Dziennikarze w Sejmie, przepisy: Jakie są zasady pracy mediów?

Dziennikarze w Sejmie, przepisy: Jakie są zasady pracy mediów?
Dziennikarze i pracownicy obsługi technicznej mają w Sejmie obowiązek noszenia przepustki w widocznym miejscu (fot.Kancelaria Sejmu/twitter.com)

• Wracają stare zasady pracy dziennikarzy w Sejmie.
• Kancelaria Sejmu przypomina przepisy regulujące zasady pracy mediów.

W związku z powrotem do dotychczasowych zasada pracy dziennikarzy w budynkach parlamentu na stronie internetowej Sejmu pojawił się komunikat Biura Prasowego, przypominający przepisy regulujące zasady pracy i przebywania przedstawicieli mediów na terenie Sejmu.

Przepisy te - zaznaczono - zawarte są w Zarządzeniu nr 1 marszałka Sejmu z 9 stycznia 2008 r. w sprawie wstępu i wjazdu do budynków i na teren pozostający w zarządzie Kancelarii Sejmu.

"Przypominamy, że dziennikarze i pracownicy obsługi technicznej mają obowiązek noszenia w widocznym miejscu przepustki. Nie należy jej udostępniać innym osobom, a naruszenie tego obowiązku może wiązać się z unieważnieniem dokumentu i koniecznością opuszczenia budynku. Przepustkę należy okazać bez wezwania podczas wchodzenia do budynku. Strażnik może poprosić także o okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem" - podała Kancelaria Sejmu.

Zgodnie z nim "dziennikarze posiadający przepustkę dziennikarską mają prawo do swobodnego poruszania się po budynkach parlamentu".

Karczewski: Przywrócenie starych zasad pracy dziennikarzy to definitywne rozwiązanie

"Jednocześnie przypominamy, że szczególne zasady dotyczą: Sali Posiedzeń, kuluarów, galerii oraz Domu Poselskiego. Przepustki dziennikarskie nie uprawniają do wstępu do Sali Posiedzeń i w kuluary. Obrady Sejmu dziennikarze mogą obserwować i rejestrować z loży prasowej (w ramach dostępnych miejsc) znajdującej się na galerii. Prosimy o niekorzystanie z lamp błyskowych oraz o zachowanie ciszy i powagi" - poinformowała.

Przypomniano w nim również, że "konferencje prasowe, briefingi, fotografowanie i filmowanie odbywają się co do zasady: na I piętrze (tzw. stolik dziennikarski) w budynku C-D; na parterze hallu głównego przy wejściu CI w budynku C-D; w Centrum Medialnym (sale 01 i 02 budynek F); na parterze przed Salą Kolumnową w budynku C-D. Fotografowanie, filmowanie i przeprowadzanie wywiadów: w Domu Poselskim, w czytelni Biblioteki Sejmowej oraz w restauracjach i innych punktach gastronomicznych, jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody Marszałka Sejmu lub Marszałka Senatu".

Czytaj: Jakie były komentarze po nowych propozycjach PiS obecności dziennikarzy w Sejmie?

Biuro Prasowe Sejmu przypomina ponadto, że "osoby, które posiadają karty prasowe albo karty obsługi technicznej mogą korzystać z wszystkich wejść do budynków z wyjątkiem wejścia głównego C1. Osoby wnoszące sprzęt, m.in. kamery, mikrofony, aparaty fotograficzne, statywy, sprzęt oświetleniowy etc., korzystają z wejścia D5".

"Nalegamy, aby okrycia wierzchnie, bagaże, torby etc. były zostawiane w szatni. Prosimy o niezostawianie wyżej wymienionych przedmiotów w korytarzach, co w istotny sposób zagraża bezpieczeństwu i narusza porządek w Sejmie i Senacie. Niezmiennie zwracamy szczególną uwagę na dopasowanie ubioru do powagi budynku polskiego parlamentu" - napisano w komunikacie.

"Prosimy pamiętać, że osoby wchodzące na teren i do budynków parlamentu są zobowiązane do podporządkowania się poleceniom strażników Straży Marszałkowskiej. Dziennikarze są zobligowani także do respektowania instrukcji przekazywanych przez pracowników Biura Prasowego" - donosi kancelaria.

Projektowane wówczas zmiany w zasadach pracy dziennikarzy w Sejmie stały się w grudniu ub.r. jedną z przyczyn protestu posłów opozycji, który rozpoczął się na sali posiedzeń 16 grudnia i trwał do 12 stycznia. W grudniu odbyły się m.in. dwa spotkania marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego z przedstawicielami redakcji.

W tamtym okresie zamknięta była dla dziennikarzy galeria sejmowa, ponadto przez jakiś czas nie były wydawane jednorazowe przepustki dla dziennikarzy; do gmachów parlamenty mogli wchodzić jedynie przedstawiciele mediów, którzy dysponują stałymi lub okresowymi przepustkami wydanymi przez Kancelarię Sejmu.

Na początku stycznia marszałek Senatu poinformował, że "wracają stare zasady pracy mediów w parlamencie" i zapowiedział, że przedstawione zostaną nowe kompromisowe warunki. Ponownie wydawać zaczęto jednorazowe przepustki, na galerię sejmową dziennikarze weszli ponownie 11 stycznia, przed otwarciem posiedzenia Sejmu.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

SŁOWA KLUCZOWE

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dziennikarze w Sejmie, przepisy: Jakie są zasady pracy mediów?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!