REKLAMA

Nowe podstawy programowe, Dziamska: Najważniejszym celem uporządkowanie zasad nauczania

  • www.portalsamorzadowy.pl
  • Autor: PortalSamorzadowy.pl (Włodzimierz Kaleta)/AT
  • 05 grudnia 2016 08:39
Nowe podstawy programowe, Dziamska: Najważniejszym celem uporządkowanie zasad nauczania Nowe podstawy programowe od 2017 r.: Nowością będzie m.in. nauka gry na fleciku i edukacja informatyczna (fot.pixabay.com)

• Praca nad nową podstawą programową była bardzo trudna i długofalowa - mówi ekspertka Dorota Dziamska.
• Chcieliśmy uzupełnić nową podstawę o efekty kształcenia, których zabrakło w podstawie obecnie obowiązującej - dodaje.

Kilka dni temu Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło nowe podstawy programowe. Jak tłumaczy Dorota Dziamska, ekspert edukacji wczesnoszkolnej, kierownik zespołu opracowującego podstawę programową Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna praca nad programem nauczania była bardzo trudna i długofalowa.

- Pracowaliśmy w podzespołach. Nie, nie trzeba było zarywać nocy, choć kiedy było trzeba, zwłaszcza w końcówce prac, nikt nie patrzył na zegarek. Podstawę programową dla klas I-III opracowali praktycy, którzy na co dzień, pracują bezpośrednio z dziećmi oraz nauczyciele akademiccy. Na bieżąco też spotykaliśmy się z nauczycielami - mówi Dziamska.

Jak wyjaśnia praca w zespole przebiegała sprawnie i spokojnie, a treści podstawy były uzupełniane o wnioski, które zgłaszali nauczyciele podczas częstych spotkań z nimi.

- Do pracy wykorzystywaliśmy i nadal wykorzystujemy sesje na Skypie. W 2013 i 2014 roku zorganizowałam dwa razy spotkania nauczycieli klas I - III i przedszkoli z różnych regionów Polski (do 100 osób w każdej grupie), którzy recenzowali wstępny projekt i nanosili swoje uwagi. Dyskusje były wielogodzinne - wyjaśnia ekspertka.

Czytaj też: Jest lista lektur dla szkoły podstawowej

Dziamska tłumaczy, że w 2015 r. zanim projekt roboczy oddany został do MEN, dokumenty, włącznie z projektem podstawy przeczytało około 800 nauczycieli z różnych regionów Polski, a także ekspert Fundacji Rzecznik Praw Rodziców, który stworzył wstępną redakcje dokumentu.

- Nasz zespół miał czas na przygotowanie projektu. Pracowaliśmy bardzo zgodnie, spójnie - mówi ekspertka

Najważniejszym celem prac było uporządkowanie podstawy programowej.

- Chcieliśmy uzupełnić nową podstawę o efekty kształcenia, których zabrakło w podstawie obecnie obowiązującej, w szczególności w społecznym i emocjonalnym obszarze rozwoju dziecka - wyjaśnia Dziamska.

Jak tłumaczy nie bez znaczenia było także prawidłowe uporządkowanie zagadnień w obrębie środowiska.

- Przyjęliśmy założenie odniesienia całej podstawy do dorobku polskiej pedagogiki wczesnoszkolnej i koncepcji kształcenia zintegrowanego opracowanego przez nieżyjącego już prof. Ryszarda Więckowskiego, która, mimo tylu reform, nigdy rzetelnie nie była przez MEN wprowadzona - wyjaśnia ekspertka.

Nowa podstawa - według Dziamskiej - o wiele bardziej porządkuje poszczególne obszary umiejętności, jak i zalecane warunki realizacji zadań szkoły.

Cały artykuł czytaj tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA