REKLAMA

Rząd zajmie się projektem dot. podpisu elektronicznego

  • Autor: pap/em
  • 09 stycznia 2017 13:39
Rząd zajmie się projektem dot. podpisu elektronicznego Głównym celem zmian jest podniesienie bezpieczeństwa obrotu prawnego (fot. pixabay)

• Przy zakładaniu spółki z o.o. przez internet nie będzie można korzystać ze „zwykłego" podpisu elektronicznego.
• Będzie można się posługiwać tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem ePUAP - zakłada projekt, którym we wtorek (10 stycznia) ma zająć się rząd.

"Nadrzędnym celem projektowanej ustawy jest podniesienie bezpieczeństwa obrotu prawnego poprzez wyeliminowanie możliwości korzystania ze zwykłego podpisu elektronicznego przy zawiązywaniu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie S-24 (przez internet). W ostatnich miesiącach pojawiły się bowiem sygnały o przypadkach nadużyć polegających na nieuprawnionym wykorzystywaniu danych osobowych innych osób do założenia spółki z o.o. w trybie S-24. Każdy taki przypadek podważa bezpieczeństwo obrotu i powoduje wymierne problemy dla poszkodowanych, co nakłada na ustawodawcę obowiązek podjęcia działań mających na celu wyeliminowanie przyczyn takich sytuacji" - poinformowało Ministerstwo Sprawiedliwości.

Jak wynika ze sporządzonego w połowie ubiegłego roku uzasadnienia projektu noweli Kodeksu spółek handlowych, Kodeksu postępowania cywilnego oraz ustawy o KRS "zidentyfikowano ponad 40 przypadków zgłoszeń nadużyć związanych z nieuprawnionym wykorzystaniem cudzych danych do zawiązania spółki z o.o. w trybie S-24". "Do takich sytuacji może dochodzić dlatego, iż (...) rozwiązania dotyczące stosowania zwykłego podpisu elektronicznego nie dają stuprocentowej pewności, że osoba składająca podpis pod umową jest rzeczywiście tą osobą, którą została wskazana jako zawierająca umowę spółki. System weryfikuje bowiem jedynie zgodność wskazanego przez użytkownika numeru PESEL z danymi znajdującymi się w rejestrze PESEL, a przypadku cudzoziemców, którzy nie posiadają numeru PESEL, nie jest możliwe przeprowadzenie nawet takiej weryfikacji" - wyjaśniono w uzasadnieniu.

Po zmianie do podpisywania umowy spółki z o.o. zawiązywanej w trybie S-24, a także do złożenia wniosku o wpis takiej spółki do Krajowego Rejestru Sądowego stosowane byłyby tylko: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.

Według autorów inicjatywy dostępność kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest dziś nieporównanie większa niż w momencie wprowadzania trybu S-24, natomiast korzystanie z profilu zaufanego ePUAP staje się coraz łatwiejsze dzięki rozszerzeniu dopuszczalnych metod identyfikacji na potrzeby uzyskania profilu zaufanego ePUAP, a także technicznym usprawnieniom samego systemu ePUAP. Jak podało MS, w październiku 2016 r. umożliwiono potwierdzanie profilu zaufanego ePUAP przez systemy transakcyjne banku PKO BP, a 19 kolejnych banków pracuje nad wdrożeniem takiej możliwości.

Spółki z.o.o. można zakładać przez internet (w trybie S-24) od 1 stycznia 2012 roku. Tryb S-24 wprowadzono w celu pobudzenia przedsiębiorczości i ułatwienia podejmowania działalności gospodarczej w "najbardziej popularnej spośród spółek handlowych formie organizacyjnoprawnej".

Rozwiązanie to - głosi uzasadnienie projektu - okazało się dużym sukcesem: liczba spółek z o.o. zakładanych w trybie S-24 systematycznie rośnie i obecnie stanowią one prawie połowę wszystkich nowo tworzonych spółek z o.o.

W 2012 r. spółki z o.o. zawiązane w trybie S-24 stanowiły 15,43 proc. wszystkich spółek z o.o. zawiązanych w tamtym roku; w 2013 r. - 26,44 proc.; w 2014 r. - 31,47 proc.; w 2015 r. - 47,25 proc.

Łącznie między styczniem 2012 r. a listopadem 2015 r. zawiązano w trybie S-24 36 tys. 678 spółek z o.o.

Według uzasadnienia z szacunkowych danych wynika, że dotychczas w prawie 80 proc. przypadków użytkownicy korzystający z trybu S-24 posługują się zwykłym podpisem elektronicznym. "Do złożenia takiego podpisu wystarcza bowiem założenie konta w systemie teleinformatycznym służącym do obsługi zawiązania i dokonywania innych czynności dotyczących spółki oraz aktywacji podpisu w systemie, do której wymagane jest podanie stosunkowo ograniczonej liczby danych (imię i nazwisko, numer PESEL oraz adres do korespondencji)" - wyjaśniono.

Proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA