REKLAMA

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego: Rząd weźmie się za doktorów. Model kariery akademickiej i awansu zawodowego do zmiany

  • Autor: Włodzimierz Kaleta
  • 14 stycznia 2016 09:41
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego: Rząd weźmie się za doktorów. Model kariery akademickiej i awansu zawodowego do zmiany Nikt nie wątpi, że w zakresie nadawania stopni naukowych potrzebne są zmiany. /fot.pixabay

• Rząd deklaruje kompleksową zmianę przepisów w obszarze szkolnictwa wyższego.
• System oceniania ludzi nauki oderwał się od rzeczywistości, a potrzeba uregulowania ścieżki zawodowej akademików jest coraz pilniejsza?
• Spór o przyszłość tytułów doktorów habilitowanych nadal jest nierozstrzygnięty.

- Stowarzyszenie Interesu Społecznego „Wieczyste” wniosło petycję w sprawie zmian stopni naukowych, w której stara się udowodnić, że warto byłoby podjąć raz jeszcze temat zniesienia stopnia doktora habilitowanego oraz doktora habilitowanego sztuki – relacjonowała Urszula Augustyn (PO), wiceprzewodnicząca Komisji ds. Petycji, podczas posiedzenia w środę (13 grudnia).

Wnioskodawcy opracowali projekt ustawy, zakładający zniesienie tych stopni argumentując, że nie ma przesłanek, by twierdzić, że przy zatrudnianiu doktorów habilitowanych poziom naukowy uczelni jest wyższy.

- To szalenie ważne problemy - mówili posłowie w dyskusji. - System oceniania ludzi nauki
w naszym kraju oderwał się od rzeczywistości – podkreślała Magdalena Kochan (PO).

Zdaniem posłanki Augustyn kłopot polega na tym, że w środowisku naukowym dyskusja na ten temat budzi ogromne emocje i kontrowersje. Ma tyle samo zwolenników co przeciwników.

- Przy czym mniejsze znaczenie ma to, z jakim tytułem mamy do czynienia - większe, jaką on ma wagę – podkreślała Urszula Augustyn.

Ścieżka awansu akademickiego wymaga uregulowania

Zastępca przewodniczącego Komisji poseł Andrzej Smirnow (PiS) podkreślał, że Polska i kraje postkomunistyczne są jedynymi, gdzie obowiązuje sztywny system stopni i tytułów naukowych, ale co gorsze, jest on ściśle związany ze stanowiskami. W uczelniach technicznych średnia wieku uzyskiwania tytułu profesora, dla których rezerwowane jest wiele akademickich stanowisk, to 60 lat.

- Dlatego potrzebna jest szybka debata na ten temat. To mógłby być początek innowacyjności, którą tak bardzo chcielibyśmy widzieć w gospodarce – dodał Smirnow. - Nie chodzi tylko o stopnie naukowe. Pilnego uregulowania wymaga też ścieżka awansu akademickiego, różnicowanie uczelni, bo czym innym jest uczelnia o charakterze zawodowym, a czym innym zajmująca się naukami stosowanymi - wyjaśniał.

Co ze stopniem doktora habilitowanego?

Marcin Czaja, dyrektor Departamentu Szkolnictwa Wyższego i Kontroli MNiSW zapewnił, że kierownictwo MNiSW podjęło inicjatywę zmiany przepisów w obszarze szkolnictwa wyższego. – Już w 2014 r. przedstawiciele Biura Analiz Sejmowych, biura legislacyjnego Sejmu, Rządowego Centrum Legislacji zwracali uwagę, że przepisy te wymagają uporządkowania, a właściwie przygotowania od początku, bo system staje się coraz mniej czytelny - mówił Czaja.

- W planach ministerstwa jest uporządkowanie tego stanu. Jednym z niezbędnych elementów nowych ustaw będzie model kariery akademickiej, awansu zawodowego. Dyskusja nad utrzymaniem bądź wyłączeniem z systemu stopnia doktora habilitowanego wówczas na pewno się odbędzie.

Dyrektor dodał, że zamierzeniem ministerstwa jest, by zmiany były przygotowane
w dyskusji ze środowiskiem naukowym i akademickim. Będzie zatem możliwość przedstawienia parlamentowi projektu, który, być może, będzie kompromisem.

Dlatego zwrócił się do komisji o nie procedowanie projektu o likwidacji stopnia doktora habilitowanego do czasu podjęcia tych prac przez MNiSW.

- Projekt Stowarzyszenia "Wieczyste" nie uwzględnia szeregu zmian legislacyjnych, które trzeba wprowadzić w wyniku zniesienia stopnia doktora habilitowanego w szkolnictwie wyższym oraz w ustawie o stopniach i tytule, w ustawie o finansowaniu nauki czy o PAN - twierdził Marcin Czaja.

Posłowie postulowali jednak, żeby go nie odkładać, pomimo słabych stron.

Posłowie zdecydowali jednak, by wystąpić do Marszałka Sejmu z prośbą o przedłużenie
o trzy miesiące debaty nad projektem ustawy oraz postanowili skierować prośbę o opinię do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA