REKLAMA

Ministerstwo Kultury jest niedoceniane przez inne resorty

  • www.portalsamorzadowy.pl
  • Autor: PulsHR.pl (Agnieszka Widera)/AT
  • 01 czerwca 2016 19:17
Ministerstwo Kultury jest niedoceniane przez inne resorty Państwo jest największym mecenasem kultury w Polsce - mówi Gawin (Magdalena Gawin, fot.PTWP)

• Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego należy do mniej zamożnych resortów, a to państwo jest największym mecenasem kultury w naszym kraju.
• Dużym wyzwaniem jest więc zaktywowanie biznesu, by wspierał kulturalne przedsięwzięcia, nie tylko tam, gdzie widzi interes do zrobienia.
• Może jednak wspierać artystów, twórcze rozwiązania nie wprost, ale takie metody są mało popularne.

W krajach zachodnich powszechne są fundacje zakładane przez biznesmenów, ludzi majętnych, których celem jest wspieranie kultury. Rolą fundacji jest wybieranie ciekawych artystów, wydarzeń, przedsięwzięć i przekazywanie im pieniędzy na rozwój. W Polsce taki mecenat kultury jest w powijakach.

– W naszym kraju fundacje zakładają artyści szukający pieniędzy na swoją działalność – zauważa Magdalena Gawin, podsekretarz stanu w MKiDN. – Obecnie to państwo jest największym mecenasem kultury w Polsce. Poza kilkoma wyjątkami, wielkie kariery oparte są na mecenacie państwa. To podstawowe źródło finansowania kultury wysokiej. A potrzeby są ogromne. Tegoroczny budżet resortu to 350 mln zł, a na samą ochronę zabytków wnioskowano w sumie na ponad 750 mln zł – wylicza.

Czytaj też: Ministerstwo kultury powoła Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami imienia Witolda Pileckiego

Zdaniem niektórych, Ministerstwo Kultury jest niedoceniane przez inne resorty, samo też nie ma siły przebicia i chęci, by na kulturę patrzeć mniej „sztampowo”.

– Nie podoba mi się myślenie, że państwo ma dać pieniądze na kulturę – twierdzi Adam Maciejewski, prezes Giełdy Papierów Wartościowych w latach 2013-2014, ekonomista i poeta. – Dziś dużo mówi się o innowacyjności. Mamy kolejną perspektywę unijną, a MKiDN stoi jakby z boku decyzji o alokacji środków na innowacje w biznesie. Zapomina się, że innowacje także dotyczą sfery kultury, wiele firm tworzy rzeczy nie tylko użyteczne, ale i piękne, które są wynikiem pracy artystów. Kultura to nie tylko dziedzictwo narodowe, ale też tworzenie praktycznych rozwiązań w biznesie, na drogach, w komunikacji – dodaje.

Jego zdaniem resort powinien bardziej włączyć się w myślenie strategiczne, a nie tylko zajmować się „czystą” kulturą.

Cały artykuł czytaj tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA