• Najwyższa Izba Kontroli stwierdza, że projekt Emp@tia był realizowany terminowo i zgodnie z wyznacznikami, ale mimo to nie przyczynił się istotnie do usprawnienia rozpatrywania spraw i poprawy efektywności realizacji zadań w obszarze zabezpieczenia społecznego.
• Projekt nie poprawił również znacząco warunków pracy urzędników, którzy na razie nie mogą nawet wykorzystać zakupionych urządzeń, ani w widocznym stopniu nie ułatwił obywatelom dostępu do urzędów.
• Emp@tia kosztowała ponad 45 mln zł. W tej kwocie zakupiono m.in. terminale mobilne za 5,1 mln zł, z których urzędnicy i tak nie mogli korzystać ze względu na brak niezbędnych uregulowań prawnych.
W założeniach rządowy Projekt Emp@tia miał stanowić centralny system, który łącząc wiele baz danych miał umożliwiać przepływ informacji między ośrodkami pomocy społecznej, urzędami pracy, ZUS-em i innymi urzędami, zajmującymi się pomocą społeczną. Natychmiast miał dostarczać pracownikom socjalnym dane o zatrudnieniu ich klientów, świadczeniach rodzinnych, funduszu alimentacyjnym, stopniu niepełnosprawności itp. Z kolei dzięki portalowi internetowemu obywatele potrzebujący pomocy mieli mieć możliwość skorzystania ze zdalnego załatwiania spraw urzędowych.
NIK ocenia, że - z uwagi na ograniczony zakres wykorzystania w latach 2014-2015 zakupionego sprzętu i udostępnionych usług - projekt Emp@tia nie przyczynił się istotnie do usprawnienia rozpatrywania spraw i poprawy efektywności realizacji zadań w obszarze zabezpieczenia społecznego.
Istotne zwiększenie wykorzystania udostępnionych usług nastąpiło dopiero w I kw. 2016 r., tj. po wejściu w życie zmian w ustawie o świadczeniach rodzinnych (wprowadzających obowiązek weryfikacji w systemach zewnętrznych danych osób ubiegających się o zasiłek), i wejściu w życie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (poprzez portal Emp@tia Ministerstwo udostępniło możliwość składania wniosków o świadczenia wychowawczego w ramach Programu 500 plus).
Liczba przesłanych w tym czasie zapytań była ponad trzykrotnie wyższa od wszystkich skierowanych za pośrednictwem systemu do końca 2015 r. (wzrost o 331 proc.). Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że w I kw. 2016 r. za pośrednictwem portalu Emp@tia złożono ogółem 337 wniosków (do 19 kwietnia tylko w ramach Programu 500 plus złożono 1995 wniosków), czyli więcej niż w ciągu dwóch lat od zakończenia realizacji projektu (wówczas 346 wniosków). Portal Emp@tia - zupełnie nieoczekiwanie - dobrze sprawdził się jako wsparcie w realizacji Programu 500 plus, choć NIK zwraca uwagę, że wykorzystanie go w tym celu wykraczało poza założenia Projektu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: NIK: Emp@tia droga i mało pomocna