REKLAMA

3 mld zł z UE na projekty kolejowe na trasie Warszawa-Lublin i w Krakowie

  • Autor: PAP/JS
  • 25 lipca 2016 12:41
3 mld zł z UE na projekty kolejowe na trasie Warszawa-Lublin i w Krakowie W sumie w ramach inwestycji powstaną: 2 wiadukty, 3 estakady, 2 kładki peronowe oraz 2 przejścia nad torami (fot. MIB/twitter)

• Ok. 3 mld zł z funduszy UE zasilą projekty kolejowe na trasie Warszawa-Lublin oraz w Krakowie.
• W poniedziałek (25 lipca) podpisano kontrakty w tej sprawie.
• Inwestycje mają m.in. skrócić przejazd z Polski wschodniej do stolicy nawet do 90 min.

"Obydwa projekty mają bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania ruchu kolejowego w Polsce" - mówił przed podpisaniem kontraktów wiceminister rozwoju Witold Słowik. Jak dodał Piotr Stomma, wiceszef ministerstwa infrastruktury i budownictwa, stwarzają one również warunki dla większego zaangażowania podmiotów polskich w realizowanie dużych projektów. "To istotna nowość" - podkreślił Stomma.

Pierwszy z projektów dotyczy prac na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Otwock - Dęblin - Lublin o wartości całkowitej ponad 4,2 mld zł, z czego z funduszy UE będą pochodzić prawie 3 mld zł. Projekt jest w tej chwili na etapie postępowania przetargowego, a zakończenie prac przewidziano na rok 2020.

Według Słowika inwestycja ta znacznie przyspieszy możliwość przemieszczania się pasażerów i towarów na trasie Warszawa Wschodnia-Lublin i "od dłuższego czasu była wręcz niezbędna".

"To jest projekt o charakterze cywilizacyjnym, który przybliża Polskę wschodnią do centrum. To jest bardzo istotne" - podkreślał z kolei wiceszef MIB Piotr Stomma.

Czytaj też: Polscy konsumenci w lepszych nastrojach. Przez 500 plus?

Jak podało Centrum Unijnych Projektów Transportowych inwestycja realizowana będzie w województwach mazowieckim i lubelskim. W ramach prac PKP PLK zmodernizuje 150 km linii kolejowej (w tym dobuduje drugi tor na odcinku Otwock - Pilawa), sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wymieni rozjazdy. Po modernizacji pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a planowany czas przejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa - Lublin skróci się do 90 minut.

Według zapowiedzi ma się także zwiększyć komfort podróży pasażerów, gdyż wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku zostaną wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem. Ponadto w Lublinie powstanie dodatkowy przystanek "Lublin Zachód". Dla zapewnienia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu na modernizowanym odcinku powstaną 2 nowe wiadukty kolejowe oraz 12 przejść dla pieszych pod torami.

Modernizacja i budowa nowych przepustów pod torami ma także pozwolić na bezpieczną migrację dzikich zwierząt. Przewiduje się także remonty przejazdów kolejowo-drogowych oraz ponad 50-kilometrowego odcinka linii objazdowej nr 30 na trasie Łuków - Parczew. W ramach projektu zostanie także przygotowana dokumentacja projektowa dla odcinka Warszawa Wschodnia - Otwock.

Drugi projekt, który opiewa na prawie 350 mln zł, z czego ok. 190 mln pochodzić ma z UE, przewiduje budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki.

"Spowoduje on wyeliminowanie sytuacji, która funkcjonuje praktycznie +od zawsze+, gdzie pociągi muszą zmieniać czoło, jadąc na liniach południowych od Krakowa, w szczególności na linii do Zakopanego" - mówił na temat inwestycji Słowik. Jak dodał, przyspieszy to np. dojazd z Krakowa do Zakopanego o 15 min.

"To projekt bardzo ważny dla aglomeracji" - podkreślał Stomma. Jak zaznaczył, choć jest on 10-krotnie mniejszy od pierwszej inwestycji, prowadzi do usunięcia "wąskiego gardła" i jego efektywność dla systemu transportowego "jest bardzo wysoka".

Zobacz: Projekt Strategii Rozwoju trafi do konsultacji w tym tygodniu

Budowana łącznica kolejowa ma umożliwić uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego. Według Centrum Unijnych Projektów Transportowych, wyeliminuje to m.in. konieczność zmiany kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów. Przebudowane zostaną również przystanki, dzięki czemu powstanie wygodny węzeł przesiadkowy w rejonie skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej.

Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Peron na Zabłociu zostanie przesunięty o 50 m w stronę Wisły, a obecne przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego i rowerowego. Pasażerowie na peron wejdą schodami z wygodnej hali przystankowej, która powstanie pod torami.

Przebudowa układu dróg ma także zmienić przestrzeń w sąsiedztwie przystanku. Według zapowiedzi nowa droga połączy ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ulic Przemysłowej i Lipowej. W sąsiedztwie przystanku powstaną niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe, co umożliwi obsługę komunikacji miejskiej.

Przystanek Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej i "podwieszony" pomiędzy estakadami łącznicy. Bezpośrednio z niego będzie można dostać się schodami lub windą do tramwaju.

Inwestycja, która jest już realizowana, pozwoli również uruchomić bezpośrednie połączenie między stacjami Kraków Główny - Kraków Bonarka, istotne w rozwoju ruchu aglomeracyjnego Krakowa. Skróci to o 12,5 minuty czas przejazdu na odcinku Kraków Główny Osobowy - Kraków Bonarka.

W sumie w ramach inwestycji powstaną: 2 wiadukty, 3 estakady, 2 kładki peronowe oraz 2 przejścia nad torami.

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA