XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Nowe podstawy programowe, Dziamska: Najważniejszym celem uporządkowanie zasad nauczania

Nowe podstawy programowe, Dziamska: Najważniejszym celem uporządkowanie zasad nauczania
Nowe podstawy programowe od 2017 r.: Nowością będzie m.in. nauka gry na fleciku i edukacja informatyczna (fot.pixabay.com)

• Praca nad nową podstawą programową była bardzo trudna i długofalowa - mówi ekspertka Dorota Dziamska.
• Chcieliśmy uzupełnić nową podstawę o efekty kształcenia, których zabrakło w podstawie obecnie obowiązującej - dodaje.

Kilka dni temu Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło nowe podstawy programowe. Jak tłumaczy Dorota Dziamska, ekspert edukacji wczesnoszkolnej, kierownik zespołu opracowującego podstawę programową Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna praca nad programem nauczania była bardzo trudna i długofalowa.

- Pracowaliśmy w podzespołach. Nie, nie trzeba było zarywać nocy, choć kiedy było trzeba, zwłaszcza w końcówce prac, nikt nie patrzył na zegarek. Podstawę programową dla klas I-III opracowali praktycy, którzy na co dzień, pracują bezpośrednio z dziećmi oraz nauczyciele akademiccy. Na bieżąco też spotykaliśmy się z nauczycielami - mówi Dziamska.

Jak wyjaśnia praca w zespole przebiegała sprawnie i spokojnie, a treści podstawy były uzupełniane o wnioski, które zgłaszali nauczyciele podczas częstych spotkań z nimi.

- Do pracy wykorzystywaliśmy i nadal wykorzystujemy sesje na Skypie. W 2013 i 2014 roku zorganizowałam dwa razy spotkania nauczycieli klas I - III i przedszkoli z różnych regionów Polski (do 100 osób w każdej grupie), którzy recenzowali wstępny projekt i nanosili swoje uwagi. Dyskusje były wielogodzinne - wyjaśnia ekspertka.

Czytaj też: Jest lista lektur dla szkoły podstawowej

Dziamska tłumaczy, że w 2015 r. zanim projekt roboczy oddany został do MEN, dokumenty, włącznie z projektem podstawy przeczytało około 800 nauczycieli z różnych regionów Polski, a także ekspert Fundacji Rzecznik Praw Rodziców, który stworzył wstępną redakcje dokumentu.

- Nasz zespół miał czas na przygotowanie projektu. Pracowaliśmy bardzo zgodnie, spójnie - mówi ekspertka

Najważniejszym celem prac było uporządkowanie podstawy programowej.

- Chcieliśmy uzupełnić nową podstawę o efekty kształcenia, których zabrakło w podstawie obecnie obowiązującej, w szczególności w społecznym i emocjonalnym obszarze rozwoju dziecka - wyjaśnia Dziamska.

Jak tłumaczy nie bez znaczenia było także prawidłowe uporządkowanie zagadnień w obrębie środowiska.

- Przyjęliśmy założenie odniesienia całej podstawy do dorobku polskiej pedagogiki wczesnoszkolnej i koncepcji kształcenia zintegrowanego opracowanego przez nieżyjącego już prof. Ryszarda Więckowskiego, która, mimo tylu reform, nigdy rzetelnie nie była przez MEN wprowadzona - wyjaśnia ekspertka.

Nowa podstawa - według Dziamskiej - o wiele bardziej porządkuje poszczególne obszary umiejętności, jak i zalecane warunki realizacji zadań szkoły.

Cały artykuł czytaj tutaj.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowe podstawy programowe, Dziamska: Najważniejszym celem uporządkowanie zasad nauczania

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!