XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 21 godz
  • 12 min
  • 31 sek

Anna Streżyńka: e-PUAP zawodzi, ale jest plan naprawczy

  • AW/PAP
  • Opublikowano: 24 sierpnia 2016 - 18:36 | Zaktualizowano: 24 sierpnia 2016 - 18:49
• Państwo musi być gwarantem świadczenia usług na czas, zgodnie ze standardami - powiedziała na spotkaniu z marszałkami województw minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
• Podała, że do końca września zakończą się działania naprawcze dotyczace platformy e-PUAP, która wciąż "zawiesza się albo w ogóle nie działa".

Streżyńska spotkała się z marszałkami województw, z którymi rozmawiała o e-administracji. Wśród tematów znalazły się m.in. stan realizacji projektów regionalnych, rozwój platformy e-PUAP, e-usługi dla obywateli i program zintegrowanej informatyzacji państwa.

Czytaj też:Podzielimy ePUAP na część administracyjną i na profil zaufany

"Spotykamy się po to, żeby porozmawiać o stanie informatyzacji, w szczególności centrum państwa, czyli o tych systemach zlokalizowanych w centralnych organach administracji, przez nie organizowanych, przez nie zarządzanych, jak np. usługi publiczne, zdrowotne, również usługi finansowe, które muszą współpracować z systemami lokalnymi" - powiedziała dziennikarzom Streżyńska. "Chcemy zobaczyć (...), z których rozwiązań samorządy mogłyby skorzystać, oszczędzając w ten sposób też obywatelskie pieniądze" - dodała.

Najważniejszy obywatel

Jak podkreśliła, samorządom proponowane jest zbudowanie "linii współpracy", czyli - jak wyjaśniła - określenie zasad współpracy, a zarazem podziału zadań, dzięki którym w skali całej administracji państwowej uda się oszczędzić wydatki i usprawnić usługi.

Streżyńska zwróciła jednak uwagę, że na końcu tych wszystkich działań - jak wyliczała - oszczędności, budowania systemów i integracji, stoi obywatel, który "ma prawo być siedem dni w tygodniu, przez 24 godziny on-line obsłużony w swoich istotnych, życiowych sprawach".

Jak z e-administarcją radzą sobie regiony?

Samorządy województw realizując swoje projekty w zakresie e-administracji - jak zaznaczali ich przedstawiciele - wychodzą naprzeciw oczekiwaniom zarówno mieszkańców, jak i przedsiębiorców. Jak wynika z tych deklaracji, umożliwiają one szybkie załatwienie sprawy drogą elektroniczną, łatwy dostęp do stanu swojej sprawy czy jednolite podejście do spraw realizowanych w urzędach różnego szczebla.

Marszałek woj. mazowieckiego Adam Struzik zapewnił, że region jest na etapie "bardzo ambitnego budowania społeczeństwa informacyjnego". "Na Mazowszu mamy dosyć duże osiągnięcia, bo udało nam się we współpracy z naszymi gminami i powiatami stworzyć już bardzo dobre podwaliny pod budowę tego, co nazywamy e-administracją" - mówił.

Struzik powiedział, że tylko w przypadku woj. mazowieckiego - dzięki portalowi www.wrotamazowsza.pl - mieszkańcy, przedsiębiorcy, instytucje publiczne mają dostęp do 875 usług w jednym miejscu. Marszałek przekonywał, że teraz nadszedł czas, aby we współpracy z administracją rządową integrować województwa w ramach programu informatyzacji kraju oraz - jak zaznaczył - "likwidować bariery w dalszym rozwoju".

Także zdaniem marszałka woj. lubelskiego Sławomira Sosnowskiego skoordynowanie wspólnych działań ma umożliwić stworzenie systemu, który - jak podkreślił - będzie kompatybilny i który nie będzie ograniczał się do granic administracyjnych.

e-PUAP - projekt, który się zawiesza

Minister cyfryzacji wypowiedziała się także o platformie e-PUAP, która - jak przypomniała - miała być "sercem usług cyfrowych, zapewniającym łatwość kontaktu z urzędem". "Niestety ten projekt, oddany pod koniec ub. roku do użytku, przede wszystkim cechuje się dużą niestabilnością" - oceniła. Wyjaśniła, że e-PUAP zawodzi np. w sytuacji, kiedy jest bardziej oblegany przez użytkowników. "Zawiesza się albo w ogóle nie działa" - zaznaczyła.

Streżyńska zapewniła, że jej resort podjął "działania naprawcze" kilka miesięcy temu. Jak poinformowała, mają one potrwać do końca września. "Mam nadzieję, że e-PUAP odzyska stabilność, będzie gotowy na przyjęcie nowych usług cyfrowych i zyska większą powszechność" - podsumowała minister. 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!