REKLAMA

BOR o incydencie na A4. Winne opony?

  • Autor: PAP/JS
  • 10 marca 2016 13:39
BOR o incydencie na A4. Winne opony? Dyspozycje poprzednich szefów Biura Ochrony Rządu ws. opon mogły stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ochranianych osób (fot. bor.gov.pl)

Dyspozycje poprzednich szefów Biura Ochrony Rządu ws. opon mogły stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ochranianych osób - o takich ustaleniach raportu BOR po incydencie z prezydencką limuzyną poinformował w czwartek wiceszef Biura płk Jacek Lipski.

W zeszły piątek (4 marca) w samochodzie, którym podróżował prezydent Andrzej Duda, doszło do uszkodzenia opony tylnego koła. W wyniku tego - jak później relacjonował sam prezydent - "auto wpadło w poślizg i zsunęło się do rowu". Nikomu nic się nie stało. Przyczyny zdarzenia badają - oprócz BOR - prokuratura i policja

W czwartek (10 marca) przedstawiono tylko fragment raport BOR w sprawie incydentu, gdyż jest on niejawny ze względu na bezpieczeństwo ochranianych osób.

Jak powiedział Lipski dziennikarzom, instrukcje ws. gospodarki transportowej z 2013 r. ówczesnego szefa BOR płk. Krzysztofa Klimka oraz z 2009 r. ówczesnego szefa gen. Mariana Janickiego są niezgodne z normami bezpieczeństwa, które przewidział producent pojazdu w odniesieniu do opon. Określały one wiek opon na 3 lata, a od pierwszego ich założenia - na 2 lata, niezależnie od przebiegu.

"Natomiast instrukcja wprowadzona przez gen. Janickiego oznaczyła okres eksploatacji od daty produkcji na 6 lat, a zmiana wprowadzona przez Klimka określała na co najmniej 4 lata" - powiedział Lipski.

Podał, że dopuszczalną głębokość bieżnika opony producent określił na minimum 4 mm. Janicki zaś dopuścił głębokość 3,5 mm, plus minus 0,5 mm. "A więc dopuszczona byłaby głębokość 3 mm" - dodał Lipski.

Zobacz też: Jest raport BOR ws. incydentu na A4

 Dyrektor odpowiadający za transport VIP-ów traci stanowisko

Poinformował, że zwolniono dyrektora, który w Biurze Ochrony Rządu odpowiadał za transport VIP-ów ."Rozwiązano stosunek pracy z dyrektorem zarządu, który odpowiada za transport VIP-ów" - powiedział na konferencji prasowej Lipski.

Nie wykluczamy, że dalsze zmiany personalne w BOR będą miały miejsce, bo sprawa jest analizowana i w zależności od ustaleń będą podejmowane decyzje - zaznaczył.

Wiceszef BOR poinformował, że zdecydowano o wymianie tych opon w samochodach pancernych, których wiek nie przekracza dwóch lat. "Zdecydowano także o dokonaniu sprawdzeń, czy w pozostałych samochodach należących do BOR opony spełniają wymagania producenta" - powiedział Lipski.

Jak dodał, w celu "zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia kolejnych uszkodzeń ogumienia" wprowadzono zmiany w obowiązującej, wadliwej - zdaniem BOR - instrukcji z 2013 roku dotyczącej transportu. Zdecydowano, że norma dotycząca przebiegu ogumienia zostanie zmniejszona z 20 tysięcy na 10 tys. kilometrów, a okres używalności ogumienia ma wynosić 2 lata - dodał wiceszef BOR.

Skomentuj (1 komentarzy)

  • polityk prawicowy 2016-03-10 14:20:18
    PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO OBOWIĄZUJĄ WSZYSTKICH UŻYTKOWNIKÓW DRÓG,
    ZAŚ GDYBY NIE PRUŁ JAK WARIAT KIEROWCA LIMUZYNY PREZYDENTA, AUTO SPOKOJNE ZJECHAŁOBY NA POBOCZE I OBYŁOBY SIĘ BEZ INCYDENTÓW. Miałem podobny przypadek tylko przy 120km/h lecz, z przednim kołem przy przednim napędzie, zjechałam na pobocze wymieniłem kolo pojechałem dalej, beż żądny poślizgów czy piruetów na drodze.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA