• Wkraczamy w decydujący moment dotyczący ubiegania się o International Expo 2022 dla Polski i dla Łodzi - powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska (PO).
• Kandydatura Łodzi do organizacji tzw. małego Expo ma zostać oficjalnie zgłoszona w drugiej połowie 2016 r. W marcu zainaugurowano w Brukseli kampanię promocyjną.
Łódź chce się ubiegać o organizację International Expo 2022, czyli tzw. małego Expo, które odbywają się między wystawami światowymi i mają tematykę ograniczoną do jednego konkretnego problemu. Kluczowe dla powodzenia projektu jest pozyskanie głosów 168 krajów członkowskich Międzynarodowego Biura Wystaw (BIE) w Paryżu, które przyznaje prawa do organizacji wystaw i nadzoruje ich przygotowania.
Wkrótce ma być znany logotyp, który będzie wykorzystywany w promocji Polski jako kandydata do organizacji tej międzynarodowej wystawy.
Tematyką tzw. małego Expo w Łodzi ma być kompleksowa rewitalizacja obszarów miejskich, a w tym roku w mieście ruszyć ma program rewitalizacji ośmiu wybranych obszarów w centrum. Inwestycje kosztować mają ok. 1 mld zł, a większość środków pochodzić ma z UE. Zdaniem prezydent Łodzi, aby zmienić Śródmieście, potrzeba nawet 4 mld zł.
- Wkraczamy w decydujący moment dotyczący ubiegania się i starania o Expo dla Polski, bo tak naprawdę to Polska będzie się starała o Expo dla naszego miasta - powiedziała Zdanowska. Aplikację Łodzi do BIE w tej sprawie, studium wykonalności i strategię promocji przygotowuje firma Deloitte Consulting, która wygrała przetarg.
- W tej chwili w trakcie realizacji jest program funkcjonalno-użytkowy, studium wykonalności dla całego Expo, które mamy nadzieję i wierzymy w to, ma szansę być zrealizowane w naszym mieście. I oczywiście rozpoczęcie szeregu działań skierowanych do mieszkańców, bo Expo musi zyskać akceptację mieszkańców, z tym nie jest najgorzej, mamy przeszło 95 proc. poparcia. To jest również akceptacja i zaangażowanie mieszkańców całej Polski, ale również szereg wyjazdów i imprez, którymi będziemy promować Łódź jako miasto Expo na całym świecie - zapowiedziała Zdanowska.
W marcu w Brukseli zainaugurowano kampanię promocyjną w związku ze staraniami o organizację Expo 2022, która ma być kontynuowana w innych miastach i krajach, aby Polska przekonała do siebie przynajmniej połowę z krajów zgrupowanych w biurze wystawy. Decyzja o organizacji International Expo 2022 ma zapaść jesienią 2017 r.
Zdanowska przypomniała, że miasto będzie współpracować w tej sprawie m.in. ze wszystkim polskimi placówkami dyplomatycznymi.
- Oczywiście liczymy na dużą współpracę i nie wyobrażamy sobie możliwości pozyskania tej imprezy bez współpracy z rządem, szczególnie z MSZ, Ministerstwem Gospodarki, Ministerstwem Kultury. To są te główne ministerstwa, które dzięki swojej sieci kontaktów będą mogły w ramach bilateralnych umów pozyskiwać głosy na rzecz Polski - podkreśliła prezydent Łodzi.
Do 30 marca trwa głosowanie na logotyp tzw. małego Expo. Głosować można na jedną z trzech prac wybranych spośród ponad 180, które wpłynęły na konkurs. Zwycięski logotyp ma służyć identyfikacji wizualnej i promocji Polski, jako państwa-kandydata do organizacji International Expo 2022 oraz Łodzi, jako miasta-gospodarza tego wydarzenia. W przypadku przyznania Polsce prawa do organizacji wystawy, logo ma zachęcać wystawców i turystów z całego świata do wzięcia udziału w wydarzeniu.
International Expo może trwać od trzech tygodni do maksymalnie trzech miesięcy. Zwyczajowo te wystawy odbywają się w miesiącach letnich, a ich główną atrakcją są pawilony przygotowane przez uczestników np. kraje, organizacje międzynarodowe i pozarządowe oraz korporacje i firmy. Expo ma towarzyszyć program kulturalno-rekreacyjny, który ma podnieść atrakcyjność miasta-gospodarza.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Expo 2022 dla Łodzi: Miasto jest gotowe, ale liczy na pomoc polskiej dyplomacji