Ustawa medialna: z dużej chmury mały deszcz?

Ustawa medialna: z dużej chmury mały deszcz?
Zdaniem Paweła Grzegorczyka ustawa medialna nie jest rewolucyjna (fot. cakj.pl)

- PiS zapowiadał rewolucyjny projekt ustawy medialnej. Tymczasem zarówno w Ustawie o mediach narodowych, jak i Ustawie o składce audiowizualnej, poza symboliką znajdziemy głównie rozwiązania, które nie powinny budzić dużych kontrowersji - uważa Paweł Grzegorczyk, asystent ds. rynku medialnego w Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

Jak zauważa, pierwsza, najistotniejsza zmiana, to nowy model finansowania mediów publicznych. Dotychczasowe 21,50 złotych abonamentu miesięcznie zastąpione zostanie składką audiowizualną w kwocie 15 złotych na miesiąc, która będzie pobierana razem z rachunkiem za prąd. - W praktyce oznacza to, że danina na media publiczne zostanie obniżona, a jednocześnie ma szansę stać się realnie ściągalna. Poza wymiarem finansowym taki ruch prawdopodobnie zlikwiduje niekorzystne z punktu widzenia państwa prawa zjawisko istnienia powszechnie nieegzekwowanego obowiązku opłacania abonamentu - uważa Paweł Grzegorczyk.

Przypomina, że Polska pozostaje jedynym krajem w Europie, który telewizję publiczną utrzymuje w większości z działalności komercyjnej. - W 2014 roku zaledwie 7,4 proc. gospodarstw domowych opłaciło odbiornik RTV w terminie, co sprawiło, że w przypadku Telewizji Polskiej abonament pokrył jedynie 29 proc. wydatków (444 mln zł), a resztę wpływów dostarczyły reklama i sponsoring - przypomina.

To doprowadziło do problemów finansowych i spowodowało, że media nie mogły w pełni realizować swojej misji.

- Europejskim standardem jest utrzymywanie nadawców publicznych z abonamentu bądź publicznych dotacji. Tymczasem według wyliczeń ekspertów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do utrzymania mediów publicznych już dziś potrzeba około 2 mld zł, a kwota ta z roku na rok będzie rosnąć. W tych okolicznościach zaproponowane rozwiązanie nie powinno  dziwić: od wielu lat zgodni są co do niego wszyscy byli kierownicy Telewizji Polskiej i Polskiego Radia - uważa asystent ds. rynku medialnego w Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

Zauważa, że taka formuła finansowania mediów może nie spodobać się Polakom. Przywołuje wyniki badania Centrum Badania Opinii Społecznej z 2013 roku, zgodnie z którymi większość badanych zauważyła, że nie chce płacić za media publiczne i skłania się ku finansowaniu ich z reklam. Z drugiej jednak strony aż 59 proc. respondentów jest przeciwnych nawet częściowej prywatyzacji mediów publicznych, a większość twierdzi, że media publiczne w obecnym kształcie powinny istnieć.

Paweł Grzegorczyk przypomina, że drugą zmianą zaproponowaną w opublikowanych projektach jest utworzenie Rady Mediów Narodowej: nowej instytucji mianowanej przez Sejm, Senat i prezydenta (po dwóch członków), która wedle nowej ustawy ma kontrolować media publiczne, wybierać ich kierownictwo i przyjmować sprawozdania z działalności.

- Można to rozwiązanie interpretować na dwa sposoby. Z jednej strony PiS powołał dedykowaną instytucję, by nie musieć zmieniać Konstytucji i nie martwić się starymi członkami Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, wybranymi jeszcze przez poprzednią ekipę. W tym wymiarze takie rozwiązanie budzi wątpliwości. Z drugiej jednak strony istnieje promowana również przez członków rządu Prawa i Sprawiedliwości koncepcja połączenia KRRiT, UKE i UOKiK-u i stworzenia silnego regulatora inspirowanego modelem brytyjskim. Jeżeli utworzenie RMN ma być pierwszy krokiem w kierunku takiej zmiany, to może być ruchem w dobrą stronę: wówczas RMN pozostawałaby instytucją odpowiedzialną jedynie za media publiczne, a pozostałe kompetencje KRRiT przejąłby nowy regulator - uważa asystent ds. rynku medialnego w Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

 

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Ustawa medialna: z dużej chmury mały deszcz?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!