Resort nauki zapewnia: Reforma szkolnictwa po szerokim dialogu ze środowiskiem naukowym

Resort nauki zapewnia: Reforma szkolnictwa po szerokim dialogu ze środowiskiem naukowym
Dr hab. Teresa Czerwińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. (fot. PTWP)

Profesorowie Andrzej Koźmiński, Robert Tomanek, Arkadiusz Mężyk oraz rektor Arkadiusz Hołda rozmawiali w Katowicach podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach z przedstawicielami rządu i prezydenta o przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce. - Jakość kształcenia znajdzie odzwierciedlenie w ustawie przedstawionej na wrześniowym kongresie. Niemniejpamiętajmy, że jako takiej nie da się jej zadekretować ustawowo – przekonywała Teresa Czerwińska wiceminister w ministerstwie nauki i szkolnictwa wyższego.

Dr hab. Teresa Czerwińska, podsekretarz stanu w resorcie nauki, mocno zaznaczała, że nowy dokument jest wypracowywany w bardzo szerokim dialogu ze środowiskiem naukowym. Zwróciła uwagę, że trzy projekty, które powstały w murach Uniwersytetu SWPS, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz Instytutu Allerhanda, mają być tylko punktem wyjścia do stworzenia w resorcie nowych zapisów.

- Na pewno nie zaimplementujemy jednego z nich w całości, ale wypracujemy własny projekt w oparciu o przedstawione rozwiązania – mówiła Czerwińska. Zapewniała też, że jakość kształcenia, która jest meritum zmian, w nowej ustawie z pewnością znajdzie odzwierciedlenie. Mimo że jest pojęciem, którego nie da się w prosty sposób zadekretować ustawowo.

– W oczywisty sposób nie da się zapisać jakości kształcenia w ustawie. Bo czym ona jest? To zarówno wysoka jakość kadry naukowej, jej dostępność, czyli odpowiednia proporcja między liczbą studentów i pracowników, to dobrej jakości projekty badawcze czy metody prowadzenia zajęć. Moduły, jakie zostaną opisane w ustawie, z pewnością będą odnosiły się do tych elementów, tym samym możemy powiedzieć, że będą składały się na jakość kształcenia – tłumaczyła założenia wyczekiwanego dokumentu.

Dr Marek Dietl, doradca prezydenta RP, wykładowca na SGH oraz ekspert w obszarze gospodarki w Instytucie Sobieskiego, w jasny sposób wyjaśnił, dlaczego jakość kształcenia powinna być dla uczelni wyższych najistotniejszym elementem.

– Gdy zastanowimy się z makroekonomicznego punktu widzenia, to czas, jaki student spędza na uczelni, dla gospodarki jest czasem straconym. Zamiast wytwarzać PKB, on siedzi na auli. Dlaczego tak się dzieje? Bowiem jest nadzieja, że po tym, jak opuści mury uczelni, jego produktywność będzie o tyle wyższa, że zmarnowany czas na studiach uda mu się nadrobić – tłumaczy. Od razu dodaje, że aby konkurować o najlepszych studentów, trzeba im zaproponować realną perspektywę podniesienia jakości produktywności już po studiach. - Dlatego jakość kształcenia powinna być alfą i omegą – kończy swoją myśl dr Dietl.

Więcej przeczytasz tutaj. 

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Resort nauki zapewnia: Reforma szkolnictwa po szerokim dialogu ze środowiskiem naukowym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!