zarówno terenowych, jak i w sali lekcyjnej - uczeń ma możliwość poznania: skał, form ukształtowania powierzchni, poznaje rodzaje wód oraz rośliny i zwierzęta.

Na zajęciach z przyrody uczeń zdobywa wiedzę o najważniejszych składnikach, cechach i zależnościach dotyczących środowiska (fot.pixabay)
Na zajęciach z przyrody uczeń zdobywa wiedzę o najważniejszych składnikach, cechach i zależnościach dotyczących środowiska (fot.pixabay)

Pod kierunkiem nauczyciela doskonali umiejętność właściwego reagowania w wypadku kontaktu z organizmami zagrażającymi życiu i zdrowiu. Zagadnienia dotyczące budowy i higieny ciała oraz właściwej dbałości o własny organizm kształtują u ucznia poprawne zachowania w życiu codziennym. Nauczyciel, biorąc pod uwagę etap rozwoju poznawczego ucznia, tworzy warunki do doskonalenia jego umiejętności obserwacji w terenie oraz obserwacji pośredniej w sali lekcyjnej przy wykorzystaniu obrazów realistycznych i symbolicznych, w tym szczególnie mapy, plansz anatomicznych, rysunków i schematów.

Czuwa także nad właściwym stosowaniem pojęć biologicznych i geograficznych oraz dbałością o język, który na tym etapie rozwoju winien stać się dla ucznia sprawnym narzędziem komunikacji.

- Geografia

W klasie V uczeń po raz pierwszy poznaje geografię jako przedmiot, który pozwala na poznanie zróżnicowania krajobrazowego Polski i świata, rozmieszczenia kontynentów i oceanów na Ziemi, mapy jako ważnego źródła wiedzy geograficznej.

W klasach VI, VII i VIII kluczowym zadaniem jest nauka geografii regionalnej Europy i świata, a także poznanie regionalnego zróżnicowania świata oraz relacji przyroda – człowiek.

- Biologia

Nauczanie biologii w szkole podstawowej ma na celu rozwijanie u uczniów chęci poznawania świata, kształtowanie u nich właściwej postawy wobec przyrody i środowiska. Człowiek jako integralna część tego świata powinien poznać podstawy jego funkcjonowania. Istotnym aspektem nauczania biologii jest zdrowie, stąd w podstawie programowej zagadnienia dotyczące anatomii i fizjologii człowieka oraz ochrony jego zdrowia.

- Chemia

Podstawa programowa będzie obowiązywać uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej. W związku z tym, że chemia jest przedmiotem eksperymentalnym, duży nacisk położony jest na umiejętności związane z projektowaniem i przeprowadzaniem doświadczeń chemicznych.

Interpretacja wyników doświadczenia i formułowanie wniosków na podstawie przeprowadzonych obserwacji ma służyć wykorzystaniu zdobytej wiedzy do identyfikowania i rozwiązywania problemów.

- Fizyka

Lekcje mają kształtować podstawy rozumowania naukowego obejmującego rozpoznawanie zagadnień naukowych, wyjaśnianie zjawisk fizycznych w sposób naukowy, interpretowanie oraz wykorzystanie wyników i dowodów naukowych.

Celem nauczania jest znajomość podstawowej wiedzy ogólnej z zakresu fizyki oraz umiejętność jej wykorzystania do wykonywania prostych zadań o charakterze odtwórczym a także w celu rozwiązywania typowych problemów.

- Matematyka

Rozwój umiejętności matematycznych ucznia w klasach IV–VIII dzieli się na dwa etapy związane z rozwojem intelektualnym ucznia.

Pierwszy etap (klasy IV–VI) to czas, w którym uczeń poznaje matematykę za pomocą konkretnych odniesień do rzeczywistości. Wszelkie wprowadzane w tym czasie pojęcia i terminy są powiązane z obiektami występującymi w otaczającym świecie. Wspieranie rozwoju matematycznego ucznia polega przede wszystkim na nauce wnioskowania na bazie konkretnych obiektów. W nauczaniu nacisk kładzie się na arytmetykę i elementarną geometrię.

Drugi etap (klasy VII–VIII) to czas, kiedy następuje rozwój umiejętności abstrakcyjnych, a uczeń potrafi prowadzić rozumowanie z wykorzystaniem obiektów abstrakcyjnych. Dopiero na tym etapie rozwoju uczeń jest w stanie zrozumieć niektóre pojęcia algebraiczne, pojęcie prawdopodobieństwa czy bardziej zaawansowane własności figur geometrycznych. W tym czasie rozpoczyna się nauka, czym jest dowód matematyczny; uczeń może samodzielnie przeprowadzać dowody matematyczne w prostych sytuacjach.

- Informatyka

Cele kształcenia informatycznego są takie same dla wszystkich klas i dla wszystkich typów szkół.

W klasach I-III uczniowie poznają podstawowe znaczenie wybranych pojęć związanych z informatyką. Tymi pojęciami są m.in.: liniowa kolejność (sekwencja zdarzeń, logiczny porządek zdarzeń, czynności i wielkości), instrukcja (polecenie), algorytm (plan działania). Jest to początek myślenia algorytmicznego, wspomagany wizualizacją lub symulacją działań algorytmicznych – uczniowie stawiają w ten sposób pierwsze kroki w programowaniu. Posługują się również komputerem pomagając sobie w nauce czytania, pisania, rachowania i prezentacji pomysłów. Korzystają także ze wskazanych aplikacji i zasobów w Internecie.

Lekcje informatyki może prowadzić nauczyciel nauczania wczesnoszkolnego lub nauczyciel informatyki.

W klasach IV– VIII zajęcia informatyczne zaczynają mieć charakter bardziej formalny. Uczniowie zajmują się różnymi sytuacjami problemowymi, przedstawianymi w sposób opisowy, w tym za pomocą ilustracji i historyjek, ale tworzą je samodzielnie i abstrahują z nich działania, które składają się na własne realizacje w postaci programów lub czynności wykonywanych w innych programach.

Na informatyce uczniowie będą uczyć się programowania (fot.pixabay)
Na informatyce uczniowie będą uczyć się programowania (fot.pixabay)

Ponadto uczniowie w klasach VII-VIII , którzy przeszli kształcenie informatyczne w klasach I-VI oparte na wcześniej obowiązującej podstawie programowej wprowadzani są do myślenia algorytmicznego. Stawiają pierwsze kroki w wizualnym lub tekstowym języku programowania. Dotychczas zdobyte wiedza i umiejętności informatyczne są rozwijane i poszerzane.

W nowej podstawie programowej utrzymane zostaną dotychczasowe rozwiązania dotyczące podziału na grupy. Podział będzie obowiązkowy, jeśli w klasie będzie powyżej 24 uczniów.

- Technika

Celem kształcenia jest przede wszystkim umiejętność rozpoznawania i opisywania funkcjonalności środowiska technicznego. Uczeń nabywa umiejętność organizowania praktycznego działania technicznego, a także potrafi stosować narzędzia i obsługiwać urządzenia techniczne.

- Wychowanie fizyczne

Celem kształcenia jest rozpoznanie i ocena własnego rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej, uczestnictwo w rekreacyjnych i sportowych formach aktywności fizycznej oraz ich organizacja, poznanie i stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej, zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem oraz praktykowanie zachowań prozdrowotnych, a także kształtowanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających całożyciowej aktywności fizycznej.

- Edukacja dla bezpieczeństwa

Przedmiot przygotowuje uczniów teoretycznie i praktycznie do wykształcenia umiejętności właściwego zachowania oraz odpowiednich reakcji w sytuacjach trudnych i kryzysowych, stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia. Nauka obejmuje różnorodne treści kształcenia: z zakresu bezpieczeństwa państwa, w tym powszechnej samoobrony i obrony cywilnej oraz treści dotyczące organizacji działań ratowniczych, edukacji zdrowotnej i pierwszej pomocy.

Z uwagi na ograniczoną liczbę godzin lekcyjnych, niezwykle istotne jest, aby w trakcie nauczania przedmiotu koncentrować się na kluczowych problemach, szczególnie w aspekcie praktycznym i poświęcić im najwięcej czasu.

- Wychowanie do życia w rodzinie

Celem kształcenia jest ukazywanie uczniom wartości rodziny w życiu osobistym człowieka, nauka okazywania szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, a także przyjęcie postawy szacunku wobec siebie. Kształcenie ma stanowić pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania oraz pokonywanie trudności okresu dorastania.

Uczeń zaznajamia się z organizmem ludzkim i zachodzącymi w nim zmianami oraz uczy się akceptacji własnej płciowości. Założeniem nauki jest przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności, umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby. Młodzież uczy się korzystania ze środków przekazu w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem oraz nabywa umiejętność korzystania z systemu poradnictwa dla dzieci i młodzieży.

- Etyka

Etyka jest przedmiotem nieobowiązkowym. W lekcjach etyki może brać udział każdy uczeń na podstawie złożonego przez jego opiekunów prawnych oświadczenia. Każdy uczeń może uczęszczać na lekcje etyki przez jeden rok szkolny, a także może kontynuować edukację etyczną w kolejnych latach nauki szkolnej na każdym etapie edukacyjnym.

Podstawa programowa etyki została skonstruowana w taki sposób, aby można było zrealizować ogólne cele kształcenia oraz istotne treści nauczania dla tego przedmiotu w ciągu jednego roku edukacji. Zaleca się, aby nauczyciele etyki realizując tematykę zajęć z etyki, uwzględniali treści nauczania z różnych przedmiotów (w szczególności z języka polskiego, historii, wos-u i biologii), realizowane na danym etapie kształcenia.

Podstawa programowa etyki została skonstruowana w taki sposób, aby wyeksponować praktyczno-wychowawczy charakter etyki – stąd też mowa jest w niej przede wszystkim o uniwersalnych zasadach postępowania i kluczowych wartościach (postawach), które uczeń na tym etapie edukacyjnym już wstępnie rozumie i praktykuje.

- Język mniejszości narodowej lub etnicznej - etap I i etap II

W podstawie programowej w ramach zajęć dodatkowych zawarta jest nauka języków mniejszości narodowych, czyli ukraińskiego, białoruskiego i litewskiego, a także języka etnicznego - łemkowskiego.

Celem kształcenia jest świadomość własnego dziedzictwa narodowego lub etnicznego oraz odbiór wypowiedzi i zawartych w nich informacji. Uczniowie uczą się tworzenia wypowiedzi, a także analizują i interpretują teksty kultury.

- Język regionalny – język kaszubski

Cele kształcenia jest znajomość środków językowych, rozumienie oraz tworzenie wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. Ponadto potrafi przetworzyć wypowiedź - zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. Celem przedmiotu jest również kształcenie w zakresie treści kulturowych.

- Religia

W szkole podstawowej w ramach zajęć dodatkowych uczniowie będą mogli realizować zajęcia z religii. Podstawy programowe do nauczania religii są opracowywane przez właściwe władze zwierzchnie lub właściwy związek wyznaniowy i przekazywane do MEN tylko do wiadomości.

Podstawa programowa dla uczniów niepełnosprawnych

Ministerstwo przygotowało również podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych.

Celem edukacji jest budowanie jego tożsamości, rozwijanie autonomii i poczucia godności ucznia z niepełnosprawnością, a także wdrażanie go do funkcjonowania społecznego oraz do rozumienia i przestrzegania norm społecznych. W szczególności ważne jest wyposażenie go – stosownie do jego możliwości – w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby, oraz aby:

* Mógł porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie z wykorzystaniem znanych sposobów porozumiewania się (także wspomagających i alternatywnych metod komunikacji – AAC),

* Zdobył maksymalną samodzielność w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych.

* Był zaradny w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miał poczucie godności własnej i decydowania o sobie;

* Mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia, zachowując prawo do swojej inności;

* Mógł nabywać umiejętności i uczyć się czynności, przydatnych w przyszłym dorosłym życiu.

Nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne zgodnie z indywidualnym programem edukacyjno-terapeutycznym zachowując korelację treści nauczania, wychowania i profilaktyki zawarte w jednym dokumencie. Czas zajęć i przerw należy dostosować do możliwości i potrzeb uczniów. Mają też prawo doboru specjalistycznych metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, kierując się ich sprawdzoną i przewidywaną skutecznością. Stosowanie metod nowych, których przydatność wymaga eksperymentalnego sprawdzenia, jest możliwe tylko przy zastosowaniu procedury naukowo-badawczej, z uwzględnieniem zasad etycznych i za zgodą rodziców (opiekunów prawnych) dziecka.

Od kiedy będzie obowiązywała nowa podstawa programowa?

W roku szkolnym 2017/2018 nowa podstawa programowa będzie stosowana w:

* przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach wychowania przedszkolnego,

* w klasach I, IV szkoły podstawowej

* w klasie VII szkoły podstawowej.

Dotychczasowa podstawa programowa dla szkół podstawowych

Dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych będzie obowiązywała w klasach II, III, V i VI w roku szkolnym 2017/2018, a następnie w klasach III i VI w roku szkolnym 2018/2019.

Nowe przedmioty w szkole podstawowej i liczba godzin

Ministerstwo Edukacji wprowadzi nowe przedmioty do szkoły podstawowej: geografię, biologię, chemię, fizykę – odpowiednio od V klasy szkoły podstawowej oraz doradztwo zawodowe – od VII klasy szkoły podstawowej.

Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym) należy przeznaczyć na:

* Język polski, historię muzykę, historię sztuki, język łaciński i kulturę antyczną oraz filozofię – po 8 godzin tygodniowo z każdego przedmiotu, w czteroletnim okresie nauczania,

* Język obcy nowożytny, historię, wiedzę o społeczeństwie, geografię, biologię, chemię, fizykę, matematykę oraz informatykę – po 6 godzin tygodniowo z każdego przedmiotu, w czteroletnim okresie nauczania.

TAGI

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!