Mateusz Morawiecki: Państwo musi być przedsiębiorcze

Mateusz Morawiecki: Państwo musi być przedsiębiorcze
Mateusz Morwaiecki (Fot. P. Tracz / KPRM)

W gospodarce opartej na wiedzy i samo państwo musi być przedsiębiorcze. Wbrew temu, co niekiedy powtarzają krajowi przedsiębiorcy - firmy bynajmniej nie powinny być pozostawione same sobie - ocenia wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) przewijają się takie wizjonerskie tendencje jak: elektromobilność i Przemysł 4.0. To krzepi. Ale czy mierzymy tu siły na zamiary?

- W Strategii jest więcej takich szklanych domów niż dwa, które pan wymienił… Część z nich wciąż dojrzewa koncepcyjnie, ale też w czasie naszego dialogu z nauką i firmami rodzą się nowe. Mam nadzieję, że będą w przyszłości uzupełniać listę projektów, które znalazły się w załączniku do SOR.

Przyświeca nam, opisana przez Marię Mazzuccato, zasada przedsiębiorczego państwa. Uważamy bowiem, że w gospodarce opartej na wiedzy i samo państwo musi być przedsiębiorcze. Innymi słowy: w gospodarce, w której wiedza i organizacja są dźwigniami wzrostu - wbrew temu, co niekiedy powtarzają krajowi przedsiębiorcy - firmy bynajmniej nie powinny być pozostawione same sobie. Choćby dlatego, że wówczas mierzą swe zamiary na często skromne siły. I efektem zazwyczaj jest dość prosty produkt lub usługa. A kiedy w grę wchodzą skomplikowane produkty lub usługi, potrzeba już ekosystemu. Dopiero przy wsparciu zasobów państwa czy innych firm, ich działanie może zyskać koła zamachowe.

Powiedział pan niedawno, że „rok temu śmiano się z wizji elektrycznych autobusów i samochodów w Polsce. Tymczasem, jest duża szansa, by powstała u nas fabryka elektrycznych autobusów, a może i aut”. Zastanawia to „może”…

- Pokażę panu, jak działa przedsiębiorcze państwo, wspierające przedsiębiorcze firmy, na przykładzie prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju flagowego projektu elektrycznego autobusu.

Przygotowano go na fundamencie budowy ekosystemu, którego zwornikiem jest potencjał i globalne doświadczenie wiodącego producenta autobusów - Solarisa. Inaczej startowalibyśmy niemal od zera… Ale taki złożony produkt jak autobus elektryczny potrzebuje wielu komplementarnych elementów wspierających, jak baterie, infrastruktura ładowania, standaryzowana elektronika i oprogramowanie obsługujące ten złożony system czy wreszcie technologie napędowe - gdzie nieocenione są kompetencje takich firm jak EC Engineering, Ekoenergetyka, Impact, Medcom czy instytutu badawczego Komel.

Kiedy - dzięki specjalnemu modelowi projektu rozwojowego w NCBiR - będziemy mieć już platformę autobusu, potrzebujemy infrastruktury i klientów: spółek dystrybuujących prąd oraz miast, które zakupią autobusy w większej liczbie. Tę pracę nad całościowym ekosystemem w resorcie rozwoju odrobiliśmy. I w tym sensie fabryka autobusów elektrycznych już istnieje.

Więcej czytaj tutaj

 

×

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Mateusz Morawiecki: Państwo musi być przedsiębiorcze

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!