Ustawa stoczniowa pozwoli na aktywizację przemysłu okrętowego?

Ustawa stoczniowa pozwoli na aktywizację przemysłu okrętowego?
fot.PTWP

Sejmowa komisja gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, a także komisja finansów zaakceptowały we wtorek (21 czerwca) na wspólnym posiedzeniu rządowy projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Komisje zaakceptowały projekt wraz z poprawkami i skierowały do drugiego czytania w Sejmie. Za przyjęciem projektu ustawy zagłosowało 25 posłów, nikt nie był przeciw, a trzech posłów wstrzymało się od głosu.

Część przyjętych poprawek zaproponowanych przez Biuro Legislacyjne to drobne uwagi legislacyjne. Część jego opinii nie została jednak przyjęta. Tak było w przypadku tytułu ustawy, która - według Biura - powinna nazywać się ustawą o zryczałtowanym podatku od wartości sprzedanej produkcji, a nie ustawą o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, jak zapisano w rządowym projekcie.

Według Biura, w projekcie nie ma żadnych form aktywizacji przemysłu okrętowego poza zryczałtowanym podatkiem, a tytuł ustawy powinien odzwierciedlać przedmiot regulacji tej ustawy.

Duch i litera tej ustawy nie pozostawiają cienia wątpliwości, że jest to ustawa fiskalna - powiedział poseł Piotr Misiło (Nowoczesna). Jego zdaniem sens ustawy nie nic wspólnego z nazwą projektu ustawy. "Trudno sobie wyobrazić, że ustawę z takimi zapisami nazywać tak, jak dziś brzmi jej nazwa" - dodał.

Ta ustawa jest o aktywizacji przemysłu stoczniowego i przemysłów komplementarnych - podkreślał z kolei wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki. Jak dodał, nie obejmuje ona tylko podatku zryczałtowanego, ale dotyczy również podatku VAT oraz stref ekonomicznych.

Biuro Legislacyjne zaproponowało także zmianę nazwy ustawy w art. 1, który - jego zdaniem - jest przepisem ogólnym ustawy określającym zakres podmiotowy i przedmiotowy. Posłowie zdecydowali jednak w głosowaniu, że - podobnie, jak w przypadku tytułu ustawy - nie zmienią zapisów o aktywizacji przemysłu okrętowego.

I czytanie projektu ustawy odbyło się w Sejmie na początku czerwca br.

Projekt ustawy zakłada stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających (zgodnie z dyrektywą VAT UE). Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie. Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką podatku VAT.

Przewidziano też możliwość wyboru między obecnym 19 proc. CIT lub PIT a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. W projektowanych przepisach zakłada się także ułatwienia w objęciu statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna.

Rząd uważa, że dzięki nowym rozwiązaniom ustawowym wzrośnie produkcja stoczniowa. Według jego szacunków, dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy.

Jak powiedział na początku czerwca minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, zgodnie z przyjętym harmonogramem ustawa miałaby zostać uchwalona przez parlament i podpisana przez prezydenta do końca sierpnia br., aby bez przeszkód mogła wejść w życie 1 stycznia 2017 r. (PAP)

res/ gma/

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ustawa stoczniowa pozwoli na aktywizację przemysłu okrętowego?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!