Jak Polacy składają wnioski o 500 plus? 95 proc. przez banki

Jak Polacy składają wnioski o 500 plus? 95 proc. przez banki
MRPiPS: Apelujemy, żeby przed wypełnieniem wniosku przeczytać instrukcję. (fot.:twitter.com/mrpips_rp)

Ćwierć miliona wniosków o świadczenie z programu 500 plus złożono dotychczas przez internet; 95 proc. z nich - za pośrednictwem banków - poinformował PAP wiceszef MRPiPS Bartosz Marczuk. Zaapelował, by przed wypełnieniem wniosku przeczytać instrukcję, bo zdarzają się błędy.

Brak numerów PESEL dzieci, brak informacji o pierwszym dziecku, gdy staramy się o świadczenie wychowawcze na kolejne dzieci - to, jak powiedział Marczuk, najczęściej popełniane błędy we wnioskach składanych online.

Przy składaniu wniosku papierowego, w urzędzie, można liczyć na pomoc urzędnika, osoba przyjmująca wniosek może wskazać, gdzie ewentualnie trzeba go uzupełnić lub poprawić. W sytuacji, gdy samemu się wniosek wypełnia i wysyła, błędów może być więcej, dlatego resort rodziny przypomina o konieczności czytania instrukcji.

- Bardzo nam zależy, żeby osoby składające wniosek online, zapoznały się z instrukcją - ona nie jest skomplikowana; naszej stronie zamieściliśmy też wskazówki, na co zwrócić uwagę - podkreślił Marczuk. Można je znaleźć pod adresem http://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/rodzina-500-plus/art,7818,sprawdz-jak-wypelnic-wniosek-rodzina-500-plus.html.

Wiceminister zaznaczył, że przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, by podać wszystkie swoje dane osobowe.

- Okazuje się, że często wnioski przychodzą do gmin bez PESEL-u dzieci. Dość częstym błędem jest też to, że osoba, która ubiega się o świadczenie na drugie i kolejne dziecko, nie podaje w składzie rodziny pierwszego dziecka, co w zasadzie uniemożliwia gminie rozpoznanie wniosku - mówił Marczuk.

Zwrócił też uwagę, że w bankach część rubryk jest autouzupełniania - bank podstawia dane, które ma w systemie; trzeba je sprawdzić i ewentualnie zmienić, jeśli są nieaktualne.

- Od razu, gdy zorientowaliśmy się, że zdarzają się błędy, to wprowadziliśmy tzw. twardą walidację - powiedział. Jak wyjaśnił, oznacza to, że system nie puści wniosku z niektórymi błędami.

- Już od wczoraj, jeśli ktoś wypełnia wniosek w systemie bankowości elektronicznej to nie pójdzie dalej, jeśli popełni pewne określone błędy, np. jeśli ubiega się o pieniądze na kolejne dziecko, a nie poda w składzie rodziny pierwszego dziecka albo gdy nie poda PESEL-ów dzieci czy daty urodzenia - tłumaczył wiceminister.

Przeczytaj: Co po programie 500 plus?

Podkreślił, że nie są to błędy wynikające z wadliwego przygotowania wniosków czy systemów, ale są to błędy popełniane przez ludzi; podobne - jak wskazał - zdarzają się przy wnioskach o świadczenia rodzinne.

- Dlatego apelujemy, żeby przed wypełnieniem wniosku przeczytać instrukcję. Chodzi o to, żebyśmy unikali niepotrzebnych kłopotów. Pamiętajmy też, że błędy wydłużają cała procedurę - dodał.

Marczuk podkreślił, że jeśli ktoś już złożył wniosek, ale nie jest pewien, czy nie popełnił błędów, albo już wie, że je popełnił, może go złożyć ponownie.

- Tu też zareagowaliśmy szybko i już w poniedziałek do południa wysłaliśmy do gmin instrukcję, jak mają postępować, gdy przychodzi wadliwy wniosek. Co do zasady, prosimy, żeby gmina kontaktowała się mailem i prosiła o złożenie wniosku raz jeszcze online. Jak ktoś się sam zorientował, może złożyć wniosek powtórnie, nie czekając na sygnał z gminy - mówił Marczuk. Zapewnił, że gmina go przyjmie.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak Polacy składają wnioski o 500 plus? 95 proc. przez banki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!