XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Jak Polska zrealizowała kampanię promującą języki mniejszości

Jak Polska zrealizowała kampanię promującą języki mniejszości
nformację o promującej języki mniejszości kampanii przedstawił naczelnik Wydziału Mniejszości Narodowych i Etnicznych MSWiA Dobiesław Rzemieniewski(fot.wikipedia.pl)

Promowanie wiedzy o językach mniejszości w szkołach, zachęta do używania ich w życiu społecznym i zwiększenie wiedzy samorządów o prawach dotyczących tych języków to niektóre z celów kampanii promocyjnej, przedstawionych na posiedzeniu sejmowej komisji.

Podczas posiedzenia członkowie sejmowej komisji mniejszości narodowych i etnicznych wysłuchali informacji przedstawicieli ministra spraw wewnętrznych o kampanii promującej języki mniejszości narodowych i etnicznych oraz język regionalny. Była ona związana m.in. z realizacją postanowień Europejskiej karty języków regionalnych lub mniejszościowych w Polsce.

Kartę zatwierdzono w 1992 r. w ramach Rady Europy w celu ochrony i promocji tych języków. Polska ratyfikowała ją w 2009 r. Zgodnie z Kartą każde z państw, które to zrobiło, jest zobowiązane przedstawić Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy raport o wdrażanej polityce i podejmowanych działaniach związanych w jej zapisami.

"Pierwszy raport przedstawiono w 2010 r. Na jego podstawie i informacji zgromadzonych m.in. podczas wizyty w Polsce komitet ekspertów ds. Karty przedstawił Komitetowi Ministrów Rady Europy raport zawierający propozycje rekomendacji dla rządu polskiego.

Zostały one przyjęte w 2011 r." - mówił dyrektor Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych MSWiA Józef Różański. Drugi raport Polska przedstawiła w 2015 r.

"Komitet ministrów zalecił, by władze polskie przyjęły wszystkie obserwacje i zalecenia komitetu ekspertów oraz nadały znaczenie priorytetowe kilku działaniom" - wyjaśnił Różański.

Znalazło się wśród nich m.in. wzmocnienie wysiłków w celu rozpowszechniania świadomości i tolerancji wobec języków mniejszości i regionalnego oraz kultur, które reprezentują. Zalecono też dostarczenie zaktualizowanych podręczników i materiałów do nauki w tych językach zgodnie z nową podstawą programową.

Informację o promującej języki mniejszości kampanii przedstawił naczelnik Wydziału Mniejszości Narodowych i Etnicznych MSWiA Dobiesław Rzemieniewski. Miała ona miejsce w 2014 r. i na początku 2015 r.

"Podyktowana była zaleceniami Rady Europy, która zwróciła uwagę, że infrastruktura prawna w Polsce i realne możliwości korzystania z praw przysługujących użytkownikom języków mniejszości lub regionalnego są wystarczające" - mówił Rzemieniewski. Jednocześnie Rada podkreśliła, że użytkownicy nie zawsze z tych praw korzystają i zaleciła, by państwo polskie podjęło działania zmierzające do zmiany tej sytuacji.

Część kampanii skierowano do osób mających styczność z językami mniejszości. "Inne działania kierowane były do użytkowników tych języków, by ich zachęcić do korzystania z przysługujących im praw. Chcieliśmy zapewnić im wsparcie w korzystaniu z tych języków w sferze życia prywatnego, publicznego, gospodarczej czy społecznej" - powiedział naczelnik.

Materiały przygotowane w ramach kampanii przekazano do ponad 4,2 tys. podmiotów, w tym 234 gmin i 41 powiatów, w których występują mniejszości narodowe i etniczne oraz użytkownicy języka regionalnego.

Także do liceów ogólnokształcących w całym kraju, ponad 1,3 tys. placówek, w których nauczane są języki mniejszości i język regionalny, do kuratorów, placówek doskonalenia nauczycieli, organizacji mniejszości, pełnomocników wojewodów i organizacji pracodawców. Na kampanię przeznaczono blisko 160 tys. zł.

Podzielono ją na kilka komponentów. Wydrukowano 6 tys. broszur informujących samorządowców o zobowiązaniach wynikających z europejskiej Karty i korzyściach z niej płynących. Przygotowano też specjalny konspekt lekcji dla liceów promujący wiedzę o tych językach oraz ulotki na ten temat, dystrybuowane m.in. wśród organizacji przedsiębiorców.

Drugą część kampanii skierowano bezpośrednio do użytkowników języków mniejszości. W jej ramach wydano dwujęzyczną broszurę zachęcającą ich do korzystania z przysługujących im praw. Tekst był po polsku i - białorusku, litewsku, łemkowsku, niemiecku, ukraińsku lub kaszubsku.

"Poprzez te kampanie chcieliśmy m.in. zwiększyć wiedzę samorządowców na temat praw językowych, zobowiązań dotyczących karty i korzyściach w niej płynących, poprawić wiedzę społeczeństwa na temat języków mniejszości i zwiększyć ich obecność w szkołach" - podsumował Rzemieniewski.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

SŁOWA KLUCZOWE

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak Polska zrealizowała kampanię promującą języki mniejszości

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!