Morawiecki: Elektromobilność to szansa na sprostanie wymogom klimatycznym UE

Morawiecki: Elektromobilność to szansa na sprostanie wymogom klimatycznym UE
Według Morawieckiego stotą Planu jest przejście z fazy badań i rozwoju, poprzez wdrożenie produkcyjne (fot. twitter/ME)

Dzięki planowi rozwoju elektromobilności Polska ma szansę odpowiedzieć na jedno z kluczowych wyzwań, jakim są wymogi klimatyczne, dekarbonizacyjne UE - podkreślił wicepremier Mateusz Morawiecki, prezentując  założenia Planu Rozwoju Elektromobilności.

Według niego, istotą Planu jest przejście z fazy badań i rozwoju, poprzez wdrożenie produkcyjne, wsparte środkami publicznymi, do komercjalizacji i dystrybucji, "żeby ten klient, czyli te mam nadzieję 7 mld 200 mln ludzi, było odbiorcami naszych produktów".

Jak podał, dzisiaj na świecie jeździ tylko milion aut elektrycznych, ale za 15-20 lat przewiduje się, że na świecie będzie ich jeździło 500 mln. "Dzisiaj jest około 1 miliard 200 mln aut w ogóle na świecie, za 20 lat będzie (ich) około dwa miliardy i wśród nich co najmniej 25 proc. to będą auta elektryczne" - wyliczał. "Czyli, gdzie na jaką falę wsiąść, na jaki inny przemysł postawić, jeśli nie właśnie na to, co łączy w sobie w różny sposób, hybrydowo, najróżniejsze elementy technologii" - argumentował.

"Wartość, o którą walczymy w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, wartość dodana, która zwiększa marżę na naszych produktach, która zwiększa wartość naszych przemysłów, ma szansę tutaj zostać w Polsce, jeżeli postawimy właśnie na tego typu produkty" - dodał. Jak mówił, już dzisiaj firmy produkujące autobusy elektryczne zostawiają 72 proc. wartości w Polsce, czyli tylko ok. 28 proc. to jest import części.

Czytaj też: Tchórzewski: Za 10 lat milion samochodów elektrycznych w Polsce

"To, co mnie też bardzo cieszy, to również fakt, że my w ten sposób mamy szansę odpowiedzieć na jedno z absolutnie kluczowych wyzwań (...), mianowicie wielkie wymogi klimatyczne, dekarbonizacyjne Unii Europejskiej" - podkreślił Morawiecki.

"W końcu dekarbonizacja to nie tylko drapiący się ciągle w głowę prezesi naszych spółek energetycznych, co zrobić, żeby zmniejszyć emisje, szef NCBiR, który też myśli o tym, w jakie projekty zaangażować środki, żeby zmniejszyć emisję, co z atomem, co z hybrydowymi napędami itd, ale to również cały transport. Transport odpowiada za blisko połowę całej emisji, w związku z tym my chcemy tę połowę właśnie bardzo mocno zaatakować. Chcemy powiedzieć Unii Europejskiej, że już dzisiaj produkcja CO2 na głowę jednego mieszkańca jest mniejsza niż w Niemczech, pomimo że nam przypięto taką łatkę" - tłumaczył szef resortu rozwoju.

"Wysoka wartość dodana, czystsze środowisko, mniej decybeli, dużo więcej wartości i pracy zostawionej tutaj w Polsce i wynalazczość, z której będziemy czerpać korzyści w najbliższych 5, 20, czy 25 latach" - podsumował założenia Planu Morawiecki.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

SŁOWA KLUCZOWE

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!