• Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński odpowiedział na interpelację posłów w sprawie różnic, jakie dotykają miasta na prawach powiatu w stosunku do miast wojewódzkich po ostatnim podziale administracyjnym systemu.
• Sprawa dotyczy wsparcia projektów transportu miejskiego, w ramach perspektywy funduszy unijnych 2014-2020.
Wiceszef MR w obszernej informacji przypomniał, że transport miejski w okresie 2014 – 2020 wspierany jest z poziomu krajowego, tj. ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) i Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (PO PW) oraz regionalnego (regionalne programy operacyjne), przy czym podział interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny uzależniony jest od wielkości i rodzaju aglomeracji.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko dla miast wojewódzkich
„POIiŚ, jako dokument wdrożeniowy, koncentruje się na interwencji w 13 miastach wojewódzkich, w związku z tym nie jest możliwe objęcie wsparciem systemowym i horyzontalnym miast na prawach powiatu” – pisze w odpowiedzi Kwieciński.
Kwieciński podkreśla, że uczynienie z krajowego programu operacyjnego, jakim jest POIiŚ, podstawowego źródła finansowania inwestycji w tych miastach wciąż skutkowałoby brakiem możliwości efektywnego rozwiązania ich problemów rozwojowych, z uwagi na ograniczone środki finansowe oraz dużą liczbę takich ośrodków miejskich.
Zobacz też: Ceny wody i ścieków już są wysokie, a będą rosły
Wiceminister jednocześnie podkreśla fakt, że miasta na prawach powiatu (z wyłączeniem miast wojewódzkich objętych interwencją PO Polska Wschodnia) mogą być beneficjentami POIiŚ w zakresie rozwoju ich infrastruktury drogowej. Kwestia ta wynika z możliwości dofinansowania ze środków krajowego programu operacyjnego inwestycji na drogach krajowych, w miastach na prawach powiatu, w ramach trybu konkursowego.
Czytaj cały tekst tutaj.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wiceminister Kwieciński odpowiada posłom ws. transportu miejskiego