Ekolodzy piszą do Mateusza Morawieckiego: chcą rozbudowy viaTOLL

Ekolodzy piszą do Mateusza Morawieckiego: chcą rozbudowy viaTOLL
Organizacje pozarzadowe sugerują wicepremierowi rozpatrzenie poszerzenia opłat viaTOLL. (fot.:Ministerstwo Rozwoju/twitter.com)

W liście do szefa resortów rozwoju i finansów jego sygnatariusze proponują poszerzenie systemu viaTOLL. Sugeruje się, że rozwiązanie to wspomoże budżet kraju.

• Wśród sygnatariuszy listu do Morawieckiego są m.in. Polski Alarm Smogowy, Health & Environment Alliance (HEAL).

• Ich zdaniem system opłat drogowych należy rozszerzyć dla dobra środowiska.

• Jako argument za rozbudową systemu poboru opłat Piotr Skubisz, ekspert Instytutu Spraw Obywatelskich wymienia też nierówność w opłatach, jakie ponoszą w transport kolejowy i drogowy w Polsce.

W czwartek (25 maja) Koalicja Klimatyczna wystosowała list otwarty do wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Z inicjatywą taką wystąpił Polski Klub Ekologiczny Okręgu Mazowieckiego oraz Instytut Spraw Obywatelskich, a wśród jego sygnatariuszy znaleźli się: Instytut na rzecz Ekorozwoju, Koalicja Klimatyczna, Polski Alarm Smogowy, Health & Environment Alliance (HEAL) oraz Prokolej.

W treści dwustronicowego dokumentu jego autorzy postulują rozbudowę systemu viaTOLL. Ich zdaniem system opłat drogowych należy rozszerzyć dla dobra środowiska, a optymalnym byłoby, gdyby udało się też wprowadzić nowe normy emisyjne i paliwowe dla samochodów ciężarowych.

- 100 proc. tras kolejowych jest objętych opłatami za przejazd, podczas gdy zaledwie 1 proc. dróg publicznych znajduje się w systemie viaTOLL - zaznacza Piotr Skubisz, ekspert Instytutu Spraw Obywatelskich. - Upraszczając, pociągi płacą za każdy kilometr użytkowanych torów, a ciężarówki za znikomy fragment przejechanych dróg. Sto do jednego to zdumiewająca dysproporcja. Nikogo nie dziwi, że przewoźnicy kolejowi ponoszą opłaty i wszyscy uważają to za normalne.

Pomysł ma wspomóc budżet państwa

Zdaniem piszących do wicepremiera rozszerzenie systemu viaTOLL może zapewnić dodatkowe wpływy do budżetu państwa, które będą musieli zapłacić użytkownicy dróg.

Sygnatariusze listu wskazują, że samochody ciężarowe stanowią niecałe 5 proc. pojazdów, a odpowiadają za 30 proc. emisji zanieczyszczenia dwutlenkiem węgla. To dane dla transportu drogowego w Unii Europejskiej.

- Jeśli nie zostaną wprowadzone odpowiednie normy paliwowe, to do 2030 roku udział ten wzrośnie o kolejne 10 proc. i sięgnie aż 15 proc. wszystkich emisji nieobjętych systemem ETS - czytamy w uzasadnieniu apelu.

 

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Ekolodzy piszą do Mateusza Morawieckiego: chcą rozbudowy viaTOLL

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!