XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Jakie będą media narodowe?

Jakie będą media narodowe?
Sejmowa podkomisja pracuje nad tzw. dużą ustawą medialną autorstwa posłów PiS (fot.fotolia)

• Szczegółowe wymienienie w projekcie ustawy o mediach narodowych 16 oddziałów terenowych TVP zaproponowała w czwartek podkomisja ds. ustawy medialnej.
• Inne proponowane zmiany dotyczyły m.in. Rady Mediów Narodowych

Podkomisja pracuje nad tzw. dużą ustawą medialną autorstwa posłów PiS. Pakiet trzech projektów przewidywał m.in. przekształcenie od 1 lipca Polskiego Radia, Telewizji Polskiej i Polskiej Agencji Prasowej w instytucje mediów narodowych oraz wprowadzenie nowej składki audiowizualnej w wysokości 15 zł miesięcznie pobieranej z rachunkiem za prąd.

W czwartek posłowie podkomisji zaproponowali wykreślenie PAP z projektu ustawy o mediach narodowych.

Ponadto podczas omawiania projektu ustawy o mediach narodowych Dariusz Piontkowski z PiS zwrócił uwagę, że przedłożony projekt, regulując strukturę Telewizji Polskiej, wspominał o oddziałach terenowych, ale bez ich wyszczególnienia - miało to zostać dokonane wyłącznie w statucie TVP.

Piątkowski podkreślił przy tym, że kilka lat temu pojawiły się propozycje, by zlikwidować część oddziałów terenowych TVP.

Terenowe oddziały TV

"Warto byłoby także ustawowo umocować oddziały terenowe telewizji, aby nie było wątpliwości, że one mają działać. Bo uważamy, że telewizja - zresztą radio podobnie - mają zajmować się nie tylko sprawami ogólnokrajowymi czy międzynarodowymi, ale także mocniej wiązać ludzi mieszkających na danym obszarze, tworzyć ich tożsamość" - mówił Piontkowski.

Z opinią tą zgodzili się pozostali posłowie i podkomisja jednogłośnie zaproponowała wprowadzenie do projektu ustawy o mediach narodowych przepisu, że "W strukturze Telewizji Polskiej działa 16 oddziałów terenowych mających siedziby w Białystoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Gorzowie Wlkp., Katowicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu."

Przedłożony przez wnioskodawców projekt już wcześniej zawierał wyszczególnione rozgłośnie regionalne Polskiego Radia.

W trakcie prac dyskutowano też nad kompetencjami projektowanej Rady Mediów Narodowych.

Regulacje dotyczące RMN wzbudziły wątpliwości przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jana Dworaka, którego zdaniem kompetencje nowej Rady oraz KRRiT (będącej organem konstytucyjnym) nakładają się.

Do opinii tej przychylili się sejmowi legislatorzy, którzy ocenili, że niektóre kompetencje obu Rad "mogą się krzyżować", a "konstrukcja Rady Mediów Narodowych stwarza pewne wątpliwości w zakresie art. 213 konstytucji, gdy mówimy o uprawnieniach KRRiT do stania na straży interesu publicznego w mediach".

Dworak dodał, że główny problem nakładania się kompetencji dotyczy sprawy gospodarowania majątkiem narodowym.

Rada Mediów Narodowych

"Kilkumiliardową dotację (dla mediów narodowych) będzie dzieliła Rada Mediów Narodowych, która będzie administrowała tymi pieniędzmi. I pytanie, czy może to robić, nie będąc umocowana w konstytucji. I czy nie zastępuje tutaj konstytucyjnie umocowanego organu, jakim jest KRRiT. To jest pytanie natury bardzo poważnej, ustrojowej" - mówił posłom Dworak.

Zwrócił też uwagę, że od każdej decyzji KRRiT można odwołać się do sądu, "a od decyzji Rady Mediów Narodowych nie ma żadnego odwołania, mimo że dysponuje ona wielomiliardowym majątkiem."

Odpowiadając na te uwagi, posłanka PiS Barbara Bubula oceniła, iż "artykuł konstytucji, który odnosi się do roli w systemie prawnym państwa KRRiT, nie określa wprost, że interes publiczny w radiofonii i telewizji oznacza bezpośredni nadzór nad mediami publicznymi".

"W związku z tym wydaje się, że jest do obrony taka teza, która jest moim zdaniem mocno ugruntowana również w konstytucji, iż opisane tam zadania KRRiT nie są tożsame z bezpośrednim administrowaniem i zarządzaniem mediami publicznymi. Przecież nie uchylamy tutaj zadań KRRiT opisanych w ustawie o rtv" - podkreśliła. Dodała, że opisane w projekcie szczegółowe kompetencje RMN można przedefiniować, by usunąć wątpliwości.

Zastrzeżenia biura legislacyjnego Sejmu wzbudziła jednak też propozycja projektu, by statut Funduszu Mediów Narodowych (do którego będzie wpływać projektowana składka audiowizualna) mógł w drodze zarządzenia nadawać Marszałek Sejmu na wniosek Rady Mediów Narodowych. Sejmowi legislatorzy uzasadniali, że Fundusz nie jest jednostką podległą Marszałka Sejmu.

Na wniosek posła Dariusza Piontkowskiego z PiS podkomisja zaproponowała, by statut Funduszowi nadawała i zmieniała uchwałą Rada Mediów Narodowych.

Żaden z posłów nie przeciwstawił się tej propozycji. Sprzeciw zgłosił natomiast szef KRRiT Jan Dworak.

"W ten sposób Fundusz rzeczywiście nie będzie już miał żadnej instancji odwoławczej, nie będzie regulowany przez żadną inną instytucję" - ocenił Dworak.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jakie będą media narodowe?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!