Smoleńsk: Lasek w noweli prawa o Komisji Badania Wypadków Lotniczych widzi zemstę

Smoleńsk: Lasek w noweli prawa o Komisji Badania Wypadków Lotniczych widzi zemstę
Maciej Lasek w rozmowie telewizyjnej o możliwych wydarzeniach w Smoleńsku. (fot.:youtube.com)

● Maciej Lasek, przewodniczący Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL), widzi w zmianie prawa o komisji celowe działanie PiS.
● Inżynier pyta, czy nowelizacja to nie atak na jego osobę i Komisję, która w niezadowalający dla PiS sposób badała wydarzenia smoleńskie z 10 kwietnia 2010 roku.
● Maciej Lasek przewodzi PKBWL od 2012 roku.

W poniedziałkowej (25 lipca) "Gazecie Wyborczej" wypowiedział się Maciej Lasek. Polski inżynier i przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) wyraził negatywną opinię o zmianach w prawie dotyczących ciała, któremu przewodzi. Sejm znowelizował przed wakacjami sierpniowymi prawo regulujące działanie komisji.

Najbardziej kontrowersyjnym zapisem w nowelizacji jest możliwość odwołania członków Komisji.

Projekt stanowi, że w ciągu trzydziestu dni od wejścia w życie mają zostać powołani - na wniosek nowego przewodniczącego PKBWL - zastępcy przewodniczącego komisji i jej sekretarz. Projekt przewiduje też kadencyjność.

- Przez czternaście lat kolejne rządy nie ruszały bezpieczeństwa w lotnictwie, uważając to jako rzecz niepodlegająca zmianom. Czy to zemsta na nas za prace nad wyjaśnieniem katastrofy smoleńskiej? - zapytał otwarcie Lasek, który był kluczową postacią badania Smoleńska w czasach rządów PO-PSL.

Kolejną częścią krytyki jest wspomniana już kadencyjność. - Ogranicza możliwość pozyskiwania specjalistów - mówi inżynier. Komisję tworzą tylko osoby mające autorytet w postępowaniach technicznych dotyczących lotnictwa i bezpieczeństwa wykonywania lotów.

Maciej Lasek został szefem PKBWL w 2012 roku, zastąpił Edmunda Klicha. Ma wykształcenie w materii technicznej, jest doktorem nauk technicznych, absolwentem Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie, jest pilotem. Ma uprawnienia do pilotażu samolotów, w tym szybowców, może też szkolić pilotów takich maszyn.

Komisja Badania Wypadków Lotniczych to specjalistyczne ciało analityczne pracujące przy resorcie transportu. Jej zadaniem jest wypracowanie raportu, który określa przyczyny wypadków w ruchu lotniczym, nie muszą to być wypadki śmiertelne.

Komisja w swoich analizach nie dokonuje oceny i nie przypisuje winy osobom. Jej głównym celem jest wypracowanie rekomendacji, które pozwolą uniknąć podobnych wydarzeń w przyszłości.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Smoleńsk: Lasek w noweli prawa o Komisji Badania Wypadków Lotniczych widzi zemstę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!