215 inwestycji zostało zrealizowanych, a 33 wstrzymane, w ramach wartego 1 mld zł programu standaryzacji jednostek policji w latach 2013-2015 - wynika z informacji MSWiA przedstawionej posłom sejmowej komisji administracji i spraw wewnętrznych.
Jak przypomniał nadzorujący policję wiceszef MSWiA Jarosław Zieliński głównym celem programu była poprawa warunków obsługi obywateli oraz warunków pracy funkcjonariuszy i pracowników cywilnych w komendach i komisariatach. "Program standaryzacji jednostek policji, przygotowany przez rząd PO-PSL, miał być kontynuacją przygotowanego przez pierwszy rząd PiS-u programu modernizacji służb mundurowych, ale jego zakres był węższy" - powiedział Zieliński.
Przypomniał, że MSWiA przygotowało kolejny program modernizacji służb mundurowych. Na ten cel ma być wydane 6,5 mld zł w latach 2017-2020. Modernizacja obejmie: policję, Straż Graniczną, PSP i BOR. Program przewiduje inwestycje, zakup sprzętu oraz podwyżki dla funkcjonariuszy i pracowników służb podległych MSWiA od 1 stycznia 2017 r. w wysokości 250 zł. Podwyżki obejmą ok. 150 tys. funkcjonariuszy i ok. 30 tys. pracowników cywilnych.
Posłowie sejmowej komisji zapoznali się także z raportem Najwyższej Izby Kontroli, według którego realizowany w ostatnich trzech latach program standaryzacji komend i komisariatów policji został przygotowany nierzetelnie, a jego realizacja była obarczona błędami. "Celem kontroli była ocena czy w wyniku realizacji programu standaryzacji była poprawa warunków. Zamiar był szczytny, ale z realizacją było trochę nie tak" - powiedział wiceprezes NIK Mieczysław Łuczak.
Czytaj też: Rządowe Centrum Bezpieczeństwa: Incydenty zagrażające bezpieczeństwu są analizowane
W raporcie NIK oceniła, że realizacja programu była obarczona poważnymi błędami. Program przygotowano i przyjęto nierzetelnie, bez przeprowadzenia koniecznych konsultacji z jednostkami policji, które odpowiadały za prowadzenie inwestycji. "W dodatku jednostki te zobowiązano do wdrożenia nowych rozwiązań, choć ich realizacja była często droższa od dotychczas stosowanych" - wskazano.
W ocenie NIK rozwiązania architektoniczne przyjęte w programie spowodowały konieczność poniesienia w wielu jednostkach policji kosztów nawet o 50 proc. większych - od przeciętnej ceny 1 metra kwadratowego nowej komendy lub komisariatu - niż wcześniej zakładano.
Według raportu zobligowanie jednostek policji do stosowania szczegółowych, niedopracowanych rozwiązań, które niedostatecznie uwzględniały lokalne uwarunkowania, było działaniem niecelowym i zarazem niegospodarnym, narażającym w konsekwencji policję na ponoszenie niepotrzebnych kosztów.
"Również zobligowanie do stosowania nowego logo i nowego symbolu policji w jednostkach nowo budowanych lub poddawanych modernizacji, przy równoczesnym pozostawieniu dotychczas stosowanego logo i znaku policji w komendach i komisariatach policji nieobjętych programem, stwarzało ryzyko dezorientacji w tak ważnej dla obywateli sferze identyfikacji służb stojących na straży porządku publicznego" - ocenia NIK.
Jak podkreśla Izba, policja wielokrotnie sygnalizowała ministerstwu, że obligatoryjne stosowanie rozwiązań zawartych w programie może prowadzić do naruszenia prawa. "Zasada obligatoryjności została uchylona dopiero 18 marca 2015 r., kiedy to uznano, że absolutnym priorytetem przy modernizacji jest przestrzeganie zapisów ustawy prawo zamówień publicznych, w szczególności zachowanie uczciwej konkurencji, i ustawy o finansach publicznych, w tym zwłaszcza celowego i racjonalnego wydatkowania środków publicznych" - stwierdza raport.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: MSWiA o standaryzacji policji: 215 inwestycji w latach 2013-2015