XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Sejm poparł poprawki do ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

Sejm poparł poprawki do ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
Nowe przepisy mają w większym niż dotychczas stopniu promować polskie produkty (fot.pixabay.com)

• Sejm poparł poprawki Senatu do ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.
• Fundusze te mają skuteczniej wspierać marketing rolny i promować polską żywność.

Senatorowie wnieśli do niej dwie poprawki doprecyzowujące.

Nowelizacja zmieniła przepisy z 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Ma ona w większym niż dotychczas stopniu promować polskie produkty. Chodzi o żywność przetworzoną, do produkcji której użyto nie więcej niż 25 proc. składników pochodzących spoza terytorium Polski.

W 2009 r. utworzono dziewięć funduszy: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb.

Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów, takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane są za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego. W ubiegłym roku wszystkie fundusze dysponowały ponad 50 mln zł.

Czytaj tez: Większe dofinansowanie od państwa na ubezpieczenia upraw rolnych

Zgodnie z ustawą środki z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mają być przeznaczane na działania informacyjne i promocję produktów wytwarzanych przez producentów dokonujących wpłat na te fundusze. Zmiana przepisów ma spowodować, by producenci w większym stopniu odczuli korzyści z dokonywanych wpłat na fundusze.

Nowe prawo zmieni też proporcje w składach komisji zarządzających funduszami promocji. Liczba przedstawicieli producentów (rolników) ma się zwiększyć do pięciu, a liczba przedstawicieli przetwórców zmniejszy się do trzech. Jedno miejsce będzie zarezerwowane dla izb rolniczych.

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Teraz trafi do podpisu prezydenta.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sejm poparł poprawki do ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!