XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Gróbarczyk: Chcemy stworzyć przyjazne warunki do budowy statków

Gróbarczyk: Chcemy stworzyć przyjazne warunki do budowy statków
Marek Gróbarczyk zapowiedział pomoc polskim stoczniom (fot. facebook.com)

• Chcemy stworzyć przyjazne warunki organizacyjne, finansowe i legislacyjne do budowy statków - mówił w Sejmie podczas prezentacji projektu ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
• Posłom z komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zaprezentowano rządowy projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej.

"Wsparcie z naszej strony ma polegać na przygotowaniu przyjaznych warunków organizacyjnych, finansowych i legislacyjnych. To są zadania ministerstwa, które chcemy zrealizować. Nie jest naszą rolą budowanie statków, to należy już do biznesu" - powiedział Gróbarczyk.

"To pierwsza prezentacja tego projektu po wstępnych konsultacjach (...). Mamy blisko osiem miesięcy, aby zakończyć procedowanie nad tą ustawą. Ten czas będzie nam przede wszystkim potrzebny, aby również z przedsiębiorcami szczegółowo przeprowadzić konsultacje" - dodał.

Projekt zakłada, że stocznie będą mogły płacić albo CIT, albo zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. "Opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji podlega przedsiębiorca prowadzący działalność polegającą na budowie gotowych do eksploatacji statków (…)" - czytamy w projekcie.

Jeśli stocznia będzie realizować przebudowę statku, będzie mogła skorzystać ze zryczałtowanego podatku - pod warunkiem, że przebudowa spełnia takie warunki jak: ma wartość całkowitą co najmniej 5 mln euro; polega na zmianie przeznaczenia statku lub zmianie źródła napędu statku; przeprowadzona jest w całości przez przedsiębiorcę, który występuje o zryczałtowany podatek.

Jak wskazano w projektowanych przepisach, wybór opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji następować będzie przez złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia według wzoru - ustalonego przez Ministerstwo Finansów - o wyborze takiego opodatkowania. W projekcie zapisano, że stocznia - jeśli zdecyduje o płaceniu zryczałtowanego podatku - nie będzie mogła zmienić decyzji przez trzy lata.

Kolejne rozwiązanie, które zakłada projekt, to zwolnienie stoczni z płacenia podatku VAT dostawcom elementów do budowy statków.

"Obecnie stocznia, zaopatrując się u swoich dostawców w różnego rodzaju komponenty związane z budową statku, płaci VAT (wynosi on 23 proc.). Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, występuje do budżetu państwa o zwrot tego VAT-u. W projektowanych przepisach stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT-u" - tłumaczył wiceminister gospodarki morskiej odpowiedzialny za stocznie Paweł Brzezicki.

Zastępca dyrektora departamentu podatku od towarów i usługi Anna Cerańska wskazała, że projektowane przepisy rozszerzają możliwość stosowania zerowej stawki VAT przy budowie innych statków. "Realizowane to jest poprzez otwarty katalog statków, do których odnoszą się projektowane przepisy, a nie jak obecnie katalog zamknięty" - dodała Cerańska.

Posłowie w dyskusji pytali, czy zaproponowanych rozwiązań nie zakwestionuje Komisja Europejska, uznając je za niedozwoloną pomoc publiczną. Gróbarczyk powiedział, że projekt ustawy jest zgodny z unijnymi przepisami, a założenia były przygotowywane we współpracy z Ministerstwem Finansów. "Jesteśmy przekonani, że projekt jest zgodny z przepisami unijnymi i nie powinien być zastosowany zarzut pomocy publicznej, jednakże - aby uniknąć wszelkiego rodzaju zarzutów - na pewno będziemy zaproponowane rozwiązania notyfikować w Komisji Europejskie" - podkreślił Gróbarczyk.

Projekt przewiduje także możliwość rozszerzenia specjalnej strefy ekonomicznej i objęcie nią stoczni.

"Specjalna strefa ekonomiczna powstaje często na terenach, które zwykle wymagają nakładów inwestycyjnych ze strony skarbu państwa. Uznaliśmy, że skoro stocznia, która jest terenem ciężko uzbrojonym i nie wymaga takich nakładów, mogłaby prowadzić działalność w ramach strefy ekonomicznej" - dodał Brzezicki.

Zgodnie z założeniami ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

SŁOWA KLUCZOWE

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gróbarczyk: Chcemy stworzyć przyjazne warunki do budowy statków

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!