• Podczas tegorocznego zjazdu Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Dziecka poruszony został problem nierówności w edukacji.
• Skala nierówności jest zbyt duża, szczególnie dotykając dzieci ubogich, należących do mniejszości etnicznych i z niepełnosprawnościami – uważają członkowie Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Dziecka (ENOC).
• Stanowisko ekspertów 41 instytucji z 34 krajów (na zdjęciu), na ręce Prezesa Rady Ministrów Beaty Szydło przekazał Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak.
Problem nierówności w edukacji był przedmiotem analizy i debaty podczas tegorocznego zjazdu Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Dziecka (ENOC) w Wilnie. Rzecznicy Praw Dziecka z Europy, mając na względzie konieczność pełnej realizacji praw dziecka, podjęli uchwałę w sprawie „Równych szans w edukacji dla wszystkich dzieci”.
Czytaj też: Reforma MEN zmniejsza szanse dzieci na dobre kształcenie
Dokument wskazuje priorytetowe zadania instytucji państwowych w obszarze edukacji. Należą do nich m.in.: zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu wydatków przeznaczonych na edukację, zagwarantowanie wszystkim dzieciom, niezależnie od ich pochodzenia społecznego, etnicznego i kulturowego, płci lub narodowości, takiej samej jakości edukacji, zwiększenie możliwości dostępu do wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (ang. Early Childhood Education and Care - ECEC) dla dzieci w najtrudniejszej sytuacji, zwiększanie możliwości kształcenia po zakończeniu realizacji obowiązku szkolnego czy zapewnienie dostępu do wysokiej jakości edukacji włączającej lub specjalnej.
- Pomimo wielopłaszczyznowych działań podejmowanych przez instytucje europejskie i państwa członkowskie UE, nadal skala zjawiska nierówności w edukacji jest zbyt duża. Nierówności w zakresie szans edukacyjnych występują głównie wśród dzieci z biednych środowisk, dzieci należących do mniejszości etnicznych, czy dzieci z niepełnosprawnościami – uważają Rzecznicy zrzeszeni w ENOC.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Michalak apeluje do rządu o działania dot. wyrównywania szans edukacyjnych wśród dzieci