• Ministerstwo Infrastruktury nie planuje kontynuacji pilotażowego programu oznakowania dróg.
• Zdaniem wiceministra Jerzego Szmita do prowadzenie regularnie takich przeglądów zobowiązane są odpowiednie organy, w tym prezydenci i starostowie.
We wrześniu 2015 roku na terenie Bydgoszczy i powiatu bydgoskiego zakończył się pilotażowy program przeglądu oznakowania prowadzony przez bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na zlecenie ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Podczas pilotażu sprawdzono 520 km dróg i sformułowano 478 uwag dotyczących oznakowania. W oparciu o pilotaż w Bydgoszczy i powiecie bydgoskim tworzone miały być nowe przepisy dotyczące czytelnego oznakowania dróg, a sama akcja miała być przeprowadzona na terenie gmin i powiatów w całej w Polsce.
W ramach pilotażu oprócz działań eksperckich swoje uwagi dotyczące rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu drogowego przesyłali także sami mieszkańcy. Najwięcej uwag dotyczyło poprawy warunków widoczności oznakowania. Wszystkie sformułowane w trakcie programu uwagi, zostały ujęte w specjalnym raporcie. Wiele z nich było uwzględnianych w sposób doraźny, a nieprawidłowości natychmiastowo usuwane przez zarządców dróg.
Zobacz też: Samorządy obawiają się rządowego programu
- Liczba sformułowanych podczas pilotażu uwag oraz zaangażowanie mieszkańców wskazują jednoznacznie na konieczność kontynuowania akcji na terenie gmin i powiatów w całej Polsce.Podjęcie stosownych działań w tym zakresie leży w interesie wszystkich uczestników ruchu – zarówno kierowców, pieszych, jak i zarządców dróg oraz państwa – napisał w interpelacji do resortu budownictwa poseł PO Paweł Olszewski, były wiceminister infrastruktury.
Poseł zapytał, czy ministerstwo zamierza kontynuować program, który w sposób znaczący poprawia bezpieczeństwo na polskich drogach, jakie konkretnie działania są podejmowane w tym zakresie, kiedy kolejne polskie gminy i powiaty zostaną poddane weryfikacji oznakowania drogowego?
Wiceminister Jerzy Szmit poinformował, że kontynuacji programu nie będzie:
- Pilotażowa formuła programu została wyczerpana, a ze względu na brak precyzyjnej oceny skuteczności programu oraz możliwości jakie dają jednostkom samorządu terytorialnego obowiązujące przepisy prawa, „centralna” realizacja programu wydaje się nie mieć w chwili obecnej uzasadnienia.
Jak napisał Szmit, ocena wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego programu, a co za tym idzie także jego efektywności ekonomicznej, możliwa jest wyłącznie poprzez przeprowadzenie dedykowanych analiz wpływu programu na bezpieczeństwo ruchu drogowego rozumianych jako analizy wpływu na obniżenie liczby zdarzeń drogowych i ich skutków. W materiałach przekazanych ministerstwu nie stwierdzono wniosków z tego typu analiz.
Czytaj cały artykuł tutaj.
KOMENTARZE (1)
Do artykułu: Ministerstwo nie sprawdzi oznakowania polskich dróg