Via Carpatia przyśpieszyła. Na razie owe przyśpieszenie widać przede wszystkim w przetargach. Jednak już wkrótce efekty dają się zauważyć także w terenie, gdy prace rozpoczną drogowcy.
• Dla polskiego rządu budowa Via Carpatii to jedna z najbardziej kluczowych inwestycji w infrastrukturę transportową.
• Trasa ma połączyć kraje nadbałtyckie z południem Europy. Jej realizacja ma doprowadzić do ożywienia gospodarczego regionów, które będzie przecinać. Obecnie w wielu z tych regionów wskaźniki konkurencyjności regionalnej prezentują się bardzo słabo.
• Ten rok przyniósł duże ożywienie działań związanych z realizacją polskiego odcinka Via Carpatii. Drogowcy prowadzą intensywne działania na Podlasiu, Podkarpaciu i Lubelszczyźnie.
Już 19 stycznia podkarpacki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z konsorcjum: Promost Consulting i IRP Biuro Projektów na wykonanie koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym i hydrogeologicznym dla ponad 10-kilometrowego odcinka S19 od w. Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy. Na jej przygotowanie wykonawca otrzymał 19 miesięcy.
Wskazane w koncepcji rozwiązania projektowe pozwolą na opracowanie Programu Funkcjonalno – Użytkowego, w oparciu o który zostanie wyłoniony wykonawca tego odcinka trasy. Inwestycja ma być zrealizowana w systemie „projektuj - buduj”. Jak informuje GDDKiA w toku prac przewiduje się wybudowanie tunelu o długości ok. 1,35 km, 5 estakad, wiaduktu, przejazdu gospodarczego oraz przejść dla zwierząt.
Kilka tygodni później – w lutym – rozpoczęła się także budowa obwodnicy Suwałk, będącej fragmentem drogi ekspresowej S61. Prowadząca ją firma Budimex (ona również wykonuje inwestycję w systemie „Projektuj i buduj”) ma 19 miesięcy realizację zadania i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obwodnicy. Jej oddanie do użytku planowane jest na wiosnę 2019 r.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Via Carpatia: Ofensywa drogowców we wschodniej Polsce