Ćwierć miliona wniosków o świadczenie z programu 500 plus złożono dotychczas przez internet; 95 proc. z nich - za pośrednictwem banków - poinformował PAP wiceszef MRPiPS Bartosz Marczuk. Zaapelował, by przed wypełnieniem wniosku przeczytać instrukcję, bo zdarzają się błędy.
Brak numerów PESEL dzieci, brak informacji o pierwszym dziecku, gdy staramy się o świadczenie wychowawcze na kolejne dzieci - to, jak powiedział Marczuk, najczęściej popełniane błędy we wnioskach składanych online.
Przy składaniu wniosku papierowego, w urzędzie, można liczyć na pomoc urzędnika, osoba przyjmująca wniosek może wskazać, gdzie ewentualnie trzeba go uzupełnić lub poprawić. W sytuacji, gdy samemu się wniosek wypełnia i wysyła, błędów może być więcej, dlatego resort rodziny przypomina o konieczności czytania instrukcji.
- Bardzo nam zależy, żeby osoby składające wniosek online, zapoznały się z instrukcją - ona nie jest skomplikowana; naszej stronie zamieściliśmy też wskazówki, na co zwrócić uwagę - podkreślił Marczuk. Można je znaleźć pod adresem http://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/rodzina-500-plus/art,7818,sprawdz-jak-wypelnic-wniosek-rodzina-500-plus.html.
Wiceminister zaznaczył, że przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, by podać wszystkie swoje dane osobowe.
- Okazuje się, że często wnioski przychodzą do gmin bez PESEL-u dzieci. Dość częstym błędem jest też to, że osoba, która ubiega się o świadczenie na drugie i kolejne dziecko, nie podaje w składzie rodziny pierwszego dziecka, co w zasadzie uniemożliwia gminie rozpoznanie wniosku - mówił Marczuk.
Zwrócił też uwagę, że w bankach część rubryk jest autouzupełniania - bank podstawia dane, które ma w systemie; trzeba je sprawdzić i ewentualnie zmienić, jeśli są nieaktualne.
- Od razu, gdy zorientowaliśmy się, że zdarzają się błędy, to wprowadziliśmy tzw. twardą walidację - powiedział. Jak wyjaśnił, oznacza to, że system nie puści wniosku z niektórymi błędami.
- Już od wczoraj, jeśli ktoś wypełnia wniosek w systemie bankowości elektronicznej to nie pójdzie dalej, jeśli popełni pewne określone błędy, np. jeśli ubiega się o pieniądze na kolejne dziecko, a nie poda w składzie rodziny pierwszego dziecka albo gdy nie poda PESEL-ów dzieci czy daty urodzenia - tłumaczył wiceminister.
Przeczytaj: Co po programie 500 plus?
Podkreślił, że nie są to błędy wynikające z wadliwego przygotowania wniosków czy systemów, ale są to błędy popełniane przez ludzi; podobne - jak wskazał - zdarzają się przy wnioskach o świadczenia rodzinne.
- Dlatego apelujemy, żeby przed wypełnieniem wniosku przeczytać instrukcję. Chodzi o to, żebyśmy unikali niepotrzebnych kłopotów. Pamiętajmy też, że błędy wydłużają cała procedurę - dodał.
Marczuk podkreślił, że jeśli ktoś już złożył wniosek, ale nie jest pewien, czy nie popełnił błędów, albo już wie, że je popełnił, może go złożyć ponownie.
- Tu też zareagowaliśmy szybko i już w poniedziałek do południa wysłaliśmy do gmin instrukcję, jak mają postępować, gdy przychodzi wadliwy wniosek. Co do zasady, prosimy, żeby gmina kontaktowała się mailem i prosiła o złożenie wniosku raz jeszcze online. Jak ktoś się sam zorientował, może złożyć wniosek powtórnie, nie czekając na sygnał z gminy - mówił Marczuk. Zapewnił, że gmina go przyjmie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Jak Polacy składają wnioski o 500 plus? 95 proc. przez banki