Fundacja walczy z Ministerstwem o edukację domową

Fundacja walczy z Ministerstwem o edukację domową
Rodzice podkreślają, że edukacja domowa to nie tylko przyswajanie wiedzy, ale również wychowanie do samodzielności i odpowiedzialności za siebie oraz za społeczność lokalną i cały kraj (fot.pixabay.com)

Fundacja Polskiej Edukacji Polonijnej, która postulowała by w ramach edukacji domowej wprowadzić bieżącą klasyfikację uczniów, na co nie zgadza się z kolei MEN, zapowiada odwołanie się od decyzji resortu w tej sprawie - pisze "Nasz Dziennik".

Fundacja Polskiej Edukacji Polonijnej, która postulowała by w ramach edukacji domowej wprowadzić bieżącą klasyfikację uczniów, na co nie zgadza się z kolei MEN, zapowiada odwołanie się od decyzji resortu w tej sprawie - pisze "Nasz Dziennik".

Postulując wprowadzenie bieżącej klasyfikacji uczniów, Fundacja Polskiej Edukacji Polonijnej, podkreśla, że rozwiązanie to umożliwiłoby stały kontakt ucznia z nauczycielem, który na bieżąco monitorowałby postępy dziecka w nauce. "To byłoby coś, czego nigdy w systemie oświaty polonijnej nie było" - wskazał w wypowiedzi dla "Naszego Dziennika", Krzysztof Tusiński, członek grupy roboczej edukacji domowej ds. kontaktów z MEN.

"Nasz Dziennik" przypomina, że w trybie edukacji domowej uczy się obecnie ponad 5 tys. dzieci polskich mieszkających za granicą.

"MEN odrzuciło naszą propozycję, stwierdzając, że wystarczające rozwiązania, jeśli chodzi o dzieci polskich emigrantów, zapewnia Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Nie zgodziliśmy się z tą decyzją i złożyliśmy wniosek o ponownie rozpatrzenie, trochę go zmieniając. Zaproponowaliśmy m.in., by szkoła eksperymentalna była finansowana ze środków rodziców" - podkreślił Tusiński.

Wniosek o utworzenie szkoły eksperymentalnej to odpowiedź rodziców kształcących dzieci w trybie edukacji domowej na niekorzystne dla tej formy nauki prawo. Chodzi o zapisy ustawy wprowadzające rejonizację wojewódzką i obowiązek uzyskania opinii z publicznej poradni psychologicznej. To one, jak zauważają rodzice, uniemożliwiają rozpoczęcie edukacji domowej przez dzieci Polaków mieszkających za granicą. Przed zmianą ustawy rodzice mogli wybrać dla swoich dzieci dowolną szkołę w kraju" - pisze "Nasz Dziennik".

Rodzice podkreślają, że edukacja domowa to nie tylko przyswajanie wiedzy, ale również wychowanie do samodzielności i odpowiedzialności za siebie oraz za społeczność lokalną i cały kraj. Ponadto, co jest niezmiernie ważne, ta forma nauki likwiduje barierę powrotu do kraju. Resort edukacji pozostaje jednak głuchy na liczne apele o zmianę nowo przyjętych przepisów.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Fundacja walczy z Ministerstwem o edukację domową

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!