Min. Rozwoju, Cyfryzacji i Sportu mają uwagi do projektu podstawy programowej

Min. Rozwoju, Cyfryzacji i Sportu mają uwagi do projektu podstawy programowej
Podstawa programowa kształcenia ogólnego to rozporządzenie ministra edukacji, w którym opisane jest, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu na danym etapie edukacji (fot. pixabay)

• Zdaniem Ministerstwa Rozwoju proponowana podstawa programowa do matematyki w klasach VII i VIII nie obejmuje treści potrzebnych na fizyce i chemii.
•  Ministerstwo Cyfryzacji ma uwagi do podstawy z informatyki, a Ministerstwo Sportu i Turystyki do podstawy z WF.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano pierwsze opinie resortów do projektu nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, która ma być od 1 września 2017 r. stopniowo wprowadzana w 8-letnich szkołach podstawowych. Wtorek był ostatnim dniem przesyłania opinii do projektu w ramach uzgodnień międzyresortowych. Konsultacje społeczne projektu podstawy potrwają do 30 stycznia.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego to rozporządzenie ministra edukacji, w którym opisane jest, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu na danym etapie edukacji. Nauczyciel ma obowiązek zrealizowania w pracy z uczniami wszystkich treści zawartych w podstawie.

W swojej opinii Ministerstwo Rozwoju zwróciło uwagę m.in. na proponowaną podstawę programową do matematyki. "Podstawa programowa nauczania matematyki w klasach VII i VIII nie obejmuje wszystkich treści realizowanych do tej pory w gimnazjum, a także znajdujących się w podstawie programowej szkoły podstawowej przed wprowadzeniem gimnazjum. Są to m.in. układy równań, funkcje oraz geometria okręgu i konstrukcje geometryczne" - napisano w opinii. Oceniono w niej, że "przesunięcie tych zagadnień do kolejnego etapu nauczania może uniemożliwić realizację programu z fizyki czy chemii".

Resort rozwoju poinformował także, że z informacji przekazanych przez przedstawicieli środowiska naukowego, którzy od wielu lat zajmują się kształceniem oraz przygotowywaniem uczniów do krajowych i międzynarodowych olimpiad informatycznych, wynika iż projekt podstawy nie uwzględnia całości rekomendacji przygotowanych przez zespół na zlecenie MEN. "W ocenie Ministra Rozwoju projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej powinien bazować w całości na rekomendacji zespołu eksperckiego" - napisano w opinii. Na tę samą kwestię w swojej opinii uwagę zwróciło też Ministerstwo Cyfryzacji.

Z kolei Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało opinie dotyczącą podstawy programowej do wychowania fizycznego. Zwrócono w niej uwagę m.in. na zapis brzmiący: "Edukacja w klasach I-III realizowana jest w postaci kształcenia zintegrowanego, które w całości przeprowadza nauczyciel nauczania początkowego". Resort sportu przypomina, że dotychczasowe przepisy w tym zakresie również powierzały edukację dzieci w klasach I-III szkoły podstawowej jednemu nauczycielowi. Jednocześnie podstawa programowa umożliwiała włączenie w ten proces innych nauczycieli, tak było m.in. w przypadku zajęć wychowania fizycznego. W efekcie obecnie w ok. 12 proc. szkół podstawowych zajęcia z WF w klasach I-III prowadzą nauczyciele wychowania fizycznego. Resort sportu chce pozostawienia szkołom takiej możliwości.

Ministerstwo sportu proponuje także, by w klasach I-III przeprowadzać obowiązkowe testy sprawności fizycznej. W ocenie MSiT pomiar sprawności fizycznej powinien być jednym z elementów oceny z WF, równie istotnym jak wysiłek wkładany przez ucznia, systematyczny udział w zajęciach i aktywność w działaniach na rzecz sportu i kultury fizycznej.

Resort sportu zgłosił też uwagi dotyczące konkretnych treści kształcenia na lekcjach WF. Zwrócono uwagę na zapis dotyczący klasy IV brzmiący: "Uczeń wykonuje przewrót w przód z różnych pozycji wyjściowych". Tymczasem - jak zaznaczono w opinii - wymagania w tym zakresie powinny obejmować również przewrót w tył i powinny dotyczyć klas młodszych, czyli I-III. "Umiejętności gimnastyczne należą do wczesnorozwojowych, w związku z tym, na I etapie edukacyjnym wykonanie tych ćwiczeń nie powinno stanowić problemu. Natomiast z punktu widzenia metodyki, nauczanie ucznia w klasach starszych przewrotu w tył jest zadaniem trudnym" - napisano.

 

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Min. Rozwoju, Cyfryzacji i Sportu mają uwagi do projektu podstawy programowej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!