Szmit: 53 mld zł kosztowałoby dostosowanie nośności dróg do wymogów UE

Szmit: 53 mld zł kosztowałoby dostosowanie nośności dróg do wymogów UE
Na konferencji prasowej, wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit odniósł się do skargi Komisji Europejskiej do Trybunału Sprawiedliwości w sprawie niedostosowania polskiej sieci drogowej do nośności 11,5 t/oś (fot. MIB/twitter)

Pełne dostosowanie sieci dróg krajowych do wymogów UE dot. nośności 11,5 tony na oś kosztowałoby Polskę ok. 53 mld zł - poinformował wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.

Na konferencji prasowej, wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit odniósł się do skargi Komisji Europejskiej do Trybunału Sprawiedliwości w sprawie niedostosowania polskiej sieci drogowej do nośności 11,5 t/oś. Minister powiedział, że pełne dostosowanie sieci dróg krajowych do unijnych norm wymagałoby przeznaczenia na ten cel ok. 53 mld zł.

"Szacowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) potrzeby, które by odpowiadały postulatom KE odnośnie modernizacji dróg krajowych, dostosowania ich do nacisku 11,5 tony na oś, to jest 53 mld zł" - powiedział. Dodał, że to jest ponad potrzeby wynikające z Programu Budowy Dróg Krajowych (ok. 200 mld zł).

W czwartek Komisja Europejska skierowała do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawę przeciwko Polsce w związku z niezgodnym z unijnymi regułami systemem zezwoleń na przemieszczanie się po drogach określonymi samochodami ciężarowymi.

Szmit zapewnił, że strona polska spokojnie czeka na uzasadnienie KE i jest w tej sprawie gotowa do dyskusji. "Dla Polski dostosowanie sieci drogowej jest priorytetem, jednakże proces ten, z uwagi na niewystarczające środki, musi być rozłożony w czasie" - powiedział wiceminister.

Minister przekazał, że w budżecie państwa na 2017 r. został zaplanowany dodatkowy miliard złotych na modernizację i utrzymanie dróg krajowych. "Pozwoli to m.in. na podniesienie nośności sieci dróg i dostosowanie ich do wymagań określonych w przepisach unijnych" - dodał.

W Polsce ok. 3 tys. podmiotów zarządza drogami. "Oprócz sieci dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, którymi administruje GDDKiA, to każdy samorząd na każdym szczeblu - samorządy wojewódzkie, samorządy powiatowe i samorządy gminne - też na swój sposób administrują drogami. I one tak naprawdę podejmują decyzję o standardzie budowy niektórych dróg. One też budują sieć drogową, co niestety bardzo często nie tworzy jednolitego spójnego systemu. My, jako rząd, nie możemy zobowiązać do tego, żeby władze województwa, władze powiatowe, czy władze gminne budowały drogi o określonych parametrach, również naciskowych do osi. I o tym poinformowaliśmy Komisję Europejską" - powiedział Szmit.

Czytaj też: Szef MON: Wojsko odbiera armatohaubice Krab, to początek kontraktu na ponad 4 mld zł

Zgodnie z przepisami polskiego prawa, aby poruszać się po drogach drugorzędnych samochodami ciężarowymi o nacisku osi przekraczającym osiem lub dziesięć ton, należy uzyskać specjalne zezwolenie od właściwego zarządcy dróg. Komisja Europejska kwestionuje to, że zezwolenie konieczne jest nawet w przypadku, gdy obciążenie tych samochodów jest zgodne z przepisami unijnymi. Powinno to gwarantować prawo do poruszania się po tych drogach bez uzyskiwania dodatkowych zezwoleń. Sytuacja ta dotyczy wielu pojazdów ciężarowych wykorzystywanych w transporcie na duże odległości.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szmit: 53 mld zł kosztowałoby dostosowanie nośności dróg do wymogów UE

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!