XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Szmit: Ministerstwo Infrastruktury chce poszerzyć Program Budowy Dróg Krajowych o listę strategicznych zadań

Szmit: Ministerstwo Infrastruktury chce poszerzyć Program Budowy Dróg Krajowych o listę strategicznych zadań
Droga Czerwona połączyłaby gdyński port z obwodnicą Trójmiasta, co zapewniłoby lepsze skomunikowanie portu z krajem (Jerzy Szmit, fot. mib.gov.pl)

O tym, że jest szansa na wpisanie gdyńskiej Drogi Czerwonej na listę dróg, w których budowie pomoże państwo, mówił w Gdańsku wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Droga czerwona może znacznie poprawić dojazd do gdyńskiego portu.

Szmit powiedział w Gdańsku, że jego resort chciałby poszerzyć Program Budowy Dróg Krajowych o "krótką listę bardzo strategicznych dla Polski zadań". Wyjaśnił, że jednym z takich zadań, które - w jego opinii - "powinno znaleźć się" na wspomnianej liście, jest tzw. Droga Czerwona, która połączyłaby gdyński port z obwodnicą Trójmiasta, co zapewniłoby lepsze skomunikowanie portu z krajem.

Wyjaśnił, że ani jego, ani szefa resortu, który reprezentuje - ministra Andrzeja Adamczyka, nie trzeba przekonywać, iż Droga Czerwona jest niezbędna do rozwoju gdyńskiego portu. "Co do merytorycznej konieczności (budowy takiej drogi - red.), ja nie mam żadnych wątpliwości" - powiedział Szmit.

Dodał, że decyzje w sprawie poszerzenia listy inwestycji objętych Programem Budowy Dróg Krajowych, powinny zapaść do końca roku.

Czytaj też: MIB: 157 przetargów w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych

Szmit przypomniał też (we wtorek mówił o tym w Kielcach podczas organizowanej przez ministerstwo i stowarzyszenia branży drogowej konferencji), że aby poszerzenie listy wspomnianych inwestycji było możliwe, muszą zostać "realnie ograniczone koszty budowy dróg w Polsce". We wtorek w Kielcach przedstawiono efekty półrocznej pracy środowiska drogowego, które przygotowało propozycje mogące przynieść oszczędności.

"Jeżeli uda mam się ograniczyć koszty budowy dróg i znaleźć źródła dodatkowego finansowania budowy dróg w Polsce, to nasze możliwości będą większe" - powiedział dziennikarzom w Gdańsku Szmit.

Konferencja prasowa Szmita miała miejsce tuż po krótkim spotkaniu wiceministra z przedstawicielami portów w Gdyni i Gdańsku oraz gdyńskiego samorządu.

Obecny na spotkaniu wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz powiedział - po jego zakończeniu - dziennikarzom, że sprawa wpisania Drogi Czerwonej na listę dróg, których budowa może być finansowana przez państwo, "wygląda niezwykle obiecująco". "To bardzo dobra informacja z jednej strony dla gdyńskiej, ale też pomorskiej gospodarki, bo - mówiąc o porcie, mówimy o wielu miejscach pracy w całym województwie" - powiedział Bartoszewicz.

Dodał, że samorząd oszacował koszt wykonania tej - liczącej około 3,3 kilometra drogi, na około 1,3 mld zł. "Są to tak duże środki, że - jako samorząd gdyński, czy jako w ogóle metropolia, nie jesteśmy i nigdy nie będziemy w stanie takich kosztów ponosić. Musi być to inwestycja na poziomie krajowym, bo musimy mieć świadomość, że dotyczy ona rozwoju portu, mniej samorządu gdyńskiego" - powiedział Bartoszewicz.

Prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia Janusz Jarosiński przypomniał z kolei w rozmowie z dziennikarzami, że dziś gdyński port rozwija się niezwykle dynamicznie. "Powstają nowe terminale, systematycznie wzrastają obroty portowe. Warto przypomnieć, że w 1992 roku przeładowywaliśmy nieco ponad 6 mln ton, a w ubiegłym roku - ponad 18 mln ton" - powiedział Jarosiński dziennikarzom dodając, że dwie trzecie ładunków dowożonych jest do portu transportem drogowym.

Prezes przypomniał, że dziś cały transport drogowy do gdyńskiego portu oparty jest o Trasę Kwiatkowskiego, której przepustowość na ten moment jest jeszcze wystarczająca. "Jednak myśląc o dalszym dynamicznym rozwoju portu, niezwykle istotna jest budowa alternatywnego dostępu drogowego. Droga Czerwona to jest woda do życia dla portu, ale też rozwiązanie problemów transportowych portu gdyńskiego i w znacznej części miasta, na następne dziesięciolecia" - powiedział Jarosiński.

Jak powiedział Jarosiński, władze portu i samego miasta ubiegają się też od lat o zmianę statusu Trasy Kwiatkowskiego z drogi gminnej na krajową.

Dodał, że takie rozwiązanie bardzo usprawniłoby dowozy ładunków do portu oraz z portu. Przypomniał, że Trasa Kwiatkowskiego ma dziś status drogi gminnej, co sprawia, że Estakada Kwiatkowskiego (jest ona częścią Trasy) mimo praktycznej nośności, która pozwala poruszać się na niej autom o nacisku na oś 10 ton, może przyjmować auta o maksymalnym nacisku 8 ton na oś (przepisy stanowią, że drogi gminne mogą mieć maksymalnie właśnie takie obciążenie).

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szmit: Ministerstwo Infrastruktury chce poszerzyć Program Budowy Dróg Krajowych o listę strategicznych zadań

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!